Szanowni Państwo!
W poprzednich częciach uzasadnialimy wybór targów jako formy skutecznej komunikacji z rynkiem. Obecnie pragniemy podzielić się z Państwem spostrzeżeniami z zakresu wiedzy praktycznej zwišzanej z uczestnictwem w targach.
Koncepcja uczestnictwa i program pobytu to ważne elementy strategii targowej!!!
Targi to wielka scena, marketingowe ăreality showÓ. Jeli chcemy, by nam bito brawa po skończonym spektaklu, musimy włożyć wiele wysiłku w tworzenie wizji i programu, scenariusza udziału w targach. Musimy rozstrzygnšć, czy chcemy wywołać duże wrażenie, czy działać skromnie, preferujemy widowiska czy wolimy wyglšdać rzeczowo?
Do przemylenia jest wiele spraw. Na przykład stoisko: samodzielne czy wspólne, wyspowe czy w szeregu? Zorientowane na prezentację nowego produktu albo nastawione tylko na informację? Z możliwociš degustacji i demonstracji, a może nawet sprzedaży, jeli organizator dopuszcza.
Po zebraniu wszystkich założeń możemy przejć do fazy ustalania programu, który stanie się planem działania majšcym wpływ na kształt stoiska, pracę personelu, public relations, koszty i rezultaty.
Budujšc program nie zapominajmy o Internecie. To fascynujšcy rodek przekazu i znakomite miejsce do promocji naszej obecnoci na targach.
Współczesny biznes najlepiej nagradza trafione pomysły. Ale trzeba wiedzieć, jak je zrealizować.
Policzmy, ile to będzie kosztowało. Zaplanujmy budżet.
Inwestycje w marketing nie sš tanie: jedne opłacajš się bardziej, inne mniej. Ponadto z natury sš ryzykowne, a zdarzajš się nawet niebezpieczne. Wszyscy wiedzš, że najbezpieczniejsze sš statki mocno zacumowane w portach. Tylko czy po to buduje się statki?
Targi znane sš jako ródło wysokich zysków. wiatowe badania wykazujš, że na targi wydaje się rednio około 9 procent rocznych budżetów marketingowych. Policzono, że te 9 procent budżetu przynosi korzyć w wysokoci 23-procentowego wzrostu działalnoci. Okazuje się, że transakcje na targach sš o połowę tańsze niż tradycyjne wizyty u potencjalnych klientów.
W czym problem? Nie żałujmy pieniędzy na targi, ale dobrze wiedzieć, za co musimy zapłacić. Ustalmy to. Przede wszystkim:
Ľ organizatorowi targów za wynajętš powierzchnię wystawienniczš, media (infrastrukturę) oraz pozostałe koszty uczestnictwa, jak: wpis do katalogu, reklama w katalogu lub na terenie targów, karty parkingowe, karty wjazdu, służbowe karty wstępu ponad przysługujšcy limit itp.;
Ľ za zbudowanie stoiska, ale przecież mamy kilka wariantów: budowa we własnym zakresie albo zlecenie zabudowy wyspecjalizowanej firmie, własne stoisko lub wspólne, z bogatš aranżacjš czy skromniejsze, duże Đ małe;
Ľ personel Đ wynagrodzenie, diety, zakwaterowanie;
Ľ koszty eksponatów: transport, montaż Đ demontaż, ubezpieczenie;
Ľ reklama, materiały promocyjne, eventy;
Ľ pozostałe koszty Đ według programu.
Pamiętajmy, że w cenie za powierzchnię ekspozycyjnš sš również koszty działalnoci marketingowej organizatora, zapewniajšce targom frekwencję i reklamę. Suma kosztów zależy od naszego planu i zamiaru. Cena za powierzchnię wystawienniczš zależy od wielu czynników (rodzaj targów, wielkoć stoiska, lokalizacja, rabaty), podobnie koszty projektu i budowy stoiska, jak też ceny w hotelach i pensjonatach. Rzecz jednak w tym, że za te same pienišdze nie kupimy porównywalnych efektów, na przykład przez reklamę w prestiżowych mediach, jak telewizja czy wysokonakładowe czasopisma. Dokładnie zaplanowane, dostosowane do naszych możliwoci finansowych i doprowadzone do końca działania przyniosš spodziewane efekty. Biznes nie cierpi zastoju; nie bšdmy jak te statki zacumowane w porcie.
Bierzemy udział w targach, stwórzmy targowy terminarz
Spiszmy krok po kroku wszystkie zadania, czynnoci i terminy. Targi majš swój rytm, w praktyce przygotowania do targów trwajš cały rok. Klasyczne, wzorcowe kalendarium wyglšda tak (ródło: materiały szkoleniowe Międzynarodowych Targów Poznańskich):
1. 8-12 miesięcy przed targami: ustalić cele, wybrać targi, zdecydować się na formę udziału (stoisko własne lub wspólne np. w ramach izby, zrzeszenia, grupy producentów) i okrelić wielkoć, rodzaj, położenie stoiska.
2. 6-8 miesięcy przed targami: zgłosić uczestnictwo w targach oraz odebrać potwierdzenie udziału i lokalizację naszego stoiska.
3. 2-4 miesišce przed targami: zaplanować koncepcję stoiska (projekt, architektura, wyposażenie, eksponaty), zlecić budowę stoiska firmie lub przygotować się do samodzielnego wykonania, wdrożyć koncepcję reklamy na targach i w czasopismach branżowych, przygotować materiały reklamowe, wybrać personel stoiska, zarezerwować noclegi oraz ustalić listę goci i klientów, których zaprosimy.
4. Miesišc przed targami: przeszkolić obsługę stoiska, wysłać zaproszenia i zamówić transport.
5. Tydzień przed targami: przypomnieć się zaproszonym klientom, spróbować ustalić dokładnie terminy spotkań, skompletować potrzebne materiały reklamowe, promocyjne, biurowe, kuchenne oraz artykuły spożywcze.
Jest to oczywicie bardzo ogólne, przykładowe kalendarium. Wiadomo, że bywa i tak, iż na targi można się zgłosić na miesišc przed terminem, że firma wystawiennicza zaprojektuje i zbuduje stoisko w kilka dni. Ale w takich sytuacjach najczęciej nie mamy możliwoci wyboru dobrej lokalizacji stoiska, korzystania z rabatów itp.
Podsumowujšc: dopracowana wizja i szczegółowy plan udziału w targach, oparte na realnych możliwociach finansowych, to te elementy, które majš bezporedni wpływ na sukcesy wystšpień targowych.
Artykuł dostarczony przez firmę Inexpo