Kolejne, siódme już Targi Ksišżki w Krakowie odbywały się w dniach od 23 do 26 padziernika w hali wystawienniczej przy ulicy G. Zapolskiej. Trudno nie zauważyć, iż w praktyce stajš się w dużym zakresie targami o charakterze międzynarodowym.
Porównujšc oficjalne informacje na temat czytelnictwa ksišżek w naszym kraju, malejšce nakłady drukowanych ksišżek Đ zdumiewa liczba wydawnictw ksišżkowych pokazujšcych swe produkty na targach ksišżek, w tym na tegorocznych w Krakowie.
Nie przypadkiem dwie nasze najważniejsze gazety codzienne Đ ăGazeta WyborczaŐŐ i ăRzeczpospolitaÓ Đ wydały specjalne dodatki przed otwarciem krakowskich targów. ăWyborczaŐŐ sygnalizuje na pierwszej stronie dodatku tytułem: ăRosyjska księgarniaŐŐ fakt, iż gociem honorowym targów jest ksišżka rosyjska. Tuż obok pod tytułem: ăPodaj ksišżkęŐŐ Đ na targach i w Internecie lansuje się inicjatywę ăBook-crossingŐŐ, amerykański pomysł, który zrobił wiatowš karierę. Jest to moda na wymianę ksišżek z nieznajomymi; niektóre z nich dotarły z Europy za ocean, pojawiły się też w Krakowie. Kilkunastostronicowe dodatki do wspomnianych gazet odegrały niewštpliwie dużš rolę w popularyzacji imprezy, natomiast wydawcy będšcy wystawcami prezentowali się w tych wydaniach szeroko reklamujšc swe najważniejsze produkty. A jest w czym wybierać!
Nie tylko wspomniane gazety codzienne przyczyniły się do popularyzacji Targów Ksišżki w Krakowie. Patronat honorowy objšł prezydent Aleksander Kwaniewski, sponsorem był International Paper Kwidzyn SA, a patronat medialny sprawowały: Onet pl, TVP 3 Kraków, Radio Kraków, ăGazeta WyborczaŐŐ, ăMagazyn Literacki KsišżkiÓ, ăBiblioteka AnalizŐŐ oraz ăTygodnik PowszechnyŐŐ.
Przy takim nagłonieniu nie można się dziwić rosnšcej z roku na rok liczbie goci odwiedzajšcych Targi Ksišżki. Tak było też na tegorocznej imprezie. Jest rzeczš niewštpliwš, iż ksišżka, dominujšca na przestrzeni wieków w rozwoju kultury, odgrywa również współczenie niekwestionowanš rolę lidera. Pomimo konkurencji ze strony prasy codziennej, tygodniowej, specjalistycznej, a szczególnie ostatnio gazet bezpłatnych i mediów elektronicznych, ksišżka drukowana i jej zawartoć intelektualna oraz estetyczna odgrywajš i odgrywać będš w przyszłoci wielkš rolę kulturotwórczš!
Wród ponad 300 wystawców wielkociš stoisk wyróżniały się Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Rosyjska Księgarnia oraz National Geographic Polska. Jednak ginęły one w tłumie setek wydawnictw prezentujšcych się na niewielkich (10-15 metrów) stoiskach ciasno stłoczonych jedno obok drugiego. Włanie dla tych małych wydawnictw targi sš okazjš do pokazania się na rynku oraz konfrontacji z potentatami na rynku ksišżki. Zwracała uwagę duża liczba wydawnictw uniwersyteckich z całego kraju, wydawnictw kocielnych, wydawnictw naukowych. Podręczniki szkolne przestały być monopolem WSiP. Pojawiło się podczas targów w Krakowie wielu mniejszych wydawców oferujšcych swoje podręczniki.
Jednak niezależnie od stoisk w hali wystawowej odbywało się mnóstwo równoległych imprez towarzyszšcych tak w salach wystawowych na piętrach, jak i poza terenem targów. Były to m.in. spotkania z autorami ksišżek oraz dziennikarzami, autorami reportaży, na przykład ksišżki ăBagdad 67 dniŐŐ. Grupa 14 wydawnictw zorganizowała imprezę ăLubię czytaćÓ majšcš na celu popularyzację czytelnictwa w naszym kraju. Jak przystało na honorowego gocia Targów Ksišżki w Krakowie Đ ksišżkę rosyjskš Đ prezentowanych było kilka tysięcy tytułów. Zorganizowano także wykłady dajšce możliwoci zapoznania się z aktualnymi tendencjami występujšcymi w literaturze rosyjskiej. Miała miejsce prezentacja filmów rosyjskich dawnych i współczesnych. Był to więc kontakt nie tylko z samš ksišżkš, ale także szerszy kontakt z kulturš rosyjskš.
Dużym wydarzeniem była impreza zorganizowana przez Wydawnictwo G+J RBA pod nazwš: wiat w obiektywie ăNational GeographicŐŐ. Oprócz ksišżek wydawnictwo zaprezentowało filmy wideo i DVD Đ w sumie 26 filmów geograficznych i biologicznych Đ z życia zwierzšt.
Podczas zwiedzania Targów Ksišżki w Krakowie nasuwały się pewne porównania pomiędzy wydawcami i drukarzami, ich stosunku do imprez targowych. O ile wydawcy, wielcy i mali uczestniczš jako wystawcy w targach, o tyle drukarze uczestniczš w nich tylko sporadycznie, tak międzynarodowych, jak i lokalnych. Następnie, mali wydawcy czy wielcy, oferujš swój konkretny produkt, okrelonš ksišżkę. Reklamujš jš na stoisku. Drukarze takiego produktu nie majš, mogš oferować jedynie usługi. Czyżby? Może jednak majš co do zaoferowania na targach swoim potencjalnym zleceniodawcom, klientom? Nie tylko setkom wydawców ksišżek, ale i tysišcom agencji reklamowych, niszowych producentów różnych produktów!
V konkurs EDYCJA
Pierwszego dnia Targów Ksišżki w Krakowie, 23 padziernika, kilkudziesięcioosobowe grono wydawców, drukarzy, papierników, przyjaciół pięknej ksišżki było wiadkami ogłoszenia werdyktu jury w pištym już finale konkursu EDYCJA. Do tegorocznego konkursu swoje ksišżki nadesłało 19 oficyn (w sumie 26 tytułów).
Prowadzšcy spotkanie Andrzej Palacz omówił najbardziej charakterystyczne cechy zgłoszonych publikacji: wyrany postęp w jakoci oprawy, stosowanie oryginalnych materiałów introligatorskich, nietypowych papierów. Generalnie Đ widoczne jest poszukiwanie rozwišzań mogšcych zaskoczyć czytelnika.
W konkursie EDYCJA wyróżniani sš wszyscy twórcy ksišżki rozumianej tu jako produkt: graficy, drukarze, studia graficzne. Główna nagroda przypada natomiast wydawnictwu, jako instytucji ponoszšcej całkowitš odpowiedzialnoć za dzieło.
Głównš nagrodę otrzymało Wydawnictwo ăAÓ (Kraków) za opracowanie edytorskie publikacji ăFukan zazengi nisso denpo shamon...Ó. Opracowanie graficzne: Rafał Bartkowicz, druk i oprawa: Goldruk.
Nagrodę przyznało jury pod przewodnictwem Andrzeja Tomaszewskiego.
Zwycięzcy V finału otrzymali od firmy Arctic Paper Polska paletę papieru objętociowego, od Drukarni Naukowo-Technicznej DNT SA usługę poligraficznš o wartoci 2 tys. zł, od Targów w Krakowie SA bezpłatne stoisko na targach ksišżki w roku 2004.
Bioršc pod uwagę wysoki poziom nadesłanych ksišżek, jury postanowiło ponadto wyróżnić dyplomami oficyny: Wydawnictwo Bosz za publikację ăTatry. Fotografie Tatr i Zakopanego 1859-1914Ó oraz Wydawnictwo Prószyński i S-ka za ksišżkę Antoniego Kroha ăO Szwejku i o nasÓ.
Ponadto sponsor konkursu Đ Arctic Paper Đ ufundował dodatkowš nagrodę za druk napiękniejszej ksišżki na papierze Munken. Nagrodš jest paleta papieru Munken, a otrzymało jš wydawnictwo Muza SA za powieć Whitney Otto ăKolekcja pięknociÓ.
Nagrody główne odebrał prezes Wydawnictwa ăAÓ, Cezary Woniak; dyplomy odebrali Rafał Bartkowicz (grafik) oraz Wojciech Golachowski z nowosšdeckiej drukarni Goldruk. Wręczali je: redaktor naczelny miesięcznika ăWydawcaÓ, Andrzej Palacz; w imienu Arctic Paper: Iwona Polkowska oraz Andrzej Kuczborski; w imieniu DNT Đ prezes Andrzej Janicki. W imieniu wydawnictwa Muza SA nagrodę Arctic Paper odebrał Krzysztof Genczelewski Đ dyrektor ds. marketingu.
Mecenasami konkursu EDYCJA sš: Drukarnia Naukowo-Techniczna SA, Arctic Paper Polska oraz Targi Ksišżki w Krakowie. AP