Rynek tuszy inkjet 2013
6 gru 2016 14:56

Każdego roku amerykańskie czasopismo branżowe „Digital Output” dokonuje przeglądu stanu tuszy w przemyśle poligraficznym. Obejmuje on tusze specjalne takie jak biały, neon, metaliczny; ekologiczne tusze takie jak lateks, UV, wodne oraz elastyczne, które pozwalają dostawcom usług druku (PSP) stosować je na różnych podłożach zadrukowywanych na urządzeniach hybrydowych. Ewolucja tuszy przeniosła nas od rozpuszczalnikowych przez ekologiczne rozpuszczalnikowe po lateks i wszystko, co jest pomiędzy nimi poczynając od tuszy wodnych po UV. Aby zrozumieć, co dzieje się w przemyśle, redakcja „Digital Output” rozmawiała z PSP reprezentatywnymi dla poszczególnych typów tuszy. Kompetentni, znający się na rzeczy właściciele punktów druku przedstawili swoje wybory tuszy i pokazali, jak pracują z cyfrowymi tuszami inkjet na co dzień. Sprawa jakości – tusze lateksowe Testowanie nowego tuszu przed wprowadzeniem go na rynek pozwala producentom i PSP na współpracę w tworzeniu nowej jakości produktu. Firma Imagic z Burbank w stanie Kalifornia była jedną z kilku firm zaproszonych przez HP do udziału w grupie doradczej konsumentów pięć lat temu. Wymagało to od firm testowania nieznanych jeszcze wówczas tuszy lateksowych. Paul Elmi, współwłaściciel firmy Imagic, skorzystał z szansy udziału w tej grupie testującej. Mając doświadczenie z pracy w wysokiej klasy laboratorium fotograficznym na potrzeby reklamy i plakatów filmowych, szuka on nieustannie drukarek wytwarzających wysokiej jakości grafikę. W latach 80. XX w. Elmi wraz z przyjacie-lem stworzyli firmę Imagic. Oferowała ona przede wszystkim cyfrowy retusz, ale potem rozszerzyła działalność na druk wielkoformatowy, który był naturalnym krokiem wyjścia poza laboratorium fotograficzne. Firma pracowała początkowo z drukarkami elektrostatycznymi, wąskoformatowymi drukarkami HP Designjet i wreszcie z drukarkami rozpuszczalnikowymi. Pozwalały one na oferowanie grafiki dla punktów sprzedaży (POP), okiennej, podłogowej, do oklejania pojazdów, backlitów, do oklejania budynków i na stadiony. Firma Imagic jest znana dzięki grafice drukowanej na potrzeby komunikacji miejskiej, dworców kolejowych i lotnisk. Jej prace można zobaczyć w całych USA i na Hawajach. Tusz lateksowy HP pozwala firmie oferować szeroki wachlarz usług. Elmi po pracy w grupie doradczej i zapoznaniu się z nowym produktem czekał, aż nadarzyła się idealna okazja, co nastąpiło około 2 lat temu. HP i dystrybutor mediów pokazali mu próbkę podświetlanego backlitu wydrukowanego tuszami lateksowymi. Materiał ten jest dostępny w szerokości do 88 cm, co stanowi krytyczny rozmiar dla prac instalowanych na lotniskach. Firma doceniła jakość grafiki i złożyła ofertę wypożyczenia drukarki LX600 Scitex HP na 30-dniowy okres próbny. Celem Imagic było zdecydowanie, czy tusz lateksowy będzie w stanie drukować grafikę o stałej wysokiej jakości, szczególnie w odniesieniu do podświetlanej grafiki typu backlit. Okazało się, ze działała ona dobrze i spowodowała efekt domina: firma wyeliminowała prawie wszystkie swoje drukarki rozpuszczalnikowe. Obecnie Imagic posiada drukarkę HP Scitex LX600 oraz cztery urządzenia HP Scitex LX850. Drukarki są zmodernizowane na potrzeby pracy z najnowszej generacji tuszami HP LX610 Latex Scitex. Oferują one bardziej wyrazisty kolor czarny i bardziej błyszczące wydruki zarówno na materiałach banerowych, jak i winylowych stosowanych przez firmę Imagic. Wiele grafiki drukuje ona na samoprzylepnych foliach winylowych, głównie z 3M Commercial Graphics. Stosując powyższe media i tusze lateksowe firma oferuje gwarancję 3M dla swoich klientów. Tusz lateksowy umożliwia również zadrukowywanie tekstyliów, eliminując potrzebę termosublimacji barwników. Należy też uwzględnić ekologiczny charakter tuszy lateksowych. Wyłączanie wentylatorów po tym, jak firma pozbyła się drukarek rozpuszczalnikowych, było wielkim wydarzeniem. Największym zarzutem Elmiego jest to, że HP jeszcze nie wprowadziła na rynek 5-metrowych drukarek lateksowych. Urządzenia te pozwoliłyby firmie na usunięcie jej ostatniej rozpuszczalnikowej drukarki i na stanie się wolnym od rozpuszczalników zakładem. W międzyczasie instalacja nowych drukarek powinna być zależna od nowych zamówień na druk. Usprawiedliwi to zakup kolejnej drukarki Scitex LX850. Przygoda z ekorozpuszczalnikami Amerykańska firma ADgraphix z siedzibą w Saint Louis w stanie Missouri pows-tała w 2002 roku, ze szczególnym nastawieniem na grafikę naklejaną na pojazdy i oznakowania punktów sprzedaży (POS). Jednak współwłaściciele firmy, Jeff Burns i Chris Schreck, w chwili rozpoczęcia swojej działalności nie byli nowicjuszami w dziedzinie druku cyfrowego. Na początku lat 80. XX w. obaj pracowali w punkcie druku grafiki na samochody korzystając z termicznej drukarki do tworzyw Edge produkowanej przez Gerber Scientific Products, Inc (GSP). Wtedy było to jedno z najlepszych urządzeń do długoterminowej grafiki na pojazdy, ale równocześnie produkcja była bardzo czasochłonna i droga. Drukowane panele miały maksymalną szerokość 11,8 cala i musiały być łączone. Druk grafiki czterokolorowej trwał niesamowicie długo, przy czym jego rozdzielczość była niska i koszt tuszu był bardzo wysoki. W latach 90. XX w. pojawiły się na rynku rozpuszczalnikowe drukarki do druku grafiki przeznaczonej do oklejania pojazdów. Tusze były drogie i obsługa drukarek była poważnym wyzwaniem. W każdy poniedziałek Burns i Schreck przychodzili do pracy przygotowani na to, że będą odtykać dysze głowicy drukującej po weekendzie, gdy drukarka stała bezczynnie. Proces ten wymagał godzin wyjmowania głowic i moczenia ich w rozpuszczalniku, a następnie przepychania przez nie rozpuszczalnika za pomocą strzykawki. Nawet z systemem wentylacji cały zakład i biuro pachniały jak fabryka chemiczna. Po tym jak firma zamknęła swoje podwoje w 2001 roku, wkrótce rozpoczął się okres ADgraphix. Rozpoczęła ona działalność z używanymi drukarkami GSP Edge oraz SOLJET SC-500. Ta ostatnia wykorzystywała wczesną wersję tuszy ekorozpuczalnikowych. Zarówno nieznaczny zapach tuszy, jak i to, że nie potrzeba było insta- lować bardzo drogiej wentylacji, powodowały atrakcyjność tej metody drukowania. Obecnie ADgraphix posiada cztery drukarki Roland VS-640S VersaCAMM zlokalizowa-ne na powierzchni 800 m2 oraz 18 pracowników. Dzięki tym drukarkom firma wyszła poza główną ofertę grafiki na pojazdy i POS i zapewnia teraz druk oklein na okna, ściany, backlit oraz podświetlane grafiki. Tusze Roland Eco-Sol Max zapewniają wyraziste kolory i właściwe odcienie skóry potrzebne do produkcji wyjątkowej jakości druków oczekiwanych przez klientów i o niezawodnej konsystencji we wszystkich aplikacjach. Drukarki i tusze firmy Roland zawsze dają produkt o jakości bliskiej zdjęciom fotograficznym. Nowsze tusze Eco-Sol Max oferują jeszcze lepszą gamę kolorów, szybszy czas schnięcia oraz większą odporność na zarysowania. Ekorozpuszczalnikowe tusze są podstawą wzrostu firmy ADgraphix w ostatnich 11 latach. Nadal stara się ona nadążyć za nowościami technologicznymi poprzez zastępowanie starych urządzeń nowymi. Instalacja czterech drukarek Roland VS-640S VersaCAMM przyczyniła się do poprawy jakości produkcji. Historia o reprodukcji kolorów – tusze ekorozpuszczalnikowe James Hallaj jest właścicielem firmy poligraficznej Absolute Signs od roku 2008 i od tego czasu jest zaangażowany w druk cyfrowy. Początkowo praca na drukarce Rockhopper 38 firmy Mutoh wymagała częstego uczenia się na błędach, jednak dzięki forom internetowym szybko stał się on ekspertem w obsłudze tej drukarki, a co ważniejsze – w dziedzinie ekotuszy. Hallaj nigdy nie używał innych tuszy. Badał on inne dostępne opcje, ale minimalne oszczędności na koszcie tuszy nigdy nie były tego warte. Dzięki temu wytwarzał możliwie najlepsze produkty dla swoich klientów z przewidywalnymi kolorami wydruków. W krótkim czasie drukarka Rockhopper 38 zaczynała się stawać coraz mniej przydatna. Hallaj stawał się coraz bardziej zmęczony produkcją 36-calowych paneli do nakładania na samochody, zszywaniem banerów, a w niektórych przypadkach podzlecaniem zamówień. Wydał więc wszystkie posiadane pieniądze na zakup 64-calowej używanej drukarki Mutoh Falcon II. Dzięki jej zakupowi rozszerzył swoją ofertę serwisową. W sierpniu 2012 zakupił nową 64-calową drukarkę Mutoh ValueJet 1624 z ekologicznymi tuszami rozpuszczalnikowymi. Zatrudnionych zostało dwóch pełnoetatowych pracowników i dwóch w niepełnym wymiarze godzin, w celu produkcji posterów na spienionych panelach, plakatów na papierze, grafiki na pojazdy, fototapet, banerów i niestandardowych zindywidualizowanych ofert. Ekotusze pozwalają firmie Absolute Signs zaoferować klientom wydruki fotograficznej jakości i o dużej trwałości. Chociaż większość drukowanej grafiki przeznaczonej do ekspozycji na zewnątrz jest laminowana, to niektóre projekty nie wymagają ochrony mediów. Według opinii Hallaja te druki nadal wyglądają doskonale po trzech- -czterech latach ekspozycji. Oprócz nowej drukarki ValueJet 1624 Hallaj zakupił spektrofotometr SpectroVue VM-10 firmy Mutoh w celu kalibracji kolorów na drukarce i wykorzystania jej pełnej gamy kolorów. Profile mediów oraz lepsze dopasowanie kolorów pozwoliły mu drukować bezstresowo. Firma obsługuje kilku dużych klientów z wymaganiami dotyczącymi konkretnych kolorów. Nigdy nie jest problemem wydrukowanie danego koloru; po prostu próbują różnych kombinacji kolorów i po krótkim czasie uzyskują idealny kolor. Dzięki stworzeniu doskonałych profili kolorów firma Abolute Signs wykorzystuje różne media do druku na drukarce Mutoh ValueJet 1624, w tym: wylewane folie winylowe, banery z połyskiem, papiery posterowe, przezroczyste materiały i niezwijający się papier na banery. Ufając tuszom ekorozpuszczalnikowym Hallaj pracuje z materiałami, które lubi najbardziej, a nie z materiałami, które dają najlepsze wyniki z danym tuszem. Dzięki temu firma ma reputację producenta barwnych i wyrazistych kolorów, które przyciągają wzrok konsumenta. Przestawienie się na druk cyfrowy tuszami ekorozpuszczalnikowymi praktycznie stworzyło firmę Absolute Signs. Właściciel stwierdza, że jego kolejnym zakupem będzie drukarka flatbed, chociaż nie wyklucza dodania innej drukarki ValueJet, jeśli biznes oklejania pojazdów będzie nadal rósł. Druga strona medalu Producenci i sprzedawcy tuszy zgodni są co do tego, że rynek tuszy będzie nadal rósł, ale podają często różne przyczyny jego ekspansji. Na ich opinię wpływa różnorodność zastosowań specjalnych tuszy szybko wchodzących na rynek. PSP eksperymen-tują, bowiem wraz z możliwością druku na nietypowych mediach poczynając od szkła po tworzywa sztuczne producenci tuszy szybko zaoferowali zestawy tuszy specjalnie dostosowane do tych mediów. Wiele firm szuka metod wzrostu poprzez wprowadzanie tuszy innych niż do tradycyjnych podłoży stosowanych w grafice. Drukarki drukujące w jednym przebiegu oraz cyfrowy druk w procesach przemysłowych stworzyły ogromne możliwości dla producentów tuszy. Kluczem do wzrostu będą tu zastosowania przemysłowe, które stają się opłacalne ze względu na większą trwałość cyfrowych urządzeń i technologii tuszy. Specjalne tusze ekorozpuszczalnikowe, w tym biały, metaliczny i jasny czarny napędzają tu popyt. Klienci nadal doceniają trwałość i gamę barw tuszy ekorozpuszczalnikowych oraz ich kompatybilność z szeroką gamą podłoży powlekanych i niepowlekanych. Kolejnym niszowym rynkiem przyczyniającym się do wzrostu zużycia tuszy jest druk tekstyliów. Wiele znanych marek handlowych, aby się wyróżniać, decyduje się na zastąpienie tradycyjnych sztywnych materiałów stosowanych do druku grafiki reklamowej miękkimi materiałami włókienniczymi. Technologia tuszy z dyspergowanym barwnikiem jest coraz bardziej popularna do druku poliestrowych miękkich materiałów do oznakowań i drukowania bezpośrednio na tkaninach. Te nowe tusze stają się ważnym czynnikiem zrównoważonego rozwoju. Wielu dostawców tuszy dystansuje się od tradycyjnych rozpuszczalników w świadomym wysiłku na rzecz ochrony środowiska i zdrowia pracowników drukarni w dłuższej perspektywie czasowej. W dalszym ciągu kontynuowany jest trend odchodzenia od tradycyjnych wodnych tuszy barwnikowych i silnych tuszy rozpuszczalnikowych na rzecz pigmentowego lateksu, tuszy utwardzanych UV, łagodnych rozpuszczalnikowych i ulepszonych technologii wodnych tuszy barwnikowych. Ogólnie rzecz biorąc przemysł zmierza w kierunku bardziej przyjaznych dla środowiska tuszy. Barwnikowe tusze sublimacyjne odchodzą od systemów rozpuszczalnikowych do przyjaznych dla środowiska maturalnego układów wodnych, a tusze UV rozszerzają zakres aplikacji dostępnych dla dostawców druku. Obserwujemy stałą poprawę trwałości i wydajności tuszy łagodnych i ekorozpuszczalnikowych. Tusze lateksowe stają się skuteczną alternatywą dla tuszy rozpuszczalnikowych i nowi producenci wchodzą na ten rynek. Tusze UV stają się coraz bardziej elastyczne. Wzrost popytu wynika z konieczności zaspokojenia potrzeb firm chcących chronić tożsamość swoich marek. PSP mają coraz większe zapotrzebowanie na wierniejsze odtwarzanie niektórych kolorów ich marek na maszynach cyfrowych. To prowadzi do większych wymagań dotyczących gamy barw i rosnącego zapotrzebowania na rozszerzenie gamy kolorów o takie kolory jak pomarańczowy i fioletowy, a także zielony. Wielu producentów nadal opiera się na sprawdzonych technologiach. Tusze rozpuszczalnikowe pozostają głównymi tuszami używanymi przez PSP. Powstają wciąż nowe technologie tuszy takie jak lateks, UV i metaliczne, ale tusze rozpuszczalnikowe okazały się najtańszymi i najłatwiejszymi do pracy, a przez to opłacalnymi. Zwiększanie programów edukacyjnych dla PSP prowadzi do wzrostu popytu na tusze na każdym rynku. Wraz z pojawieniem się na rynku nowych technologii tuszy, PSP muszą zapoznać się z nowymi produktami i zrozumieć, co to oznacza dla ich działal-ności. W ciągu ostatnich kilku lat wiele z nich zaczęło w pełni zdawać sobie sprawę z możliwości proponowanej oferty druku dzięki pomocy ze strony dostawców i innych punktów druku. Drukarze zaczynają dostrzegać korzyści wynikające ze stosowania najlepszych wyborów dla ich specyficznych zastosowań. Ważne jest jednak, aby przetestowali alternatywny tusz przed jego zakupem albo wybrali tusze, które są gwarantowane i dokładnie testowane pod kątem gamy kolorów przez samego dostawcę. Oczekiwania Wraz ze zmianami na rynku tuszy inkjet ewoluują także punkty druku. Podążanie za technologią przyczynia się do poprawy ich wyników finansowych i spełniania oczekiwania klientów odnośnie do jakości druku. Nowe zestawy tuszy zapewniają wyższą wydajność i szerszą gamę kolorów dla coraz większej gamy aplikacji, które umożliwiają wszechstronną ofertę ze strony PSP. Na podstawie „Digital Output” opracował TG