Stabilność finansowa, obiecujące perspektywy
6 gru 2016 14:52

25 lutego w warszawskiej restauracji Villa Foksal odbyło się spotkanie prasowe firmy Agfa Graphics Sp. z o.o. z dziennikarzami mediów branżowych. Doroczne spotkania prasowe organizowane przez Agfa Graphics Sp. z o.o. stają się powoli tradycją, będąc okazją do rozmów, dyskusji i wymiany informacji w nieco mniej formalnej atmosferze. Właśnie ten aspekt podkreślał witając przybyłych dziennikarzy Wojciech Pawłowski, dyrektor generalny i członek zarządu Agfa Graphics Sp. z o.o. Poza nim ze strony Agfa Graphics w spotkaniu uczestniczyli: Bogusław Decowski, odpowiedzialny za rynek gazetowy; Stefan Piotrowski, dealer manager; Tomasz Zatorski, dyrektor działu serwisu; Beata Bogdańska, dyrektor działu operacyjnego; Krzysztof Sadziński, presales manager; Mirosław Opolski, specjalista ds. płyt offsetowych; Angela Golba, kierująca działem personalnym oraz Halina Gryka, zajmująca się administracją i marketingiem. 2009: Satysfakcjonujące wyniki pomimo kryzysu Podczas spotkania wiele mówiono o sytuacji na rynku poligraficznym w trudnym roku 2009, wpływie recesji na zachowania drukarń oraz kondycji dostawców. Ubiegły rok, podobnie jak to miało miejsce w przypadku innych dostawców, był dla nas bardzo trudny – stwierdził Wojciech Pawłowski. – Tym bardziej satysfakcjonujące są dla nas informacje o wstępnych wynikach finansowych ogłoszone ostatnio przez Agfa Graphics. Także w przypadku naszego polskiego oddziału możemy mówić o bardzo przyzwoitych, jak na niezbyt sprzyjające otoczenie gospodarcze, rezultatach. Na dzień dzisiejszy Agfa Graphics, jak również jej polski oddział, jest organizacją o zdrowych finansach (...). Obecnie wskaźnik zadłużenia Agfa Graphics w stosunku do majątku własnego jest na poziomie bardzo satysfakcjonującym i bezpiecznym dla naszej przyszłości. Dość powiedzieć, że w listopadzie ub.r., a więc jeszcze przed ogłoszeniem wstępnych wyników za 2009 rok, Agfa Graphics otrzymała najwyższy rating kredytowy od firmy D&B specjalizującej się w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstw. W 2009 roku Agfa Graphics Sp. z o.o. odnotowała około 8 proc. wzrost w sprzedaży płyt offsetowych, które mają pokaźny udział w globalnych przychodach spółki. Szacujemy, że cały rynek płyt CtP rósł w nieco mniejszym tempie, co wskazuje, że nasze w nim udziały w ostatnim roku się powiększyły – kontynuował W. Pawłowski. – Według naszych szacunków Agfa Graphics posiada obecnie ok. 60 proc. udziałów w polskim rynku płyt dedykowanych do naświetlarek ze światłem widzialnym oraz 30-40 proc. udziałów w zakresie płyt termoczułych. Znaczną część sprzedawanych w Polsce płyt firmy Agfa Graphics stanowią płyty fotopolimerowe – dodał Bogusław Decowski – z których aż 80 proc. kupują drukarnie prasowe. Tu nasze udziały rynkowe, mam na myśli wszystkie gazetowe płyty CtP, szacujemy w Polsce na ok. 50 proc. Spory udział w sprzedaży płyt CtP, ale też płyt konwencjonalnych i filmów graficznych, mają dealerzy firmy Agfa Graphics. Współpracujemy obecnie z ok. 10 dealerami i co bardzo istotne – sprzedaż przez nich realizowana jest optymalnie rozłożona między poszczególne firmy – mówił Stefan Piotrowski. – Warto w tym miejscu wspomnieć o dwuletniej już współpracy z naszym największym odbiorcą – firmą Reprograf – która nie tylko z powodzeniem sprzedaje nasze płyty, ale ma też decydujący udział w tym, że Agfa Graphics jest obecnie nr. 1 w Polsce w zakresie sprzedaży filmów – produktu odchodzącego w zapomnienie, ale wciąż popularnego. Jeśli chodzi o inne produkty Agfa Graphics, rok 2009 przyniósł mniejszą niż w poprzednich latach liczbę instalacji systemów CtP, która została jednak zrekompensowana przez skokowy wzrost sprzedaży systemów inkjetowego druku wielkoformatowego UV z rodziny :Anapurna. Technologia inkjetowa już przed laty została uznana przez naszą centralę za jeden z dwóch kluczowych obszarów działalności Agfa Graphics – mówił W. Pawłowski. – Dlatego bardzo się cieszymy, że ubiegły rok był dla nas przełomem w tym zakresie także na rynku polskim. Mamy nadzieję, że trend ten będzie kontynuowany również w 2010 roku. Duże znaczenie dla planów firmy w tym obszarze ma przejęcie pod koniec ub.r. kanadyjskiego producenta ploterów wielkoformatowych – Gandi Innovations, dzięki czemu jej oferta w tym zakresie oraz udziały rynkowe zostały znacznie zwiększone. Rok 2009 przyniósł także premierę nowej wersji pakietu dla firm poligraficznych i wydawniczych :Apogee Suite 6.0, którego integralną część stanowi system workflow :Apogee Prepress 6.0. Krzysztof Sadziński, odpowiedzialny za wdrożenia tego oprogramowania u polskich klientów, poinformował, że w ub.r. firma sprzedała 15 licencji :Apogee 6.0 oraz przeprowadziła 8 instalacji testowych. To, co cieszy nas najbardziej, to rosnąca wśród rodzimych poligrafów świadomość, że oprogramowanie stanowi nie mniej ważny element wyposażenia niż sprzęt i materiały – podkreślał Krzysztof Sadziński. – Wielu z nich docenia nowe rozwiązania i funkcje wprowadzone w systemie :Apogee Prepress 6.0, stąd tak duża liczba wdrożeń i aktualizacji ze starszych wersji. Obecnie w Polsce pracuje ponad 110 instalacji opartych na różnych wersjach systemu :Apogee. Podkreślono również skokowy, kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży chemii drukarskiej produkowanej przez Agfa Graphics. Jesteśmy jedynym dostawcą w branży poligraficznej, który może zaoferować klientom produkowane przez siebie płyty oraz towarzyszącą im, jak też całemu procesowi drukowania, chemię – mówił Mirosław Opolski. – Co więcej, nasze środki chemiczne, dedykowane dla działów prepress i hali maszyn, są kompatybilne z większością konkurencyjnych, dostępnych na rynku rozwiązań sprzętowych. Podczas spotkania podkreślano, że firma jest przede wszystkim partnerem i doradcą dla swoich klientów. Można śmiało stwierdzić, że posiadamy unikalną ofertę dla naszych odbiorców – mówił dyrektor generalny Agfa Graphics Sp. z o.o. – realizując politykę sprzedaży usług, której częścią są nasze produkty. Jej kompleksowość opiera się na wsparciu świadczonemu naszym użytkownikom oraz partnerskiej z nimi współpracy już po dostarczeniu rozwiązania. Z tego też względu pracownicy serwisu Agfa Graphics – co jest rozwiązaniem systemowym funkcjonującym w całej grupie – wspierają klientów swoim know-how w zakresie procesów technologicznych, począwszy od przygotowania plików aż po gotowe wydruki. Dział serwisu Agfa Graphics jest jedną z najbardziej rozbudowanych struktur tego typu w firmach handlowych działających w polskiej branży poligraficznej. Obecnie zatrudnia on 11 osób, z których część pracuje na co dzień w Gdańsku, Krakowie i Poznaniu. Tomasz Zatorski przedstawił krótką charakterystykę działania serwisu: Nasza oferta w tym zakresie obejmuje m.in. audyty serwisowe i akcje prewencyjne w postaci przeglądów. (…) W przypadku problemów z oprogramowaniem niemal wszystkie naprawy dokonywane są na odległość, za pomocą stworzonego przez Agfa Graphics systemu zdalnego wsparcia :IntelliSyst. 2010: Pod znakiem ekologii i targów Ipex Plany na rok 2010, także w przypadku polskiego oddziału Agfa Graphics, wiążą się w dużym stopniu z targami Ipex, na których firma zaprezentuje nowe produkty, m.in. kolejną wersję pakietu :Apogee Suite. Rok bieżący ma też przynieść liczne instalacje systemów druku wielkoformatowego pracujących w technologii UV; firma ma zamiar w dalszym ciągu wzmacniać swoją pozycję na strategicznym dla swojej działalności rynku płyt offsetowych. Duży nacisk będzie w dalszym ciągu kładziony na popularyzację rozwiązań ekologicznych, czego przykładami mogą być pierwsze udane wdrożenie bezodczynnikowych płyt gazetowych :N92VCF w drukarni Express Media z Bydgoszczy oraz rosnąca liczba użytkowników przyjaznych środowisku płyt termoczułych :Azura TS i :Amigo. Mamy nadzieję, że po trudnym roku 2009 rok bieżący przyniesie nieco oddechu, choć zdajemy sobie sprawę, że nie będzie on łatwy – mówił podsumowując spotkanie Wojciech Pawłowski. – O naszych bieżących działaniach będziemy informować także podczas innych okazji, choćby na zbliżających się targach Euro-Reklama w Poznaniu, gdzie po raz pierwszy wystawimy się wspólnie z firmą Gandi Innovations. Na podstawie informacji firmy Agfa Graphics opracowała IZ