26 listopada br. Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku Cyfrowego zorganizowało bezpłatną konferencję w streamingu, zatytułowaną #PrintOnWebinAir. Jej celem było przedstawienie rozwiązań praktykowanych przez firmy z branży druku wielkoformatowego w nowej rzeczywistości.
#PrintOnWebinAir to kolejny projekt, będący realizacją celów statutowych Polskiego Stowarzyszenia Sitodruku i Druku Cyfrowego, zajmującego się wymianą doświadczeń, organizacją szkoleń i seminariów specjalistycznych. Podstawowym zadaniem Stowarzyszenia jest szeroko rozumiana współpraca i wzajemna pomoc w obrębie działalności jego członków. Ponadto PSSiDC realizuje program promocji polskiego przemysłu sitodrukowego i druku cyfrowego w świecie poprzez organizację spotkań branżowych.
Od 1997 roku Stowarzyszenie należy do europejskiej Federacji Sitodruku i Druku Cyfrowego FESPA. Pozwala to na utrzymywanie międzynarodowych kontaktów z przedstawicielami branży, pozyskiwanie wiedzy, dostęp do aktualnych trendów oraz promuje polski sitodruk i druk cyfrowy w Europie.
Nowa rzeczywistość generuje nowe pomysły i nowe koncepcje, dlatego postanowiliśmy się spotkać z Państwem online – przywitał uczestników Jacek Stencel, prezes PSSiDC. – Nasza branża mierzy się z licznymi wyzwaniami w dobie pandemii, wszystkich nas ta sytuacja zaskoczyła, dlatego warto podzielić się pozytywną energią i pokazać, jak można w nowych warunkach funkcjonować i planować przyszłość.
Wideokonferencja jest świetną okazją do dyskusji z przedstawicielami branży w szerszym gronie i umożliwia wymianę praktyk związanych z sytuacją na rynku – dodała Joanna Zjawin, dyrektor biura PSSiDC. – Mimo wszystkich zmian uważamy, że trzeba drukować dalej, dlatego celem webinarium jest przedstawienie rozwiązań, praktykowanych przez firmy z naszej branży, które szybko odnalazły się w nowej rzeczywistości.
„Out-of-the-box” i ucieczka do przodu
Pandemicznymi doświadczeniami z perspektywy drukarń wielkoformatowych, specjalizujących się m.in. w obsłudze branży wystawienniczej, podzieliły się dwie uznane na polskim i europejskich rynkach firmy – Adsystem oraz Opinion Strefa Druku. Konrad Czajkowski i Grzegorz Galon, reprezentujący Adsystem – producenta artykułów reklamowych i systemów wystawienniczych z Kobierzyc pod Wrocławiem – podkreślili, że w tak niecodziennej sytuacji jak pandemia najważniejsza jest szybka reakcja. Produkty Adsystem wykorzystywane są na konferencjach, targach, wszelkiego rodzaju eventach czy w galeriach handlowych, które po wybuchu pandemii wiosną tego roku przestały się odbywać czy też zostały zamknięte. Z dnia na dzień firma została pozbawiona zleceń i musiała – jak wyrazili się jej przedstawiciele – zrobić out-of-the-box i zaoferować rozwiązania, które znajdą zastosowanie w nowej rzeczywistości. Nośnik reklamy może jednocześnie pełnić funkcję punktu dezynfekcji rąk, dlatego Adsystem zaproponował beznarzędziowy, łatwy w obsłudze produkt, który szybko okazał się bestsellerem. Jako jedna z pierwszych firm w branży zaoferował również bezdotykowe podajniki płynu do dezynfekcji, termometry (także bezdotykowe, jako że bezpieczeństwo jest priorytetem) zintegrowane ze stojakami reklamowymi czy lightboxami (tzw. świecącymi roll-upami). Podczas #PrintOnWebinAir premierę miały zintegrowane z nośnikiem reklamy lampy UV-C o udowodnionym działaniu wirusobójczym. Przedstawiciele firmy Adsystem zaprezentowali także wiele kreatywnych pomysłów na zapewnienie bezpieczeństwa we wspólnych przestrzeniach, takich jak ścianki działowe, które wcale nie muszą być szarą czy przezroczystą płytą. Te rozwiązania z pewnością zostaną z nami na dłużej. Nie ma teraz czegoś takiego jak branża wystawiennicza czy eventowa, dlatego konieczne było obranie innego kierunku, ale jesteśmy z naszymi klientami w stałym kontakcie i zapewniają nas oni, że są już gotowi na odmrożenie gospodarki i potrzebują nowych, kreatywnych rozwiązań. Jesteśmy nastawieni pozytywnie, wierzymy, że będzie dobrze – podsumowali prelegenci wspominając, że wbrew pozorom posiadany przez drukarnie wielkoformatowe park maszyn jest bardzo uniwersalny i umożliwia realizowanie przeróżnych zleceń, nawet takich jak wykonywanie tarasów, ogrodów czy produkcja mebli.
Inne spojrzenie na przetrwanie pandemii zaprezentowała Katarzyna Noras z drukarni Opinion, która podkreśliła wagę pracy zespołowej i świadomość sprawczości każdego członka zespołu w osiągnięciu sukcesu. Firma szybko zaadaptowała się do nowych warunków, przyjmując kryzysowe strategie sprzedażowe. Ich elementem była m.in. zmiana asortymentu oferowanych produktów (maseczki – blisko 100 tys. sprzedanych sztuk, co jest trzecim wynikiem w Polsce, przyłbice i półprzyłbice, roll-upy, ścianki, naklejki) oraz zmiana sposobu sprzedaży na sprzedaż bezpośrednią poprzez serwis Allegro. Firma podjęła również „ucieczkę do przodu” poprzez modernizację parku maszynowego czy nawet zakup nowych maszyn połączony ze sprzedażą starych. Kontynuowała także transformację lean management. Zespół Opinion Strefa Druku wykorzystuje czas pandemii na intensywne szkolenie, a także testowanie i wprowadzanie nowych materiałów, stworzenie linii GreenLineProducts oraz realizację cyklu edukacyjnego dla klientów.
Inwestować i sprzedawać bezpiecznie
O tym, jak inwestować bezpiecznie w czasie pandemii, opowiedział Remigiusz Pokuciński z firmy Integart. Kluczowe jest obniżenie ryzyka związanego z nowymi zakupami, dlatego popularne do tej pory rozwiązania typu kredyt czy leasing mogą się okazać za mało elastyczne. Firma Integart w październiku br. wprowadziła na rynek innowacyjny na skalę światową program wynajmu średnio- i długoterminowego urządzeń HP LATEX oraz HP STITCH. Rent2Print jest dedykowany wszystkim klientom, którzy chcą użytkować urządzenia z wymienionych serii oraz czerpać maksymalne korzyści biznesowe, nie wiążąc się umową leasingu ani kredytem. Coraz więcej osób i firm chce korzystać z narzędzi biznesowych jednocześnie mając możliwość szybkiego i elastycznego sposobu ich wymiany oraz dostosowania do zmiennych potrzeb rynku. O szczegółach tego programu pisaliśmy już w „Poligrafice” nr 10/2020.
Wielu naszych klientów dobrze „przechodzi” pandemię, ponieważ szybko wprowadziło do swojej oferty produkty „covidowe” – podsumował Remigiusz Pokuciński. – Druga grupa poszła w kierunku produkcji dekoracji. Niepewność na rynku nadal jest duża, wciąż towarzyszy nam obawa o przyszłość gospodarki. Dzięki programowi Rent2Print zdejmujemy z klienta duże ryzyko, umożliwiając mu rozwój nawet w kryzysie.
Piotr Słup-Ostrawski z firmy LFP Industrial Solutions, będącej m.in. dostawcą rozwiązań Grupy Durst na polskim rynku, udowodnił, że w dobie pandemii oprogramowanie web-to-print to konieczność, bez niego trudno bowiem marzyć o jakimkolwiek udziale w rosnącym torcie e-commerce. Jako cztery kluczowe cechy dobrego oprogramowania wymienił: wiarygodność, wsparcie, regularne aktualizacje oraz nieustanny rozwój.
Aleksander Smerczek, technolog serwisu cyfrowego, zwią̨zany z Fujifilm Sericol Polska od ponad 10 lat dowiódł tezy, iż nowa rzeczywistość powinna skłaniać wszystkich do szukania nieoczywistych rozwiązań.
Podczas #PrintOnWebinAir poruszono również zagadnienia zrównoważonego rozwoju. Dariusz Tondera, technical sales specialist, odpowiedzialny za wsparcie techniczne i rozwój produktu na rynkach Europy Środkowej i Rosji reprezentujący firmę Avery Dennison zaakcentował, iż zrównoważony rozwój stanowi wspólne zadanie dla branży VisCom.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się wypowiedź projektanta zdobień́ tekstyliów Dariusza Suchockiego z firmy Art 3-14, który opowiadał, jak udoskonalić procesy projektowania, z kolei zaproszony przez organizatorów Krzysztof Szymański z firmy Finato podpowiadał drukarniom, na co zwrócić uwagę od strony finansowej.
Nasza branża mierzy się z czasami pełnymi niepewności, dlatego warto było spotkać się, porozmawiać i podzielić doświadczeniami, aby wspólnie poszukać inspirujących rozwiązań – podsumował Jacek Stencel. Joanna Zjawin dodała: W nowej rzeczywistości można było to zrobić tylko online. Webinar stanowił świetną okazję do dyskusji z przedstawicielami branży w szerszym gronie i umożliwił wymianę praktyk związanych z sytuacją na rynku. Hasłem spotkania było #PrintOnWebinAir – pomimo zmian, jakie w funkcjonowaniu branży poligraficznej wymusił wirus, nadal powinniśmy drukować. Rozmawialiśmy o tym, jakie są obecne oczekiwania rynku oraz współczesnego konsumenta. Te ważne tematy przybliżyli nam m.in. przedstawiciele firm usługowych, drukarń, dostawców i dystrybutorów, a wydarzenie zostało wysoko ocenione przez jego uczestników.
„Poligrafika” była jednym z patronów medialnych wydarzenia.
Anna Naruszko