Tradycją stają się spotkania poświęcone najnowszym technologiom X-Rite’a organizowane przez firmę Reprograf. Biorąc pod uwagę wysoki stopień zaawansowania zagadnień związanych z pomiarem barwy, imprezy z tego cyklu cieszą się dużą popularnością wśród poligrafów. W tym roku pierwsze spotkanie z serii „X-Rite Innovation Days” odbyło się w Warszawie w dniach 17-18 kwietnia. Udział w nim wzięli przedstawiciele branży poligraficznej oraz innych gałęzi przemysłu wykorzystujący rozwiązania tego producenta. Pierwszy dzień konferencji był poświęcony rozwiązaniom adresowanym stricte do poligrafii i to właśnie na nich się skupimy.
Wprowadzenie do świata barw odbyło się za sprawą wystąpienia Leszka Bartkowiaka, menedżera produktu w dziale X-Rite firmy Reprograf, który swoją pierwszą prelekcję poświęcił drupowej nowości – spektrofotometrowi X-Rite eXact. Aby skutecznie przekazać zalety tego rozwiązania, Leszek Bartkowiak zaczął od wyjaśnienia różnic pomiędzy zwykłym densytometrem i spektrodensytometrem. Podstawową przewagą spektrofotometrów jest możliwość wykonania pomiaru barwy.
X-Rite eXact to nowej generacji narzędzie pomiarowe, skonstruowane w celu poprawy jakości i efektywności pracy w nowoczesnych drukarniach fleksograficznych i offsetowych, laboratoriach kontroli jakości oraz w mieszalniach farb drukarskich.
Wysoka dokładność i szybkość pomiaru, masywna obudowa, ergonomia, mobilność, duży dotykowy wyświetlacz, bezprzewodowa komunikacja z komputerem, pomiar punktowy i skanujący (opcja, która pojawi się prawdopodobnie jesienią), przyjazny interfejs użytkownika, wbudowane funkcje densytometryczne i spektrofotometryczne, wbudowane biblioteki Pantone oraz pamięć wzorców i próbek – to tylko niektóre z wielu atutów tego urządzenia pomiarowego.
Omawiając nowego eXacta należy zwrócić uwagę na jego pełną zgodność z normą ISO 13655: 2009 określającą warunki pomiarowe – M0, M1, M2, M3, co oznacza, że może on wykonywać rzetelne pomiary na podłożach zawierających wybielacze optyczne. Starsze urządzenia takie jak X-Rite SpectroEye, 528 i 530 nie są w stanie uzyskać miarodajnych wyników pomiarów przeprowadzanych w warunkach M1. Jako dodatkowe zalety tego urządzenia Leszek Bartkowiak wymienił zastosowanie: nowej głowicy pomiarowej DRS 45°/0°, dwóch fizycznych źródeł światła (D50 i A), różnej optyki pomiarowej (1,6; 2; 4; 6 mm) oraz dotykowego wyświetlacza z zabezpieczeniem chroniącym m.in. przed zabrudzeniami farbą.
Autorką kolejnego wystąpienia była Małgorzata Lososová-Ungrádová, dyrektor sprzedaży w firmie X-Rite, która skupiła się na aktualnych tendencjach w sterowaniu barwą i komunikacji w chmurze. Jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ barwa to ponad 90 proc. wrażenia wizualnego i w 80 proc. wpływa na rozpoznawalność marki. Nie jest jednak łatwą sprawą utrzymanie stałej barwy na wszystkich opakowaniach konkretnego produktu – ponad 25 proc. właścicieli marek mówi o powtarzających się problemach z brakiem spójności oraz niedokładnością odwzorowania barwy w zleceniach od różnych dostawców, działających w różnych miejscach.
W celu zilustrowania występujących braków w komunikacji o barwie Małgorzata Lososová przedstawiła 2 podstawowe problemy związane z tą tematyką. Przyczyną pierwszego była zła komunikacja wewnątrzzakładowa, zaś drugiego zła komunikacja ze środowiskiem dostawców. W obu przypadkach nieprawidłowo przekazywane informacje mogą negatywnie wpłynąć na relacje z klientem końcowym i w rezultacie spowodować reklamację wykonanych usług. Najlepszym tego przykładem są globalne koncerny, które wymagają takiego samego wyglądu swoich produktów we wszystkich zakątkach świata. Jak mówiła autorka referatu, znalezienie właściwej barwy, stałe jej powtarzanie oraz komunikacja o niej to najtrudniejsze wyzwania w świecie opakowań.
Globalnym przedsiębiorstwom przychodzą z pomocą rozwiązania firm Pantone i X-Rite ułatwiające pomiar, recepturowanie, komunikację i osiągnięcie odpowiedniej barwy. Należą do nich m.in.: narzędzie do komunikacji o barwie w łańcuchu dostaw – PantonLIVE czy rozwiązanie iQCPrint pozwalające drukarniom i zleceniodawcom na wykorzystanie identycznego pliku referencyjnego, gwarantując tym samym jednolitą barwę marki wewnątrz procesu produkcyjnego.
Jak utrzymać jednakową barwę w trakcie drukowania doradzał, ponownie występujący, Leszek Bartkowiak. W tym celu zostały zaprezentowane dwa rozwiązania produkowane przez firmę X-Rite: IntelliTrax oraz EasyTrax.
IntelliTrax to autoskanujący system kontroli druku występujący w postaci listwy, który posiada głowicę densytometryczną lub spektrodensytometryczną. Za jego pomocą można wykonać pomiar paska testowego zlokalizowanego na krawędzi arkusza. EasyTrax również jest autoskanującym systemem kontroli druku z tą różnicą, że za jego pomocą można dokonać pomiaru paska kalibracyjnego w dowolnym miejscu arkusza (nie tylko na jego krawędzi). W celu zobrazowania korzyści wynikających ze stosowania obu urządzeń Leszek Bartkowiak przedstawił wyniki eksperymentu, polegającego na porównaniu czasu potrzebnego na pomiar pól kontrolnych jednego arkusza manualnie i automatycznie (za pomocą wymienionych urządzeń). Ku zaskoczeniu gości okazało się, że w przypadku urządzenia manualnego pomiar wszystkich pól zajmuje ok. 10 minut. Przy zastosowaniu IntelliTrax jest to 15 sekund, a EasyTrax – 10 sekund. Oba rozwiązania mogą występować w wersji całkowicie automatycznej („Closed-loop”). Zdaniem Leszka Bartkowiaka ich dodatkową zaletą, oprócz oszczędności czasu, jest znaczny spadek reklamacji.
Mówiąc o procesie drukowania i związanym z nim pomiarem barwy nie można zapomnieć o recepturowaniu farb graficznych i urządzeń pomiarowych. Tę tematykę omówiła Agnieszka Płatek, menedżer produktu w dziale X-Rite firmy Reprograf, która przedstawiła zalety systemu do recepturowania InkFormulation 6. Nowa wersja oprogramowania zawiera takie ulepszenia jak: jednolity interfejs użytkownika, ulepszoną procedurę recepturowania, szybszą metodę kalibracji transferu farby oraz możliwość importu zestawów kalibracyjnych bądź receptur X-Rite ColorMaster.
Część wykładową zakończyła prezentacja Marka Szczepańskiego, doradcy techniczno-serwisowego w firmie Reprograf, który zapoznał gości z tajnikami obsługi serwisowej. To zagadnienie było ostatnim poruszonym pierwszego dnia konferencji poświęconej przemysłowi poligraficznemu. Na zakończenie pracownicy firmy Reprograf starali się udzielić odpowiedzi na wszystkie, nawet te najbardziej skomplikowane, pytania zadawane przez uczestników.