Tani monitor do grafiki?
6 gru 2016 14:46
Często spotykamy się z pytaniem: „Jaki monitor polecilibyśmy do grafiki? ”. Przy próbach sprecyzowania zastosowań spotykamy się z odpowiedzią, że zarówno do obróbki kolorystycznej zdjęć, jak i do oglądania filmów oraz do gier. W tym momencie jesteśmy w kropce, gdyż urządzenie idealne do wszelkich prac po prostu nie istnieje.
Oferowane obecnie masowo monitory w cenie kilkuset złotych nie nadają się do prac graficznych. Będziemy się tego zdania trzymać i nikt nas nie przekona, że jest inaczej. Musimy uświadomić potencjalnym klientom, że na rozpowszechnienie monitorów LCD i obniżanie ich cen duży wpływ miało oferowanie produktów o zaledwie podstawowych właściwościach i funkcjach, a często również niskiej jakości. Ze względu na swoje konstrukcyjne ograniczenia monitory te nie sprawdzą się nawet w średnio zaawansowanych pracach graficznych.
Firmy takie jak EIZO utrzymują rozbudowane zespoły inżynierów, których zadaniem jest opracowywanie nowatorskich rozwiązań zarówno jeżeli chodzi o matryce, jak i elektronikę sterującą. Tego typu badania – co oczywiste – generują koszty, które nie pozostają bez wpływu na ostateczne ceny produktów. Jednak właśnie dlatego monitory marki EIZO to rzeczywiście najwyższa jakość, poparta m.in. 5-letnią gwarancją. Ze względu na swe parametry i niezawodność zdobyły sobie duże uznanie profesjonalistów zarówno w zastosowaniach związanych z medycyną, jak i obróbką grafiki.
Jednym z ostatnich dokonań japońskich inżynierów z EIZO było opracowanie układów pozwalających na niemal idealnie równomierne podświetlenie matrycy. Nierównomierności – czy to podświetlenia, czy rozkładu koloru na dużej powierzchni – były jednymi z najpoważniejszych mankamentów monitorów LCD. Pierwszy test, jakiemu zazwyczaj poddawany jest monitor, polega na wyświetleniu jednolitego koloru na całej powierzchni ekranu. Na tej podstawie dokonywana jest wstępna ocena precyzji jego odwzorowania. W najnowszych modelach graficznych EIZO CG211, CG221 oraz CG241W zastosowano autorskie rozwiązanie o nazwie Digital Uniformity Equalizer (DUE). Na etapie produkcji monitora użyty panel LCD jest „dzielony” na kilkanaście obszarów, w których dokonywane są pomiary jasności oraz kolorystyki, a podczas pracy na bieżąco dokonywana jest korekta wszystkich zmierzonych nierównomierności.
W najbardziej zaawansowanych modelach EIZO zastosowano wewnętrzną 12-bitową tablicę LUT i 16-bitowe przetwarzanie informacji o kolorze. Tabela LUT pozwala na idealne odwzorowanie tonalnych przejść pomiędzy kolorami bez efektu tzw. bandingu. 16-bitowe przetwarzanie pozwala na znacznie bardziej precyzyjny dobór odpowiedniego odcienia. Do tej pory standardowy panel LCD nie był w stanie wyświetlić kilkunastu pierwszych odcieni czerni. Zdecydowanie ograniczało to kolorystyczną przestrzeń roboczą monitora i nie pozwalało w pełni oddać detali.
Podstawą uzyskania prawidłowego odwzorowania kolorów w całym zakresie przestrzeni sRGB, a tym bardziej AdobeRGB, jest zastosowanie w monitorze paneli najwyższej klasy typu IPS. Takie właśnie matryce używane są w monistorach EIZO serii CG. Dla odbiorców o mniejszych możliwościach finansowych, a mogących zaakceptować większy błąd DEab została przygotowana seria monitorów graficznych Creator Edition wykorzystująca panele S-PVA. W tym przypadku są to panele o panoramicznych proporcjach 16:10 i przekątnych 21,1Ó i 24,1Ó.
Monitor to swoisty fundament przy pracy z kolorem. Aby spełnił swoje zadania, musi być fundamentem solidnym, charakteryzującym się doskonałymi parametrami i najwyższą jakością wykonania. Monitory LCD EIZO to właśnie taki fundament.