W drodze do KBA 4.0
3 lut 2017 14:05

Rok 2016 był najlepszym w całej historii KBA CEE. Firma dostarczyła w nim 14 nowych maszyn arkuszowych w różnych klasach formatowych, 5 używanych maszyn offsetowych oraz 2 nowe maszyny fleksograficzne.

Kolejny rok, kolejny rekord

26 stycznia br. firma KBA CEE podsumowała przed dziennikarzami branżowymi ubiegłoroczną działalność grupy Koenig & Bauer oraz jej filii odpowiedzialnej za rynki Polski, Czech i Słowacji. Ze strony KBA CEE w spotkaniu wzięli udział: Jan Korenc – prezes zarządu, Grzegorz Szymczykowski – dyrektor ds. sprzedaży i serwisu oraz Paweł Krasowski – marketing & product manager. Jan Korenc rozpoczął od omówienia sytuacji w całej grupie Koenig & Bauer, będącej od 2015 roku holdingiem kilku spółek. Podkreślił bardzo stabilną sytuację finansową KBA oraz systematyczny wzrost wartości całego koncernu.

03Poinformował również, że ubiegły rok był najlepszym w całej historii dla KBA CEE. Firma dostarczyła w nim 14 nowych maszyn arkuszowych w różnych klasach formatowych, 5 używanych maszyn offsetowych oraz 2 nowe maszyny fleksograficzne. Szacujemy, że w roku 2016 udziały KBA w sprzedaży nowych offsetowych maszyn arkuszowych w obsługiwanym przez nas regionie oscylowały wokół 45-50 proc. Warto podkreślić, że pozostajemy zdecydowanym liderem rynkowym w zakresie maszyn wielkoformatowych – w latach 2014-2016 zainstalowaliśmy ich 15. Posiadamy też stabilną pozycję na rynku maszyn półformatowych; dotychczas do klientów z Polski, Czech i Słowacji nasza spółka dostarczyła około 260 nowych urządzeń – mówił prezes KBA CEE. Podkreślił jednocześnie bardzo udany start firmy w nowym roku: Styczeń przyniósł nam 8 kontraktów na nowe maszyny offsetowe oraz jeden na maszynę fleksograficzną. Mamy nadzieję, że ten pozytywny trend utrzyma się w całym roku 2017.

Pod znakiem drupy

Jan Korenc powrócił do najważniejszych wydarzeń dla firmy KBA w minionym roku. Należały do nich m.in. targi drupa, na których niemiecki producent zajął jedno z największych stoisk. Zaprezentowaliśmy tam nasze najnowsze rozwiązania technologiczne w obszarze druku offsetowego, cyfrowego i fleksograficznego. Firma osiągnęła przy tym założone cele sprzedażowe, podpisując kontrakty o łącznej wartości 140 mln euro. Co istotne, już 80 proc. z nich jest realizowanych – zamówione maszyny znajdują się w fazie produkcji – mówił prezes KBA CEE. Miniony rok przyniósł też kolejną akwizycję ze strony Koenig & Bauer Group. Do holdingu dołączyła Iberica – hiszpański producent płaskich maszyn do sztancowania, dzięki czemu portfolio niemieckiej firmy w zakresie rozwiązań introligatorskich zostało znacząco poszerzone. Warto dodać, że w ostatnim czasie znalazły się w nim też produkowane we własnym zakresie przez KBA rotacyjne sztance Rapida RDC.

Wyzwania AD 2017

Rok 2017 jest szczególny dla całej firmy z racji jubileuszu 200-lecia jej istnienia oraz stojących przed nią wyzwań. Jednym z nich będzie szczególny nacisk na sprzedaż maszyn fleksograficznych KBA-Flexotecnica, których KBA CEE jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce, Czechach i na Słowacji. W tym celu w strukturach spółki utworzono nowe stanowisko – menedżera sprzedaży rozwiązań flekso, które objął Andrzej Wasielak. Liczymy, że wyodrębnienie działań handlowych i serwisowych dotyczących KBA-Flexotecnica przyniesie kolejne wdrożenia tych zaawansowanych rozwiązań. Warto podkreślić, że zastosowana w nich technologia CI (centralnego cylindra) jest akceptowana przez rynek, a dodatkową ich zaletą jest wszechstronność, pozwalająca na dostawę maszyn w różnych konfiguracjach – mówił Jan Korenc. Kolejna nowa marka, jaka znalazła się w portfolio KBA CEE, to Iberica. Tu również obserwujemy wzmożone zainteresowanie klientów, przede wszystkim z branży opakowań kartonowych. Kilku z nich odwiedziło już zakłady Iberica w Barcelonie i byli pod wrażeniem zaawansowanej technologii. Co więcej, maszyny te oferują bardzo atrakcyjny stosunek jakości do ceny – podkreślał prezes KBA CEE.

Kolejnym wyzwaniem jest pojawienie się w ofercie KBA nowej generacji maszyn cyfrowych, stworzonych wspólnie z firmą Xerox. Model VariJET 106 został pokazany (w formie specjalnej wizualizacji) na targach drupa 2016. W wersji rynkowej maszyna ma się pojawić w drugiej połowie br. Dołączy tym samym do innej cyfrowej maszyny z oferty KBA – RotaJET, która znalazła już pierwszych użytkowników w Niemczech, Austrii oraz Finlandii.

Nieustanny rozwój

KBA CEE stale powiększa swoją kadrę i dba o jej kwalifikacje. Będąc organizacją silnie zorientowaną na klienta, szczególną wagę przywiązuje do struktur serwisowych. Obecnie w firmie KBA CEE pracuje 20 serwisantów, co stanowi połowę jej zespołu. Kolejnych 20 zatrudniają nasze autoryzowane serwisy, co czyni całą 40-osobową organizację niezwykle wydajną i profesjonalnie przygotowaną do obsługi klienta – mówił Jan Korenc.

Prezes KBA CEE omówił też programy serwisowe oferowane przez KBA, uwzględniające m.in. stałe monitorowanie maszyn i wiele działań prewencyjnych, mających zapobiegać potencjalnym problemom z ich pracą. Podkreślał, że systematyczne szkolenia w niemieckiej centrali KBA przechodzą nie tylko serwisanci, ale też pracownicy działu handlowego.

Grzegorz Szymczykowski zaprezentował szereg danych, wskazujących na ciągły rozwój firmy KBA i jej dążenie do bycia innowacyjnym, wszechstronnym dostawcą maszyn drukujących pracujących w różnych technologiach. Podkreślił przy tym, że ok. 60 proc. obrotów całej grupy jest realizowanych przez spółkę KBA Sheetfed Solutions: Jesteśmy nr. 1 w druku wielkoformatowym, a w naszej ofercie znajduje się najszybsza na świecie maszyna w formacie B1, pracująca z prędkością 20 tys. ark./h. Szczycimy się też dostawą najdłuższej na świecie maszyny arkuszowej formatu B1, składającej się z 19 agregatów i mierzącej 35 metrów. W ofercie KBA znajduje się też wciąż najszersza dostępna na rynku arkuszowa maszyna offsetowa – Rapida 205.

Przechodząc do przyszłych działań KBA, Grzegorz Szymczykowski wskazał projekt KBA 4.0, nawiązujący do hasła czwartej rewolucji przemysłowej: Celem nadrzędnym jest tu poprawa obsługi klienta poprzez ciągły rozwój procesów cyfrowych w kontaktach między dostawcami i klientami. Realizujemy go także, wdrażając tzw. Press Call – system automatycznych zgłoszeń serwisowych. Obecnie mamy za sobą jego pierwsze, pilotażowe instalacje. Wszystko po to, by jak najlepiej i najsprawniej obsługiwać naszych klientów.

Na podstawie materiałów firmy KBA opracowała AN