Wartość sprzedaży detalicznej drukarek, mediów i tuszy na rynku wielkoformatowego druku inkjet osiągnęła w roku 2008 8,7 mld USD. Przewiduje się, że w roku 2013 rynek ten wzrośnie do wartości ok. 9,3 mld USD, co stanowi składany roczny wzrost (CAGR) w wysokości tylko jednego procenta.
Informacje te pochodzą z ostatnio opublikowanego raportu przygotowanego przez amerykańską firmę konsultingową IT Strategies. Dane statystyczne zostały zgromadzone w pierwszym kwartale roku 2009 i stanowią odbicie obecnej recesji gospodarczej.
Istnieje wiele rozbieżności pomiędzy przewidywaniami z roku 2008 a realiami w roku 2009. W roku 2008 wartość sprzedaży spadła o około 10 proc., czyli o 550 mln USD w stosunku do przewidywań sprzed recesji. Dodatkowo jeszcze w roku 2009 dochód ten zmalał o kolejne 11 proc., czyli o 494 mln USD w porównaniu z rokiem 2008. Dochody całego sektora wielkoformatowego prawdopodobnie będą wzrastać rocznie tylko o jeden procent do roku 2012, czyli o 530 mln USD ponad ich poziom z 2008 r.
Przemysł płaci wysoką cenę za trzyletnią recesję, gdyż poziom z roku 2008 nie zostanie osiągnięty ponownie do końca roku 2011. Systematyczny, utrzymujący się w czasie spadek dochodów ulega przyspieszeniu, chociaż wygląda to odmiennie w zależności od sektora. Największy spadek obserwuje się na rynku drukarek z tuszami wodnymi i rozpuszczalnikowymi. Zmniejszenie sprzedaży w trzech ostatnich kwartałach, poczynając od czwartego w roku 2008 po drugi kwartał w 2009, prowadzi do dramatycznych spadków dochodów w porównaniach rocznych kurczących się o 10-25 proc. w każdym z kwartałów.
Wspomniany raport jest oparty na informacjach pochodzących od sprzedawców drukarek, mediów oraz tuszy zebranych w marcu 2009 przy ich 90 proc. udziale. Ankietowanie użytkowników i producentów przeprowadzano od stycznia do marca 2009. Skontaktowano się z 60 punktami druku (PFP), z których 60 proc. zlokalizowanych jest w USA, a 40 proc. w Europie. Kwartalne prognozy tworzone były osobno dla każdego z rynków i podsektorów poczynając od roku 2008 po 2010 w celu zebrania dokładnych i poprawnych prognoz na temat ich rocznego wzrostu,
Segmentacja rynku
Amerykańska firma konsultingowa IT Strategies dzieli rynek wielkoformatowego druku inkjet na trzy główne segmenty w zależności od technologii: wodny, rozpuszczalnikowy oraz UV. Każdy z tych segmentów ulega kolejnym podziałom zależnie od rozmiarów drukarek i ich cen. Prognoza poniższa stanowi elastyczny model rynkowy zaprojektowany w celu uchwycenia dynamiki rynku. W niektórych latach prognoza ta ulega nieznacznym zmianom, w innych zaś różnice te są wyraźniejsze w związku z aktywnością rynkową. W roku 2009 nie nastąpiły żadne istotne zmiany strukturalne w stosunku do prognozy, jakkolwiek wpływ recesji gospodarczej znalazł w niej odbicie. Głównym założeniem prognozy na rok 2009 był wyraźny wzrost aktywności gospodarczej w drugiej połowie roku. Firma IT Strategies wierzy, że w drugiej połowie 2009 uda się powrócić do tzw. cyklicznego rynku, gdy użytkownicy zazwyczaj odnawiają zapasy. Pozwoliłoby to na osiągnięcie znacznych dochodów i zysków.
Dochód ze sprzedaży w zależności od typu drukarki
Jak wspomniano, IT Strategies klasyfikuje badania marketingowe rynku inkjet zależnie od trzech technologii druku: wodnej, rozpuszczalnikowej i UV.
Jedynym segmentem, który nadal wzrasta, jest rynek druku UV inkjet. Przewiduje się, że wartość jego sprzedaży zwiększy się z 1,6 mld USD w roku 2008 do 3,2 mld USD w 2013, co oznacza CAGR rzędu 15 proc. Raport został podzielony na sekc-je uwzględniające powyższe trzy technologie. W każdej sekcji podano dotychczasową liczbę zainstalowanych drukarek oraz wartość sprzedaży w USD (patrz tabele).
Drukarki inkjet z tuszami wodnymi
Przed recesją rynek druku inkjet z tuszami wodnymi rósł bardzo szybko. Dochód ze sprzedaży w roku 2008 wykazał 6 proc. spadek, czyli o 135 mln USD w stosunku do zakładanej historycznej linii trendu na ten rok przed recesją. W roku 2009 dochody te zmalały o kolejne 9 proc., czyli o 180 mln USD w porównaniu z rokiem 2008.
Presja ekonomiczna powoduje, że ceny wodnych tuszy wydają się zbyt wysokie dla wielu punktów druku. Drukarnie te konsolidują swoje potrzeby na mniejszej liczbie systemów, ale o większych zdolnościach produkcyjnych, w których stosuje się tańsze tusze i potrzeba mniej osób do obsługi. Sektor „in-house” znajduje się pod mniejszą presją redukcji sprzedaży. Ze względu na oszczędność kosztów wiele prac powróciło na teren macierzystych zakładów.
Przewiduje się, że liczba zainstalowanych drukarek wielkoformatowych inkjet zmaleje z 246,8 tys. w roku 2008 do 230,5 tys. w roku 2013, co daje negatywny CAGR równy jednemu procentowi. Mimo kurczenia się sektora profesjonalnego druku, sektor „in-house” będzie rósł ze 141,8 tys. drukarek w roku 2008 do 153,2 tys. w roku 2013, co stanowi CAGR rzędu 3 proc. Zjawisko to jest odbiciem stałego wzrostu wykorzystywania wielkoformatowych drukarek inkjet przez użytkowników „in-house” (korporacje, szkoły, szpitale i in., którzy kupują sprzęt wielkoformatowy do wewnętrznego użytku i nie sprzedają swoich produktów).
Całkowity dochód ze sprzedaży drukarek, mediów oraz tuszy do wielkoformatowych drukarek inkjet z tuszami wodnymi zmaleje z 3,6 mld USD w roku 2008 do 3,2 mld USD w roku 2013, co stanowi ujemny CAGR równy 2 proc. Natomiast w sektorze „in-house” przewiduje się wzrost dochodów z 913 mln USD w 2008 roku do 1,2 mln USD w 2013, z CAGR w wysokości 6 proc. cdn.
Na podstawie „Digital Output” z sierpnia 2009 opracował TG