Umiarkowany, ale jednak optymizm
6 gru 2016 14:50

„Jesteśmy umiarkowanymi optymistami. W ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy wiele działań mających zoptymalizować działalność firmy i przygotować nas na gorsze scenariusze rynkowe. Na rozwój wydarzeń czekamy więc bez obaw i nie przewidujemy żadnej restrukturyzacji” – poinformował Wojciech Pawłowski, dyrektor generalny i członek zarządu Agfa Graphics Sp. z o.o. podczas spotkania prasowego, które odbyło się 18 lutego br. Ze strony Agfa Graphics wzięli w nim udział również: Bogusław Decowski, odpowiedzialny za rynek gazetowy; Stefan Piotrowski, dealer manager; Tomasz Zatorski, dyrektor działu serwisu; Beata Bogdańska, dyrektor działu operacyjnego; Angela Golba, szefowa działu personalnego oraz Halina Gryka, odpowiedzialna za administrację i marketing. Przełomowy rok 2008 Rok 2008, w którym obroty Agfa Graphics Sp. z o.o. wyniosły 26 mln euro, był jednym z najlepszych okresów naszej działalności w Polsce. Przeprowadziliśmy w tym czasie istotne zmiany w naszych strukturach, jak też w sposobie funkcjonowania na rynku – powiedział Wojciech Pawłowski. W porównaniu z rokiem 2007 firma odnotowała 37% wzrost sprzedaży, głównie dzięki 28 instalacjom systemów CtP oraz znacznemu zwiększeniu udziałów w rynku płyt cyfrowych, dokonanemu dzięki zmianom w kanale dealerskim. W pierwszym przypadku do szczególnych sukcesów zaliczamy instalację kolejnych systemów CtP w ramach kontraktu z firmą Cezex oraz dalsze zwiększanie naszych udziałów na rynku gazetowych urządzeń CtP – wyjaśnił Wojciech Pawłowski. – Natomiast jeśli chodzi o sprzedaż dealerską, przełomem było nawiązanie współpracy z firmą Reprograf, której udział w naszej ubiegłorocznej sprzedaży materiałów eksploatacyjnych był znaczący. Bogate portfolio z odsieczą Co ciekawe, wyniki Agfa Graphics w styczniu br. były lepsze niż w analogicznym okresie 2008, co pozwala firmie patrzeć w przyszłość z umiarkowanym – jak wyraził się szef Agfy w Polsce – optymizmem. Zdajemy sobie sprawę, że czeka nas niełatwy rok. Podobne opinie słyszymy również od naszych klientów – już dziś część z nich wstrzymuje swoje inwestycje. Wystarczy powiedzieć, że aż 80-90% z nich jest realizowana z pomocą środków unijnych. Dlatego z jednej strony liczymy się ze spadkiem obrotów, ale z drugiej duże nadzieje pokładamy w naszym zróżnicowanym portfolio produktów – dodał W. Pawłowski, nie ukrywając, że bardzo liczy na powstały w ubiegłym roku dział inkjetowy, którego zadaniem jest sprzedaż i serwisowanie wielkoformatowych systemów UV z rodziny : Anapurna. Jego powstanie zaowocowało sprzedażą trzech 2,5-metrowych urządzeń w pierwszych dwóch miesiącach tego roku – podkreślił. Agfa Graphics jest dostawcą atramentów UV do tych maszyn, jak również atramentów solwentowych :Aldura, których – w skali roku –sprzedaje tysiące litrów. Przychody z nowego dla nas rynku druku wielkoformatowego to kolejny czynnik, który ma nas uchronić przed negatywnymi skutkami spowolnienia gospodarczego – poinformował Wojciech Pawłowski. – Nie bez znaczenia będą także zupełnie nowe portfolio systemów CtP we wszystkich klasach formatowych oraz nowe płyty dla technologii termicznej i fioletowej. W ofercie Agfa Graphics pojawił się też nowy pakiet oprogramowania :Apogee Suite, którego integralną część stanowi system workflow :Apogee Prepress 5.0. Potencjał rynku gazetowego Jakby na przekór kryzysowi, który dotknął rynek gazetowy, objawiając się spadkiem nakładów czy wręcz zamykaniem niektórych tytułów, zwłaszcza lokalnych, Agfa planuje wzrost sprzedaży materiałów eksploatacyjnych do drukarń gazetowych o kolejne 20%. Trudno będzie nam powtórzyć w tym roku spektakularny sukces, jakim w 2008 r. była sprzedaż czterech w pełni automatycznych systemów fioletowych z rodziny :Polaris XTV do dwóch drukarń wydawnictwa Presspublica (o czym pisaliśmy w Poligrafice nr 4/2008 – przyp. red.), ale jesteśmy przekonani, że Agfa Graphics utrzyma swoją pozycję w tym segmencie produkcji poligraficznej w Polsce – powiedział Bogusław Decowski, odpowiedzialny za ten rynek. Zdaniem Stefana Piotrowskiego dekoniunktura może spowodować zwiększone zainteresowanie drukiem coldsetowym ze strony firm zlecających druk różnego rodzaju ulotek i innych materiałów obecnie wykonywanych w technologii heatsetowej. Trzej muszkieterowie Za działem sprzedaży, od którego w dużej mierze zależą obroty firmy, stoją – niczym trzej muszkieterowie – trzy działy: serwisu, operacyjny oraz personalny. Ich znacząca rola również została bardzo silnie podkreślona podczas spotkania. Z 35 zatrudnionych w Agfa Graphics osób aż 11 pracuje w dziale serwisu, na którego czele stoi Tomasz Zatorski. To jeden z większych zespołów serwisowych spośród wszystkich firm działających na rynku poligraficznym. Firma posiada trzy lokalne ośrodki serwisowe – w Gdańsku, Krakowie i Poznaniu. Praca serwisu podobnie jak całej firmy nie byłaby możliwa bez odpowiednio zarządzanego działu operacyjnego, od ubiegłego roku prowadzonego przez Beatę Bogdańską. Jej dział odpowiada m.in. za dostarczenie sprzętu do klienta, zapewnienie dostaw materiałów eksploatacyjnych w ciągu 24-48 godzin oraz organizację stanów magazynowych, obejmujących obecnie około 500 pozycji. Wprowadzonymi ostatnio udogodnieniami dla klientów są m.in. możliwość fakturowania w euro oraz uruchomienie portalu internetowego pozwalającego na zamawianie materiałów online. Wojciech Pawłowski podkreślił, że liczne zmiany, jakie zaszły w Agfa Graphics, dotyczyły także zatrudnienia. Dziś, również dzięki starannej selekcji naszego działu personalnego, którym kieruje Angela Golba, zatrudniamy we wszystkich działach fachowców wysokiej klasy. Z naszych informacji wynika, że ostatnio do działu handlowego Agfa Graphics dołączył Michał Śliz, poprzednio dyrektor działu prepress w firmie Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o. Targom i edukacji: tak Mamy zamiar aktywnie uczestniczyć w różnych wydarzeniach branżowych oraz wspierać edukację – zadeklarował Wojciech Pawłowski. – Planujemy obecność z własnym stoiskiem na kwietniowej Poligrafii w Poznaniu oraz wesprzemy Konferencję Poligraficzną PID. W najbliższym czasie przekażemy też na potrzeby Zespołu Szkół Poligraficznych im. Marszałka J. Piłsudskiego w Warszawie kompletne rozwiązanie CtP, obejmujące półformatową naświetlarkę termiczną :Acento produkującą bezodczynnikowe płyty :Azura TS, sterowaną najnowszą wersją systemu produkcyjnego :Apogee. Szef Agfy w Polsce zapowiedział również, że doroczne spotkania prasowe staną się tradycją. Już za rok będziemy więc mieli okazję zweryfikować wszystkie powyższe deklaracje, w atmosferze – miejmy nadzieję – przynajmniej umiarkowanego optymizmu. AN