Salon i konferencja
6 gru 2016 14:44

W Muzeum Plakatu otwarto 2 lipca br. XII Salon Plakatu Polskiego. Ekspozycji towarzyszyła konferencja Stowarzyszenia Twórców GraŢki Użytkowej, która odbywała się w dniach 2-3 lipca w sali kinowej Muzeum Narodowego w Warszawie. Nad sprawami merytorycznymi czuwał Michał Warda z wilanowskiego Muzeum. Katarzyna Matul (historyk sztuki) przedstawiła swoje przemyœlenia na temat okreœlenia ăplakaty autorskieÓ. Czym sš? Czemu służš? Do jakiego stopnia akceptowalne sš przemiany funkcji plakatu? Jacek Mrowczyk (projektant i redaktor krakowskiego kwartalnika ă2+3DÓ) omówił rolę plakatu jako œrodka przekazu informacji na tle rozwijajšcych się intensywnie nowoczesnych mediów. Michał Kiœ (profesor katowickiej Akademii Sztuk Pięknych) zajšł się zjawiskiem współczesnego plakatu funkcjonujšcego poza instytucjami i oœrodkami kojarzonymi z aktywnš, opiniotwórczš działalnoœciš kulturalnš. Andrzej Leraczyk (graŢk-projektant z Krakowa) zastanawiał się nad współczesnym plakatem polskim w kontekœcie graŢki użytkowej. Andrzej Kisielewski (historyk sztuki i kulturoznawca) bronił tezy, że dzisiejsze plakaty będšce ănatrętnymi komunikatamiÓ służš kamuflowaniu zastanej rzeczywistoœci i przez swojš perswazyjnoœć budujš nowš rzeczywistoœć. Majš zatem doœć często mocno ăpodejrzanyÓ charakter. Aleksandra Giza (projektantka i badaczka teorii projektowania z Krakowa) porównywała polskie dokonania w dziedzinie plakatu z osišgnięciami amerykańskimi i zachodnioeuropejskimi z końca XX wieku. Przy okazji wernisażu wystawy XII Salonu Plakatu odbywały się w Wilanowie pod nazwš ăPolska Szkoła PlakatuÓ warsztaty przygotowane przez Studio Bakalie Đ Visual Art &Design z Warszawy. Tak więc mieliœmy już kolejnš ciekawš imprezę inspirowanš przez Stowarzyszenie Twórców GraŢki Użytkowej Đ organizację, która istnieje niewiele ponad rok, a działa zdecydowanie prężniej niż przywykliœmy do tej pory. AT