Tkaniny jako noœnik reklamy
6 gru 2016 14:45

Według definicji amerykańskiej firmy konsultingowej I.T. Strategies soft signage to tkaniny reklamowe zadrukowywane bezpoœrednio na drukarkach inkjet albo technikš elektrostatycznš. Chociaż tkaniny można było zadrukowywać na drukarkach wielkoformatowych od połowy lat 90., to jednak postęp w technologii tuszy i druku cyfrowego w ostatnich latach znacznie poszerzył zakres ich zastosowań. Badania marketingowe przeprowadzone przez firmę I.T. Strategies na zlecenie amerykańskiego stowarzyszenia SGIA (Specialty Graphic Imaging Association) wykazały, że wartoœć detaliczna reklam na tkaninach miękkich wykonywanych technikš druku wielkoformatowego w skali œwiatowej wyniosła około 730 mln USD w roku 2001 i wzroœnie do 1,1 mld USD w roku 2006, ze œrednim rocznym wzrostem 9%. Około 60% wykonywanych jest technikš druku cyfrowego jako druk bezpoœredni na tkaninach, a pozostałe 40% Đ technikš elektrostatycznš. Stanowi to najszybciej rosnšcy segment rynku reklam szacowany na prawie 60 mld USD w skali œwiatowej. Dlaczego tkaniny? Reklamy na tkaninach zaczynajš wypierać inne tradycyjne materiały stosowane w reklamie, takie jak papier i folia winylowa, dzięki wielu unikalnym własnoœciom, które zdaniem klientów sš bardzo istotne. Należš do nich łatwoœć i niskie koszty przesyłki dzięki ich niedużej wadze oraz możliwoœci rolowania i zginania bez uszkodzenia. Mogš one być traktowane œrodkami przeciwpalnymi i łatwo z nich wykonać trójwymiarowe struktury. Dodatkowš zaletš jest duży wybór rozmaitych tkanin i tekstyliów. Reklamy typu soft signage można podzielić na trzy kategorie: Ľ postery POP, Ľ postery i plakaty wystawowe, Ľ transparenty, flagi i zasłony. W zależnoœci od typu tkaniny, urzšdzeń drukujšcych i tuszy reklamy takie mogš być stosowane zarówno do ekspozycji wewnštrz budynków, jak i w warunkach zewnętrznych. Wraz z postępem technologii również inne zastosowania druku wielkoformatowego na tkaninach zyskujš popularnoœć włšczajšc w to odzież oraz wystroje wnętrz domów i budynków komercyjnych. Chociaż reklamy na tkaninach sš dużo droższe niż wykonane na papierze lub folii winylowej, to wielu kupujšcych jest przeœwiadczonych, że zwracajš one większš uwagę i sš w stanie przebić się przez zalew codziennych ogłoszeń, a ponadto sprawiajš wrażenie materiału o wyższej jakoœci. Sš oni w stanie wydać większš kwotę pieniędzy, aby uzyskać tę dodatkowš różnicę wizualnš. Według firmy I.T. Strategies przeciętna cena detaliczna za metr kwadratowy zadrukowanych tkanin wynosi od 70 do 150 dolarów, podczas gdy cena wydruków na folii winylowej i papierze mieœci się w zakresie 10-50 dolarów. Zakłady drukarskie sš zainteresowane drukowaniem na tkaninach nie tylko dlatego, że zapewniajš większš stopę zysku, ale ponieważ jest to usługa dużo rzadziej wykonywana i pozwala zakładowi wyeksponować jego zdolnoœci produkcyjne. Plakaty drukowane na papierze albo folii winylowej wykonywane sš powszechnie i drukowanie na tych podłożach nie stanowi już większych problemów, jednak druk na tkaninach może być dużo trudniejszy i wymaga nowych umiejętnoœci. Opanowanie techniki drukowania reklam na tkaninach wymaga czasu, znacznych nakładów pracy i kosztów, ale pozwala na duży stopień ekskluzywnoœci. Wiele czynników wpływa na jakoœć i szybkoœć drukowania; jesli np. trzeba drukować małym stopniem pisma albo specjalny wzór, wymaga to wolniejszego druku o wyższej rozdzielczoœci. Niektóre tkaniny można zadrukowywać łatwiej niż inne. Należy również wiedzieć, kiedy włókna tkaniny absorbujš zbyt dużo tuszu. Niewyczerpane możliwoœci Rynek reklam na tkaninach roœnie szybko. Polepszyła się technologia druku rozpuszczalnikowego inkjet (można zadrukować praktycznie każdš powierzchnię Đ jedwab, satynę, dżersej itp.), ceny maszyn spadły i zwiększyła się szybkoœć drukowania. Koszty robocizny sš minimalne, a druk wykazuje odpornoœć na warunki zewnętrzne przez długi okres, nawet do pięciu lat, jeżeli jest właœciwie wykonany. Istniejš trzy główne rynki zbytu drukowanych tkanin: firmy wystawiennicze, punkty handlowe oraz duża liczba klientów eksponujšcych swoje produkty i majšcych specjalne wymagania. Drukuje się na wszystkich tkaninach poczynajšc od naturalnego jedwabiu, poprzez bawełnę, len, mieszankę bawełny z poliestrem, aż po nylon, sztuczny jedwab, poliester i Dacron. Przykładowo firma Imaging Options wykonała na zamówienie potentata komputerowego Apple postery z tkanin dla 220 sklepów CompUSA w Stanach Zjednoczonych. Na ostatniej wystawie samochodowej w Los Angeles firma wykonała całš grafikę na tkaninach dla ekspozycji Porsche, a także częœć dla firm Aston Martin i Land Rover. Tkaniny pozwalajš na uzyskanie realistycznych, żywych kolorów, a kolor czarny zawsze jest czarny, a nie szary albo bršzowy. Tkaniny zadrukowane cyfrowo zaczynajš zdobywać akceptację klientów. Z punktu widzenia drukarza technika ta jest coraz łatwiejsza do zastosowania. Ponieważ tkaniny sš lekkie, umożliwiajš tworzenie trójwymiarowych struktur, a przy tym ważš dużo mniej niż sztywne materiały. Firma Imaging Options wykonuje wiele zleceń dla centrów handlowych, gdzie elementy z lekkiego aluminium pokrywane sš zadrukowanymi pasami tkanin. Wykonuje ona wiele druków w jednym kawałku i o dużych rozmiarach do pokrywania œcian, kiosków wystawowych, zadaszeń, które sš coraz częœciej stosowane w sieciach handlowych w celu uzyskania wyglšdu odmiennego od sšsiednich stoisk. Przykłady zastosowań Eksperci spodziewajš się dużego zapotrzebowania na drukowane tkaniny w kioskach fotograficznych. W tradycyjnej technice stosowano postery laminowane, ale obecnie stosuje się prawie wyłšcznie tkaniny, ponieważ łatwo je zdjšć i przechowywać. Jeżeli tkanina ulegnie zabrudzeniu, można jš po prostu wyprać i wysuszyć. Firma Fabric Images stosuje wszystkie typy tkanin poliestrowych o różnym rozmiarze splotu. Wiosnš roku 2002 testowała ona nowš cyfrowš drukarkę wielkoformatowš NUR Fresco HiQ 8C. Firma produkowała media w jednym kawałku o szerokoœci do 3 metrów stosujšc głównie technikę dwuetapowego procesu sublimacji barwników. Pewna częœć jednak została wykonana jako druk bezpoœredni. Technika ta jest idealna do ekspozycji w warunkach zewnętrznych, szczególnie transparentów ulicznych podczas kilkudniowych imprez. Jednakże dla długookresowej ekspozycji wymagane sš inhibitory promieniowania UV. Inne unikalne prace wykonane przez firmę to trójwymiarowa ryba dla muzeum dziecka, zakrzywione œciany na wystawie handlowej, połšczenie tkanin z efektami œwietlnymi. Firma Image Options wykorzystuje szereg urzšdzeń drukujšcych Vutek i OcŽ pozwalajšcych zaspokoić wszechstronne wymagania klientów Wdrożyła ona również technologię bezpoœredniego drukowania na tkaninach. Urzšdzenie Artistri firmy DuPont jest zintegrowanym systemem składajšcym się z drukarki o szerokoœci 2 metrów, dwóch różnych programów komputerowych i szeœciu zestawów tuszy umożliwiajšcych drukowanie na szerokiej gamie tkanin, a nie tylko na poliestrze. Nadaje się zarówno do zastosowań w warunkach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Barwniki sš utrwalane na tkaninach przy użyciu pary wodnej pod ciœnieniem. Firma Image Options może również drukować na tkaninach z mikrofibrš stosowanych w odzieży sportowej, kostiumach teatralnych i filmowych. Najwięcej jednak zainteresowania wzbudza druk tkanin na meble i do wystroju wnętrz, na przykład jeden ze znanych hoteli złożył zamówienie na wystrój kilku swoich sal balowych. Ceny drukowanych tkanin obniżyły się na tyle, że zastosowania te zaczynajš nabierać znaczenia. Firma wykonała również zamówienie dla uniwersytetu w Cornell, gdzie znajduje się jedno z czołowych muzeów sztuki azjatyckiej, w szczególnoœci chińskiej. Uniwersytet przysłał stare rysunki architektoniczne, które zostały sfotografowane i potem wydrukowane na drukarce OcŽ LightJet. Poszczególnym elementom nadano strukturę i obecnie eksponowane sš w muzeum historycznym w Pekinie. Image Options pracuje obecnie nad nowym projektem dla tego uniwersytetu, sponsorowanym przez firmę DuPont, który powinien zostać zakończony pod koniec tego roku. Perspektywy Rynek reklam typu soft signage odnotowuje dobrš koniunkturę. Synergia nowych tuszy, techniki druku wielkoformatowego oraz nowego poziomu jakoœci i wydajnoœci druku w stosunku do ceny powoduje, że stajš się one cudownš broniš dla działów marketingu borykajšcych się z problemem znalezienia sposobu wyróżnienia się w klimacie wzrastajšcej konkurencyjnoœci. Materiały na imprezy targowe, plakaty w sieci detalicznej, wystrój wewnętrzny domów i biur, dekoracja budynków, a nawet reklama na odzieży to zastosowania, które sš ograniczone jedynie wyobraŸniš projektantów. Większoœć drukarzy nie sprzedaje po prostu druku, ale oferuje wykonanie całoœciowej usługi włšczajšc w to projektowanie grafiki. Jest to w dalszym cišgu rynek inspirowany przez technologię. Na obecnym etapie ważne jest, aby projektanci i graficy projektujšcy reklamy typu soft signage poszerzyli zakres zastosowania tej technologii, by w pełni zmaksymalizować jej efekt. Należy się spodziewać, że już niedługo drukarze będš w stanie oferować wiele dodatkowych usług swoim klientom. Na podstawie ăDigital OutputÓ z marca 2005 opracował TG