W kręgu wielkiego formatu
6 gru 2016 14:59

Ponad 100 uczestników gościło 1 i 2 października br. na Wielkoformatowym Seminarium firmy Atrium Centrum Ploterowe. Przez dwa dni w Hotelu Sułkowski Conference & Resort uczestnicy mogli się zapoznać z niemal każdą techniką druku wielkoformatowego. Pierwszego dnia miały miejsce blok prezentacyjny (wykłady) oraz krótki blok demonstracyjny, po którym odbyła się branżowa kolacja połączona z imprezą integracyjną. Natomiast drugi dzień wypełnił panel warsztatowy i praktyczny. Otwarcia seminarium dokonał prezes zarządu Atrium Centrum Ploterowe – Maciej Juchkiewicz. Pierwsza prezentacja należała do gościa specjalnego, doktora Mariusza Wszołka. Wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego jest specjalistą projektowania komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem design thinking oraz corporate identity. W pierwszej części wykładu pod tytułem „Reklama wiodąca, czyli rzecz o reklamach, które się pamięta” prelegent na przykładach przedstawił, jak myśleć o reklamach nie od strony technologicznej, ale od strony wrażeń, jakich mają dostarczać i funkcji, jakie mają spełniać. Drugim gościem był Volker Lienig, szef niemieckiego oddziału producenta ploterów – firmy Mutoh. Zaprezentował sposób podejścia do pracy w japońskiej fabryce Mutoh, gdzie produkcja ploterów opiera się na stanowiskach zwanych „gniazdami”, a nie na standardowej, etapowej, linearnej produkcji. Kontynuacją tego tematu była prezentacja polskiego product managera ploterów Mutoh, Wojciecha Milewskiego z firmy Atrium. Zaprezentował on kilka najnowszych urządzeń serii ValueJet oraz omówił technologie firmy Mutoh takie jak Intelligent Interweaving oraz DropMaster. Kolejną ciekawą prezentacją była wirtualna wycieczka po technologiach firm Screen i Inca. Drukarkę UV typu flatbed Screen Truepress Jet 3200 UV przedstawił Michał Pytel. Opowiedział on o precyzji i prędkości oraz o technologiach takich jak druk lentykularny i wielowarstwowy, które są możliwe do zrealizowania na wspomnianym ploterze. Możliwości nowej wersji oprogramowania ripującego Onyx 12 omówił przedstawiciel producenta. Nową wersję Onyx można było także zobaczyć w akcji drugiego dnia seminarium. Porównania technologii lateksowej i Mutoh UMS dokonał specjalista zarządzania barwą w druku wielkoformatowym, Grzegorz Budkiewicz z działu mediów firmy Atrium. Rzetelne sprawdzenie argumentów za i przeciw pozwoliło wyłonić ekonomicznego i jakościowego zwycięzcę w tej konfrontacji atramentów „eko”. Wskazano też, jakimi wiarygodnymi certyfikatami są opatrzone i jak to weryfikować w praktyce. Po lunchu uczestnicy seminarium powrócili na druga turę prezentacyjną, którą rozpoczęła Karolina Warkoczyńska z firmy Margot. Firma ta specjalizuje się w dostarczaniu kompletnych systemów sublimacyjnych opartych na drukarkach Mutoh, specjalistycznych termoprasach i kalandrach oraz dedykowanych atramentach. Prelegentka przedstawiła, jakie możliwości daje pośredni cyfrowy druk termotransferowy: od produkcji smyczy, przez odzież, gadżety, meble, dekoracje, po wielkoformatowe flagi. Drukarnia wielkoformatowa to nie tylko druk, ale i obróbka poprodukcyjna. Jednymi z urządzeń, na które trafiają wydruki, są laminatory. Precyzyjny i niedrogi laminator pneumatyczny marki Shield zaprezentował Paul Koch. Udowodnił, jakie przewagi ma urządzenie z wbudowanym cichym kompresorem w porównaniu z laminatorami opartymi na sprężynach. Prezentacji nośników stosowanych w druku wielkoformatowym, które są wytwarzane na opolskiej linii produkcyjnej Ikonos, dokonali przedstawiciele działu produkcji i sprzedaży. Zaprezentowano dynamiczny rozwój linii produktowych rodzimych materiałów samoprzylepnych i powlekanych. Światowa jakość materiałów Ikonos została zauważona w 36 krajach europejskich, a także w Afryce, Azji i Australii. Nie zabrakło też informacji o unikalnej w skali kraju maszynie do cięcia płyt stosowanych między innymi w druku wielkoformatowym na formatki. Dotacje unijne i nowe programy unijne omówił drugi gość specjalny z firmy ZAGA, który przedstawił najnowsze programy i dotacje oraz sposoby ich pozyskania w aspekcie druku i produkcji reklamy. Cześć prezentacyjną zakończył Mariusz Wszołek, który przedstawił wyniki swoich badań. Po tak potężnej dawce informacji przyszła pora na integrację oraz kuluarowe rozmowy nie tylko wielkoformatowe. A te można było odbyć podczas kolacji grillowej na tarasie nad jeziorem Dominickim i podczas imprezy w strefie „fun” Hotelu Sułkowski. Drugiego dnia do dyspozycji uczestników seminarium było kilkunastu specjalistów druku wielkoformatowego z firmy Atrium Centrum Ploterowe oraz przedstawicieli fabryk. W hotelu drukowało i pracowało 20 urządzeń do produkcji wielkoformatowej. Druk LED i LED-UV był reprezentowany przez urządzenia Mutoh ValueJet 426 UF (ploter LED-UV), Artemis FR 250 UV (ploter rolowo-stołowy) i Mutoh ValueJet 1624X (ploter rolowy). Druk ekosolwentowy odbywał się na ploterach: Mutoh Value-Jet 628, Mutoh ValueJet 1638X, Mutoh ValueJet 1324 oraz Artemis 1801 VD. Ploterem mild-solwentowym cięższego kalibru był Mutoh Spitfire 90. Produkcyjny druk solwentowy w dużej prędkości zaprezentowano na urządzeniu Artemis KM 3224. Druk sublimacyjny i tekstylny można było zobaczyć na urządzeniach Mutoh RJ 900 XG i Mutoh ValueJet 1638 WX. Proces ten kończyły prasy Artemis oraz produkcyjny kalander Klieverik GTC 81/1850. Druk bezpośredni na koszulkach był realizowany w technologii bezpośredniej na drukarce Artemis DTG i termoprasie DTG. Cięcie i grawerowanie można było przetestować na ploterze laserowym Artemis BDR 1309X. Ciekawą prezentacją warsztatową były zgrzewarki do banerów marki Leister. Można było podpatrzeć proces laminacji na laminatorze Shield, a nawet zajrzeć do jego środka. Panel warsztatowy uzupełniły konsultacje z zakresu profilowania kolorystycznego drukarki wielkoformatowej oraz prezentacje najnowszej wersji oprogramowania Onyx. Wielkoformatowe Seminarium firmy Atrium Centrum Ploterowe można zdecydowanie zaliczyć do interesujących i udanych. Dopisali prelegenci, prezentowane technologie i urządzenia, a liczba uczestników utwierdza w przekonaniu, że druk wielkoformatowy ma się dobrze. Wydarzenie było objęte patronatem Poligrafiki. Opracowano na podstawie materiałów firmy Atrium