:Sublima w praktyce
6 gru 2016 14:45

Z praktycznymi aspektami stosowania technologii rastra hybrydowego :Sublima mogli się zapoznać uczestnicy spotkania zorganizowanego przez firmy Agfa i Pery Plate Studio, które odbyło się 15 listopada w Instytucie Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej. Po powitaniu uczestników przez Bogusława Decowskiego, dyrektora handlowego Działu Systemów Graficznych Agfa Sp. z o.o. i zapoznaniu ich z ostatnimi zmianami w firmie Agfa po restrukturyzacji oraz wydzieleniu się Działu Foto, Marek Mamos Đ prezes Pery Plate Studio Đ scharakteryzował krótko swojš firmę, której pierwszy człon nazwy, jak wyjaœnił, wywodzi się z sanskrytu (pery znaczy: wokół, przy), a drugi Đ plate Đ oznacza w języku angielskim płytę, co okreœla obszar działalnoœci firmy. Jest ona, jak przypomniał prezes Mamos, pierwszš w Łodzi i jednš z najstarszych firm na rynku polskim œwiadczšcych usługi w dziedzinie naœwietlania płyt (od 2001 roku). Od trzech lat Pery Plate Studio stosuje technologię CtP, a obecnie jest jedynš firmš w Polsce usługowo naœwietlajšcš płyty z zastosowaniem najnowszej technologii :Sublima. W skład wyposażenia firmy wchodzš urzšdzenia firmy Agfa: naœwietlarka :Galileo VS oraz system odbitek próbnych :Sherpa 43i, a także oprogramowanie :Apogee serii 3. Najbliższe plany uwzględniajš instalację drugiej naœwietlarki CtP :Palladio oraz najnowszej wersji workflow :ApogeeX 2.5. O zaletach rastra :Sublima w stosunku do technologii rastrowania stosowanych dotychczas mówił Tomasz Nojszewski (Agfa Sp. z o.o.). Nowa technologia opracowana przez Agfę, stanowišca kombinację rastra klasycznego i stochastycznego, umożliwia drukowanie z większš liniaturš Đ od 210 do 340 lpi (podczas spotkania prezentowano próbne wydruki właœnie z liniaturš 340, wykonane przez Pery Plate Studio). Zapewnia też powtarzalnoœć przejœć tonalnych w zakresie od 1 do 99%, pełne odtwarzanie szczegółów w obszarze œwiateł i cieni, gładkie przejœcie pomiędzy œwiatłami i półtonami, eliminację mory. System jest kalibrowany przez procesor obrazów rastrowych, który automatycznie kompensuje różnice przyrostu punktu. :Sublimę można stosować we wszystkich urzšdzeniach CtP Agfy używajšc płyt srebrowych lub termoczułych (fotopolimerowe nie gwarantujš osišgnięcia możliwych liniatur). Duży nacisk kładziono na fakt, że stosowanie :Sublimy nie wymaga żadnych specjalnych zmian zarówno w przygotowalni (wysokš liniaturę można osišgnšć przy rozdzielczoœci 2400 dpi), jak i w drukarni, o czym mówił Ireneusz Grabowski kierujšcy działem przygotowania produkcji w Łódzkiej Drukarni Dziełowej (ŁDD to jeden z najstarszych stażem i największych klientów Pery Plate Studio), gdzie wykonuje się druki z płyt naœwietlonych przy użyciu :Sublimy. Zapewnia ona Đ jak podkreœlał I. Grabowski przytaczajšc opinie klientów Đ nowš jakoœć reprodukcji, dzięki czemu zyskuje drukarni nowych zleceniodawców. W Polsce jest już kilkunastu użytkowników :Sublimy, a na œwiecie Đ ponad 1000. Tomasz Nojszewski omówił też system sterowania kałamarzami maszyn drukujšcych InkDrive stanowišcy opcję do systemu :Apogee, który umożliwia skrócenie czasu narzšdu, zmniejszenie iloœci makulatury, oszczędnoœć farby i generalnie ułatwia pracę drukarni. Marek Mamos zapewnił, że już wkrótce Pery Plate Studio wzbogaci się o omawiany system wchodzšcy w skład :ApogeeX. Sposób przygotowania plików do drukowania rastrem :Sublima przedstawił Łukasz Mizerski z Pery Plate Studio. Zapewnił, że Đ podobnie jak w drukarni Đ technologia ta nie wymaga przeprowadzenia żadnych zmian w studio. Praca musi być po prostu dobrze przygotowana; dobrš jakoœć uzyskuje się przy rozdzielczoœci 300 dpi. O zainteresowaniu technologiš :Sublima œwiadczyły pytania licznie zgromadzonych uczestników spotkania, wœród których było wielu pracowników naukowych Instytutu Papiernictwa i Poligrafii PŁ. Po przerwie z prezentacjš mogli się zapoznać również studenci Instytutu. IZ