Trendy w ECOpoligrafii
6 gru 2016 14:53

Wiodący dostawcy branży poligraficznej nie tylko oferują rozwiązania pomagające w ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne, ale również świadczą usługi konsultingowe podpowiadające, jak stać się „zieloną” drukarnią. Firma Heidelberg dodatkowo promuje ekologiczne procesy poligraficzne oraz odpowiedzialnie zarządzane przedsiębiorstwa w konkursie ECO Printing Award. Firma Heidelberger Druckmaschinen AG ma ambicję stania się najbardziej ekologicznym dostawcą maszyn i rozwiązań na rynku poligraficznym. Swoje holistyczne podejście do kwestii ekologii w przemyśle, który nigdy nie słynął z neutralności względem środowiska, zaprezentowała podczas specjalnego spotkania prasowego kilkunastu dziennikarzom wiodących europejskich pism branżowych, a wcześniej w październiku br. również 100 klientom z różnych krajów Europy oraz Indii podczas HEI ECO Information Day. Fokus na redukcję CO2 Zgodnie z holistyczną filozofią działania firma Heidelberg analizuje i optymalizuje wszystkie swoje procesy w obrębie badań i rozwoju, produkcji oraz serwisu, jednocześnie starając się sprawić, aby jej produkty oszczędzały zasoby również podczas funkcjonowania w firmach klientów. Działania koncentrują się na redukcji emisji CO2 zarówno w przypadku procesu produkcji, jak i zarządzania odpadami. CO2 oraz inne lotne substancje organiczne (VOCs) powstają tak przy produkcji maszyn czy druków, jak i przy generowaniu odpadów takich jak farba czy roztwory nawilżające. Do tego należy dodać wydzielanie amoniaku, oparów farb i lakierów oraz hałas powstający w czasie produkcji poligraficznej, aby choć w mglisty sposób uzmysłowić sobie negatywny wpływ tego przemysłu na środowisko i warunki pracy. Poligrafia nigdy nie będzie choćby neutralna dla środowiska, ale nie znaczy to, że nie warto robić nic, aby ten szkodliwy efekt maksymalnie ograniczyć. Firma Heidelberg twierdzi, że jest jedynym dostawcą w branży będącym w stanie dokładnie określić tzw. carbon footprint (w Polsce tłumaczy się to mało zręcznie jako ślad węglowy) maszyny drukującej i – na życzenie klienta – uczynić ją neutralną pod względem emisji CO2. Centra Print Media w Heidelbergu i Wiesloch-Walldorf, gdzie znajdują się hale produkcyjne, otrzymały certyfikację FSC w 2008 roku, co oznacza m.in., że stosowane są w nich wyłącznie papiery FSC. Holistyczne podejście Jednym z obszarów o największym potencjale, jeśli chodzi o redukcję odpadów i emisji, jest ograniczenie konsumpcji papieru. W zależności od rodzaju zadrukowywanego podłoża stanowi on od 60 do 90 proc. kosztów pracy, dlatego Heidelberg dużo uwagi poświęca możliwościom ograniczania ilości generowanej makulatury. Możliwości takie oferują np. system workflow Prinect, który redukuje ilość odpadów powstałych w czasie narządu oraz technologia Anicolor, która może je ograniczyć nawet do 90 proc. Redukcja zużycia energii to kolejne pole do popisu – odpowiada za od 5 do 10 proc. carbon footprint składającego się na proces drukowania. Firma Heidelberg twierdzi, że oferuje najbardziej efektywne pod kątem zużycia energii rozwiązania na rynku w swojej klasie takie jak naświetlarki Suprasetter A52/A75. Innym przykładem jest koncepcja systemu suszenia Heidelberg DryStar skracająca dystans, jaki ma do pokonania arkusz, zanim przejdzie do sekcji suszącej, co redukuje zużycie energii do 20 proc. Emisje szkodliwych substancji do atmosfery w znaczący sposób można ograniczyć przez redukcję ilości alkoholu stosowanego w procesie drukowania lub druk całkowicie bezalkoholowy. W tym celu niemiecki koncern oferuje kompletny pakiet rozwiązań składający się z zespołów peryferyjnych Star takich jak CombiStar czy FilterStar, materiałów eksploatacyjnych Saphira oraz usług konsultingowych. Do druku ekologicznego podchodzimy holistycznie, nie ograniczając się wyłącznie do naszych rozwiązań i standardów produkcyjnych, ale również rozszerzając nasze działania o użytkowników naszych rozwiązań, czyli drukarnie. Koncentrują się one wokół wszechstronnej redukcji: odpadów papieru, energii, emisji VOCs, proszku, hałasu i odpadów okołoprodukcyjnych – wyjaśnia Claudia Weyandt, odpowiedzialna za dział Product Management Peripherals. – Oprócz perfekcyjnie skoordynowanych produktów i ich integracji w systemie workflow Prinect, w proces ten zaangażowane są również przyjazne środowisku materiały eksploatacyjne Saphira oraz usługi konsul-tingowe. Nie tylko produkty Portfolio firmy Heidelberg jest na tyle bogate, że pozwala wybrać rozwiązania o najniższym możliwym wpływie na środowisko, niemniej nie należy zapominać, jak wiele zależy od dobrych chęci i przede wszystkim wiedzy. Klientom, którzy „zieloną” produkcję chcieliby zacząć od mniejszych inwestycji, niemiecki koncern oferuje specjalne pakiety serwisowe, ukierunkowane na ograniczenie zużycia alkoholu i redukcję konsumpcji energii. Usługi Heidelberg Business Consulting świadczone są w celu optymalizacji procesów w drukarni; znaczący postęp w redukcji negatywnego wpływu na środowisko może się dokonać poprzez optymalizację obiegu materiałów w drukarni – proces, który ogranicza nie tylko zużycie energii, ale i poziom odpadów. Drukarnie, które zdecydowały się na system Prinect do integracji workflow i optymalizacji procesów, raportują znaczące spadki w generowaniu makulatury, a przez to także spadek emisji CO2. Z kolei firmy, które wybiorą kontrakt z firmą Heidelberg typu Systemservice, mogą być pewne, że ich dział prepress, maszyny drukujące i introligatornia nie będą pochłaniały więcej energii niż to absolutnie konieczne, a dodatkowo zredukowane zostaną czasy ich przestoju z powodu nieprawidłowego działania czy awarii. Kolejną usługą przyczyniającą się bezpośrednio do zmniejszenia emisji CO2 jest zdalny serwis, pozwalający na usunięcie wielu usterek bez konieczności wizyty serwisanta. Nagrody dla najlepszych Już po raz drugi Heidelberg ogłasza konkurs ECO Printing Award, do udziału w którym zaprasza arkuszowe drukarnie offsetowe posiadające przynajmniej jedną maszynę drukującą. O 50 tysięcy EUR walczyć można w dwóch kategoriach: „firma odpowiedzialna” oraz „rozwiązania przyszłości”. Przez niezależne jury oceniane będą m.in. takie aspekty jak: zrównoważone wykorzystanie zasobów i energii, ochrona środowiska, świadome środowiskowo praktyki managerskie. Zwycięzcy powinni być wzorem i punktem odniesienia dla całej branży i zachęcać innych do adopcji odpowiedzialnych środowiskowo praktyk. Zgłoszenia przyjmowane są w formie pisemnej do końca stycznia 2011 roku przez stronę internetową niemieckie-go koncernu. Zwycięzcy zostaną wyłonieni w czerwcu przyszłego roku. AN