Transformacja druku w wartość
6 gru 2016 14:56

Obecnie obszary druku, mediów i wydawnictw wyglądają zupełnie inaczej niż miało to miejsce 10 czy nawet 5 lat temu. Jak dotychczas, pomimo zmniejszających się nakładów w niektórych segmentach, w innych druk kontynuuje tendencję zwyżkową nie bacząc na ewolucję tradycyjnych mediów drukowanych do formy cyfrowej. Przemysł poligraficzny na całym świecie pokazuje, jak innowacyjność, kreatywne myślenie, a także integracja zapewniają, że druk ma przed sobą obiecującą przyszłość. W grudniu 2013 r. międzynarodowa firma analityczna Smithers Pira prognozowała coroczny 2-procentowy wzrost dla branży poligraficznej do 2018 r. Oczekuje się, że będzie on napędzany przez wzrost gospodarki przejściowej, jak również możliwości wartości dodanej. Kluczem jest stworzenie z druku czegoś więcej niż tylko farby na kawałku papieru – zastąpienie tego tworzeniem aplikacji, gdzie produkt drukowany sam w sobie jest prawdziwą wartością. Przykładem tego typu działań może być rozwój takich obszarów jak drukowana elektronika, druk 3D i oczywiście cross media. Jednak nie tylko obszary innowacyjnej technologii mogą dodawać wartości aplikacjom drukowanym; czasami może to być twórcze wykorzystanie powszechnie znanych technologii, które zmienią druk z czegoś jednorazowego w rzecz, którą należy zachować. Znakomitym przykładem kreatywnego myślenia dodającego wartości produktowi drukowanemu jest „spersonalizowana” etykieta na butelkach Coca-Coli stworzona w ramach kampanii „Podziel się Coca-Colą” (Share a Coke). Zapoczątkowana w Australii akcja, polegająca na drukowaniu na etykietach 250 najpopularniejszych imion z całego świata w różnych językach, okazała się ogromnym sukcesem tego koncernu i miała wpływ na jego wyniki finansowe. W większości przypadków etykiety na butelki były zadrukowywane dwuetapowo: najpierw przy użyciu konwencjonalnej technologii druku etykiet (na 75-90 proc. powierzchni projektu), a następnie za pomocą cyfrowych maszyn drukujących (druk imion). Wykorzystywanie wyjątkowych zalet druku – takich jak fizyczność i materialność – jest kolejną ścieżką do wyróżnienia się dostawców usług druku dzięki tworzeniu produktów, które nie są możliwe do wykonania za pomocą komunikacji elektronicznej. Przykładem może być działalność papeteryjna obejmująca m.in. produkcję zaproszeń ślubnych czy kart z podziękowaniami oferujących bogactwo kreatywnych rozwiązań, gdzie druk jest niewątpliwą wartością. Namacalność druku wykorzystuje się też przy produkcji wysokojakościowych wyrobów takich jak broszury dla luksusowych marek, galerii sztuk, domów aukcyjnych i inwestorów budowlanych. Na właściwościach fizycznych druku zarabia również rynek zdjęć towarów. Wysoka marża produktów takich jak fotoksiążki i personalizowane karty z życzeniami sprawia, że cieszą się one coraz większą popularnością wśród zwykłych i hobbystycznych fotografów. Przeprowadzone przez InfoTrends w 2013 r. w USA badania pokazują, że 32 proc. fotografów amatorów, 45 proc. fotografów pamiątkowych zdjęć rodzinnych, 57 proc. fotografów hobbystycznych i 71 proc. zaawansowanych fotografów hobbystycznych zamówiło jakieś zdjęcia towarów w poprzednim roku. Dodatkowo ponad 20 proc. europejskich właścicieli aparatów (w tym użytkowników smartfonów) wykazuje chęć zamówienia fotoksiążki (czy fotoksiążek) w przyszłości, co jest dla tego segmentu dużą szansą rozwoju. Ogromną rolę w kreowaniu wartości druku odgrywa również jego integracja z cyfrowymi technologiami przy użyciu cross mediów. Przykładem mogą być takie technologie jak Americhip i TV in a Card przesuwające granice tego, co jest możliwe do wykonania za pomocą łączenia druku z aplikacjami elektronicznymi. Oferujemy klientom moc łączenia najpotężniejszego środka komunikacji, jakim jest wideo, z precyzją kierowania go do określonego odbiorcy, co jest możliwe za pośrednictwem bezpośredniego marketingu wykorzystującego druk. (…) – mówi Russell Lawley-Gibbs, wynalazca i dyrektor generalny TV in a Card. Technologie cross mediowe, takie jak kody QR, coraz częściej są wykorzystywane również w branży opakowań detalicznych. Opublikowane w 2012 r. badania firmy ComScore, zajmującej się analizą zachowań w Internecie, pokazują, że spośród 14,2 mln użytkowników smartfonów z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, którzy zeskanowali kod QR w ciągu 3 miesięcy, 38 proc. z nich zeskanowało go z produktu opakowaniowego. Wzrost popularności interaktywnych opakowań jest w dużej mierze napędzany przez wzrost popularności sklepów internetowych – konsumenci przyzwyczajają się do szukania dodatkowych informacji o produkcie, kuponów zniżkowych oraz zniżek i coraz częściej szukają ich na opakowaniu. Kreatywne myślenie w połączeniu z innowacją technologiczną z pewnością przyczynia się do transformacji druku przemysłowego. Dlatego właśnie organizatorzy targów Ipex 2014 koncentrują się na zapewnieniu odwiedzającym możliwości zapoznania się z tym, jak mogą wykorzystywać nowe trendy w rozwoju swoich przedsiębiorstw. Dzięki strefom Future Innovations i Inspiration Avenue, odbywającym się równolegle targom Cross Media Production i Światowemu Szczytowi Druku (World Print Summit) oraz programowi sesji Masterclasses targi Ipex będą miejscem pełnym nowych inspiracji i pomysłów. Strefa Future Innovations zapewni dostawcom usług druku możliwość znalezienia w jednym miejscu już obecnych w branży druku obszarów, które mają wysoki potencjał rozwoju w najbliższych latach. Będzie tam można znaleźć innowacje z dziedziny druku 3D, elektroniki drukowanej, cyfrowego druku opakowań i zastosowań fotograficznych. Strefa Future Innovations ma zapewnić odwiedzającym Ipex 2014 wgląd w to, jak są tworzone innowacyjne aplikacje i rozwiązania wykorzystywane w procesach produkcyjnych. Natomiast w strefie Inspiration Avenue zostanie zaprezentowana wszechstronność druku za pośrednictwem szerokiej gamy raportów, faktów i „drogowskazów” wskazujących kierunki rozwoju. Towarzysząca targom Ipex 2014 wystawa Cross Media Production ma natomiast umożliwić dostawcom druku, wydawcom, agencjom i właścicielom marek dostęp do informacji na temat tworzenia kampanii cross mediowych i zarządzania nimi. Targi Ipex 2014 odbędą się w Londynie na terenach wystawienniczych ExCeL London w dniach 24-29 marca br. Opracowanie: KS