Firma Tisoft z Bydgoszczy już od 30 lat tworzy systemy B2B i ERP wspierające sprzedaż i organizację pracy w przedsiębiorstwie. Jej flagowym rozwiązaniem jest system WorkManager. O nim i innych autorskich rozwiązaniach informatycznych rozmawiamy z Wojciechem Jędrzejewskim, prezesem zarządu Tisoft.
Na początek poprosimy o krótką informację o firmie.
––––––––––
Wojciech Jędrzejewski: Nasza firma powstała w roku 1990; w bieżącym roku obchodzimy 30-lecie.
Firma Tisoft powstała z mojej pasji do elektroniki cyfrowej i układów programowalnych, czyli komputerów. W tamtych czasach komputery służyły głównie do grania w proste gry, jednak to umożliwiało finansowanie ich rozwoju i masową popularyzację. Szybko znalazły zastosowanie w przedsiębiorstwach powodując rewolucję 3.0. Pierwsze pisane przez naszą firmę programy (np. system kadrowo-płacowy) powodowały ogromne zmiany dając możliwość przechowywania, przetwarzania danych i drukowania dokumentów. Kolejnym etapem było powstanie sieci Internet. Opracowaliśmy własne protokoły wymiany informacji, dzięki czemu nasze oprogramowanie już w roku 1998 realizowało funkcje B2B. W 2002 roku kolejnym krokiem było przejście na narzędzia Microsoftu i wykorzystywanie platformy .NET, na której tworzymy do dziś.
Oferujecie Państwo systemy B2B i ERP, które wspomagają organizację pracy w przedsiębiorstwach. Jest to szczególnie cenne zwłaszcza w dobie Przemysłu 4.0, którego jednym z wyznaczników jest automatyzacja. Które z waszych produktów cieszą się największym zainteresowaniem?
––––––––––
W.J.: Obecnie skupiamy się na wdrażaniu i rozwoju platformy WorkManager. Platforma składa się z wielu usług i systemów oraz kart PLC, które można określić jako zbiór narzędzi umożliwiających wprowadzenie zarządzania procesowego w przedsiębiorstwie.
Dlaczego właśnie zarządzanie procesowe jest takie ważne?
––––––––––
W.J.: Umożliwia maksymalną automatyzację zadań, uzyskanie maksymalnych rentowności i wzrost zysku przy najmniejszych kosztach wdrożenia systemu.
Czy mogę prosić o więcej szczegółów?
––––––––––
W.J.: Opracowaliśmy kompletną metodologię i narzędzia dla konsultantów i wdrożeniowców wspomagające poszczególne etapy zmian w firmie.
Narzędzia te standaryzują analizę potrzeb, umożliwiają precyzyjne mapowanie procesów zachodzących w firmie w formie graficznej, umożliwiają odzwierciedlenie zasobów i czynności wykonywanych w firmie w postaci drzewiastej struktury oraz mapowanie punktów pomiaru zmian procesów w celu ustalenia reakcji systemu na zachodzące zdarzenia.
Na tym etapie udostępniamy konsultantom kompletne środowiska systemu WorkManager w celu modelowania pod konkretne potrzeby firmy. Wszelkie dane instalacyjne dostępne są pod adresem www.edu.workmanager.pl.
Konsultant może dokładnie sprawdzić, jak zachowa się system w środowisku produkcyjnym, dobrać branżowe nazewnictwo, stworzyć strukturę magazynów, wymodelować workflow, stworzyć kalkulację, zbadać kompetencje i sprawdzić, jak przebiega rejestracja procesów. Jednocześnie może obsługiwać wiele firm np. tworząc model B2B.
Brzmi strasznie skomplikowanie...
––––––––––
W.J.: Ale takie nie jest. Procesy rejestracji produkcji i generowania zleceń produkcyjnych z rejestracją czynności można uruchomić dla 50-osobowej firmy w tydzień.
Po pierwszym miesiącu będziemy już mieć wynikające z raportów wnioski, które niekiedy bywają bardzo zaskakujące.
A co z etapem wdrożenia systemu?
––––––––––
W.J.: Tu również oferujemy wsparcie systemowe. Posiadamy platformę szkoleniową www.learning.workmanager.pl do zdalnych szkoleń opartą na wykorzystywanym w większości uczelni silniku moodle, na której dostępnych jest ponad 160 krótkich filmów szkoleniowych z lektorem, zgrupowanych w kursy tematyczne. Zalogowany użytkownik może wybrać dla siebie interesujące kursy i się na nie zapisać.
Osoba prowadząca wdrożenie ma możliwość zlecania zadań, oceny postępów, grupowania materiałów i w końcu certyfikacji użytkownika oraz cały arsenał funkcjonalności platformy.
Materiały wideo są bardzo skutecznym narzędziem dydaktycznym – lektor prowadzi użytkownika krok po kroku wyjaśniając kolejne zagadnienia obsługi systemu, przy czym można je odtwarzać dowolną ilość razy.
Na stronie firmy można przeczytać, że jako nieliczni tworzycie systemy w oparciu o platformę Microsoft .NET. Jakie są tego powody?
––––––––––
W.J.: Małe sprostowanie: jako nieliczni od początku wejścia na rynek platformy .Net. Rzeczywiście zaczęliśmy używać tej technologii w 2002 roku, czyli tuż po opublikowaniu wersji 1.1. ze względu na ogromne możliwości budowania oprogramowania klasy B2B opartego na środowisku usług serwerowych.
Obecnie oferujemy oprogramowanie, które współpracuje właściwie w dowolnej konfiguracji chmura, serwis web, aplikacja desktopowa, aplikacja na system Android – w zależności od funkcji, jakie dany podsystem powinien wykonywać.
Czym jeszcze wasze rozwiązania różnią się od konkurencyjnych?
––––––––––
W.J.: Platforma WorkManager posiada unikatowe funkcjonalności; wymienię kilka z nich w zakresie budowy kalkulatorów służących do kosztorysowania. Kalkulatory mogą być tworzone całkowicie w systemie WorkManager bez tzw. hardkodowania przez użytkowników. Umiejętności, które są do tego konieczne, to poziom pisania makr w Excelu. Takie kalkulatory są następnie automatycznie publikowane w postaci serwisu www. Umożliwia to znaczne zmniejszenie kosztów modyfikacji kalkulacji i idealnego dopasowania w zakresie parametrów i wyglądu do potrzeb firmy.
System WorkManager posiada wbudowane graficzne edytory:
– edytor Visual Basic.Net służący do tworzenia kalkulacji i programowania obsługi zdarzeń zachodzących przy zmianie stanu procesu;
– edytor Devexpress report służący do tworzenia raportów business intelligence;
– interfejs rozszerzeń, umożliwiający w łatwy sposób tworzenie nowych funkcjonalności, np. dla obsługi projektów BR.
Program rejestratora procesu pracy i zużycia materiałów w czasie rzeczywistym jest prosty w obsłudze, a równocześnie dostarcza wszelkich potrzebnych funkcjonalności.
Możliwość dołączania dowolnych plików do obiektów, np. zleceń, stanowisk, umożliwia wspieranie systemów takich jak ISO czy 5S.
Szybkie i pewne w działaniu desktopowe aplikacje produkcyjne aktualizowane z indywidualnych adresów w technologii microsoft clickonce.
Platforma udostępniania środowisk www.edu.workmanager.pl umożliwia konsultantom wygenerowanie kompletnych środowisk testowych i zdalną obsługę wielu firm. Platforma używana jest również do prowadzenia zajęć praktycznych z obsługi systemów klasy ERP w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy. Dzięki niej każdy student uzyskuje dostęp do własnego środowiska i bazy danych w trybie pracy zdalnej, a wykładowca może przełączać się pomiędzy poszczególnymi bazami danych prowadząc zajęcia zdalnie.
Wasze systemy mogą być wykorzystywane w firmach z różnych branż. Czy dostosowanie ich do wymagań firm poligraficznych jest stosunkowo proste?
––––––––––
W.J.: System WorkManager jest skonstruowany tak, aby mógł obsługiwać wiele branż w oparciu o model, który powstaje w wyniku analizy przedwdrożeniowej.
Zastosowanie konstrukcji podobnej do narzędzi dla programistów umożliwia odwzorowanie większości procesów przez konfigurację – bez konieczności zmian w systemie. Poszczególne konfiguracje mogą być ładowane do systemu automatycznie go profilując. Branża poligrafii znana jest nam bardzo szczegółowo. Mamy konfiguracje na offset – opakowania z uszlachetnieniem, druk cyfrowy flekso z uszlachetnieniem, flekso wąską i szeroką wstęgę, produkcję kart plastikowych; powstaje rozwiązanie na wycinanie laserem i grawerowanie.
Ile instalacji w skali kraju dotychczas zrealizowała firma Tisoft? Ile z nich dotyczyło firm z branży poligraficznej?
––––––––––
W.J.: Wszystkich instalacji wykonaliśmy ponad 20, z tego w branży poligraficznej 7.
Na waszej stronie są również zamieszczone skany patentów. Czego dotyczą te patenty?
––––––––––
W.J.: W kontekście tego tekstu interesujący jest patent rozwiązujący kwestie dwukierunkowej synchronizacji urządzeń. Opatentowana technologia o nazwie In2Box umożliwia bezpieczną synchronizację przeglądarek internetowych. Za jej pomocą można bardzo skutecznie oferować towary, szybko nawigować po skomplikowanych systemach opartych na serwisach www lub zdalnie prowadzić szkolenia w czasie rzeczywistym z kontrolą pracy słuchaczy.
Firma Tisoft uczestniczyła w tegorocznej edycji targów RemaDays Warsaw zarówno ze stoiskiem, jak i z prelekcją podczas konferencji. Jak oceniacie Państwo swój udział w targach?
––––––––––
W.J.: Oceniamy ten udział jako bardzo udany. Oprócz prelekcji prowadziliśmy warsztaty z możliwością uzyskania certyfikatu. Właściwie całe przygotowanie do targów sprowadzało się do sprawdzenia tezy, czy wdrożenie systemu WorkManager można przeprowadzić zdalnie szkoląc wyznaczone w firmie osoby. Sprawdziły się nasze tezy dotyczące metodologii wdrożeń i konstrukcji systemu. Dążymy do dostarczenia kompletnego systemu wsparcia konsultacji i wdrożeń z ograniczeniem wizyt szkoleniowców do minimum. Obecnie cztery firmy wdrażają całkowicie zdalnie system WorkManager wyłącznie własnymi siłami. Prowadzimy także bardzo dużą ilość spotkań z konsultantami-wdrożeniowcami, oczywiście zdalnie.
Czy w związku z obecną trudną sytuacją, kiedy wiele prac i działań jest przeprowadzanych zdalnie, spodziewacie się zwiększonego zainteresowania waszymi systemami?
––––––––––
W.J.: Jadąc po raz drugi na targi RemaDays Warsaw nie mieliśmy informacji o zbliżającym się zagrożeniu, które wymusza na firmach ograniczenie kontaktów osób fizycznych. Nasze systemy zawsze były projektowane w taki sposób, aby komunikować ze sobą firmy, a menedżerom umożliwić pracę zdalną. W tym zakresie mamy bardzo duże doświadczenie; mamy też dowody od wielu lat, że na naszych narzędziach można tak pracować. Kuriozalnie obecna tragiczna sytuacja izolująca ludzi od siebie spowodowała wzrost zainte- resowania integracją i automatyzacją procesów zarządzania.
Dziękuję za rozmowę.