Vidical prospołeczny
6 gru 2016 14:53

3 lutego br. w Muzeum Plakatu w Wilanowie miało miejsce uroczyste ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i wyróżnień laureatom VII Międzynarodowego Konkursu Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych VIDICAL 2011. Odbył się też wernisaż wystawy prezentującej najlepsze prace konkursowe (można je oglądać do końca marca). Zgodnie z coroczną tradycją, na wystawie poza kalendarzami konkursowymi można było zobaczyć również kalendarze firm Pirelli i Michael Huber. W tym roku jury w składzie: prof. Waldemar Świerzy – artysta grafik, Franciszek Maśluszczak – artysta malarz, Jerzy Łapiński – artysta fotograf i Robert Kuczera – poligraf pod przewodnictwem prof. Stanisława Wieczorka oceniło 146 prac: 74 kalendarze wieloplanszowe, 11 kalendarzy plakatowych, 15 kalendarzy zdzieraków, 28 kalendarzy innych oraz 18 kart świąteczno-noworocznych. Jurorzy zwracali uwagę na wysoki poziom nadesłanych prac. Nowością tegorocznej edycji był fakt, że wielu wydawców nagrodzonych kalendarzy podkreślało, iż dochód z ich sprzedaży jest przeznaczony na cele charytatywne, m.in. na poszkodowanych w powodzi, na Fundację TVN „Nie jesteś sam” czy fundację Ewy Błaszczyk. Jednym z nich był Andrzej Pągowski, którego Kreacja Pro otrzymała brązowy medal za kalendarz wieloplanszowy „Pisanie piórem kształtuje charakter” zrealizowany na zlecenie firmy Parker, do którego ilustracje stworzyli Daniel Libeskind, Andrzej Wajda, Waldemar Świerzy, Andrzej Dudziński i inni znamienici twórcy (w tym sam Pągowski), a wydrukował Interdruk (fot. 5). O pozyskiwaniu środków na szczytny cel dzięki kalendarzowi „Dżentelmeni V edycja – Ladies & Gentelman” (fot. 3) nagrodzonemu srebrnym medalem w kategorii wieloplanszowych (wydawca: Melange, projekt graficzny: Agnieszka Skopińska, foto: Mateusz Nasternak, ilustracje: Tomasz Sadurski, druk: Fourcolors) mówił jego producent Olivier Janiak. Grand Prix otrzymał zestaw kalendarzy i kart świąteczno-noworocznych firmy Expansja Advertising zaprojektowany przez Marię Torbe, wydrukowany przez firmę Sitex Piotr Rozmiarek. Złotym medalem w kategorii „Kalendarz wieloplanszowy” nagrodzono kalendarz „Cztery żywioły” firmy Armatura Kraków zaprojektowany przez Agencję Padjas, wydrukowany przez S-Druk (fot.2). Za kalendarz plakatowy złoty medal otrzymała ASP w Katowicach; zaprojektowała go Magdalena Miska, a wydrukował Dimograf. Srebrnym medalem w tej kategorii nagrodzono kalendarz Oficyny Wydawniczej Witek Druk, która go też wydrukowała, a autorem projektu i ilustracji był Janusz Golik. W kategorii „Kalendarz zdzierak” przyznano jedynie dwa wyróżnienia. Jedno z nich przypadło firmie Wolff Trading za kalendarz „Innowacyjność i ekologia”, która go też zaprojektowała i wykonała uszlachetnienie, a wydrukował Amis Poligrafia, jego współwydawca. Złoty medal w kategorii „Kalendarze inne” otrzymał zestaw kalendarzy wydany z okazji 125-lecia Wodociągów i Kanalizacji Warszawskich przez firmę Forest na zlecenie MPWiK Warszawa; druk: Forest w kooperacji z firmą Edica, którą nagrodzono w tej kategorii srebrnym medalem za linię kalendarzy książkowych Leader. Nagrodę specjalną za najlepszą jakość druku oraz brązowy medal w kategorii „Kalendarze wieloplanszowe” przyznano Drukarni Leyko za zaprojektowany, wydrukowany i wydany przez nią kalendarz „Kraków” ze zdjęciami Pawła Krzana (fot. 1). Po raz pierwszy przyznaną nagrodę za najlepszą typografię uzyskał kalendarz „Cecylia w krainie czarów” wydany przez firmę Per Aarslef Polska wspólnie z muzeum Pałac w Wilanowie; projekt graficzny, ilustracje: Maciej Buszewicz, zdjęcia: Tomek Sikora, druk: Zakład Wydawniczo-Poligraficzny Team (fot. 4). Wśród sponsorów konkursu były m.in. firmy: Heidelberg Polska, Michael Huber Polska, Zing, Follak oraz Drukoba. Poligrafika była jednym z patronów medialnych. IZ