Wpływ rodzaju podłoża na jakoœć odbitki uzyskanej po zadrukowaniu farbami offsetowymi
6 gru 2016 14:44

Zalety druku offsetowego, m.in. nieskomplikowane i tanie wykonanie formy drukowej, szybkoœć drukowania, możliwoœć zadrukowywania mniej gładkich podłoży oraz stosunkowo wysoka jakoœć odbitki, pozwoliły na uplasowanie się tej techniki na pierwszym miejscu spoœród wszystkich technik drukowania. Pomimo niskich wymagań techniki offsetowej co do gładkoœci papierów, uzyskanie dobrej jakoœciowo odbitki wišże się z koniecznoœciš wykorzystania podłoży o pewnych parametrach i wskaŸnikach jakoœciowych. Wymaga zatem zbadania wpływu rodzaju podłoża na jakoœć odbitki i przeœledzenia procesu drukowania z uwzględnieniem tych parametrów, które bezpoœrednio i poœrednio wpływajš zarówno na jego przebieg, jak i końcowš jakoœć nadruku. Ważne jest, aby na odbitce możliwie dokładnie odtworzone były elementy drukowe zarówno pod względem kształtu, barwy, jak i odpowiedniego ich ułożenia. W niniejszym artykule dokonano analizy wybranych parametrów wpływajšcych na jakoœć nadruku. Metodyka badań Badaniom poddane zostały następujšce podłoża drukowe: papier gazetowy o gramaturze 43 g/m2; papier offsetowy Polset o gramaturze 70 g/m2; papier biurowy Polspeed o gramaturze 80 g/m2; karton Arktika GC o gramaturze 300 g/m2. Do badań wykorzystano zestaw triadowych farb offsetowych: Magenta Đ serii Skinnex 2 x 800; Cyjan Đ serii Skinnex 4 x 800; Yellow Đ serii Skinnex 1 x 800; Black Đ serii Skinnex 176W. Zakres badań obejmował wyznaczenie m.in.: gładkoœci drukowej, transferu farb, intensywnoœci barw, zdolnoœci przyjmowania farby przez farbę, odpornoœci na mottling, przebijania farb (nadruku), a także oznaczenie połysku i ocenę jakoœci barw uzyskanych odbitek. Badania przeprowadzono przy użyciu aparatu IGT typu AC-2, pomiary densytometryczne wykonano za pomocš densytometru refleksyjnego Gretag D 182 oraz spektrodensytometru X-RiteR. Omówienie wyników badań Pierwszym badanym parametrem był współczynnik przenoszenia farby wpływajšcy m.in. na gęstoœć optycznš mierzonych nadruków. Obliczenie iloœci farby przeniesionej na papier pozwoliło na okreœlenie parametru gładkoœci drukowej oraz zapotrzebowania farby. Wymienione parametry pozostajš ze sobš w bardzo œcisłym zwišzku i w obrębie jednego układu papier Đ farba nie ulegajš zmianie (przy zachowaniu stałych warunków drukowania). Parametr gładkoœci drukowej wyznaczony dla poszczególnych kolorów farb i podłoży drukowych przedstawiono w tabeli 1. Zamieszczone w tabeli wartoœci definiujš iloœć farby danego koloru, jakiej należy użyć stosujšc okreœlone podłoże, aby otrzymać odbitkę o pełnym pokryciu. W grupie badanych wytworów papierniczych najwyższš gładkoœciš drukowš odznaczała się Arktika, dla której parametr gładkoœci drukowej przyjmował najniższe wartoœci (od 1,55 g/m2 dla farby purpurowej do 1,73 g/m2 dla niebieskozielonej). Papier Polset miał niższš gładkoœć drukowš od Arktiki, a nieco wyższš od papieru gazetowego, choć w przypadku drukowania farbami o barwach purpurowej i czarnej gładkoœć drukowa papieru gazetowego była wyższa niż Polsetu. Papier Polspeed charakteryzował się najniższš gładkoœciš drukowš (tab. 1). Przykładowe krzywe przenoszenia farby o barwie purpurowej wykreœlone dla badanych podłoży obrazujš poszczególne strefy przenoszenia: strefę wzrostu okreœlajšcš niedostatecznš iloœć farby, strefę całkowitego nasycenia, w której współczynnik przenoszenia osišga najwyższš wartoœć oraz strefę z nadmiernš iloœciš farby. W zależnoœci od rodzaju podłoża maksymalna wartoœć współczynnika przenoszenia osišgana była dla różnej iloœci farby naniesionej na papier (rys. 1). Ocenę parametru intensywnoœci farb triadowych najłatwiej przeprowadzić w oparciu o wyznaczenie gęstoœci optycznej danej (stałej) gruboœci farby dla wszystkich badanych podłoży. Zależnoœć gęstoœci optycznej od iloœci nałożonej farby dla badanych podłoży obrazuje rys. 2. Odbitki wykonane tymi samymi farbami na papierach niepowlekanych, o wyraŸnej strukturze powierzchni, w porównaniu z odbitkami wykonanymi na papierach powlekanych charakteryzowały się zmniejszonš intensywnoœciš barwy. Dla porównania przeœledzono zmianę gęstoœci optycznej farby (intensywnoœci), w zależnoœci od zastosowanego podłoża, dla gruboœci farby równej 3 ľm (w drukowaniu offsetowym gruboœć farby nanoszonej na odbitkę zawiera się w przedziale od 2 do 3 ľm). Najwyższe wartoœci gęstoœci optycznej, przy gruboœci farby równej 3 ľm dla wszystkich kolorów farb, osišgnięto dla kartonu Arktika (podłoże powlekane). Nieco niższe wartoœci uzyskano dla pozostałych badanych papierów. Na wykresie tym obserwuje się zmianę charakteru krzywej wraz ze zmianš gruboœci farby. W przedziale małych gruboœci farby nawet niewielkie jej wahania powodowały znaczne zmiany gęstoœci optycznej (krzywa przebiegała bardziej stromo). Natomiast po przekroczeniu pewnej gruboœci farby (uzależnionej m.in. od rodzaju podłoża) dalszy wzrost gęstoœci optycznej następował znacznie wolniej, a po osišgnięciu pewnej maksymalnej wartoœci gęstoœć optyczna nie ulegała już dalszym zmianom. Zdolnoœć przyjmowania farby przez farbę okreœlono, dla wszystkich badanych podłoży, dla dwóch kombinacji farb: magenta + cyjan i cyjan + magenta. Zależnoœć wielkoœci trappingu od czasu nadrukowania drugiego koloru i kolejnoœci zastosowanych farb ilustrujš rysunki 3 i 4. Wszystkie badane podłoża zestawiono na jednym wykresie w celu lepszego zobrazowania różnic w przyjmowaniu drugiej farby. Z rysunków wynika, że wyższš wartoœć trappingu (lepsze przyjmowanie farby) osišgnięto przy drukowaniu farby purpurowej jako pierwszej, a niebieskozielonej jako drugiej. Przy tej kolejnoœci drukowania trapping osišgał wartoœci od 45% (dla Arktiki) do 93% (dla papieru gazetowego). W przypadku drukowania farb w odwrotnej kolejnoœci trapping zawierał się w przedziale od 30% do 74%. Zdolnoœć przyjmowania farby przez farbę (M+C) zmieniała się w czasie; było to widoczne szczególnie w przypadku Arktiki. W przedziale od 0 do 15 s obserwowano gwałtowny wzrost wartoœci trappingu o 35%, a następnie w przedziale 15-60 s niewielki przyrost wartoœci w przybliżeniu o 8%. Œwiadczy to o tym, iż po około 15 s farba jest już na tyle utrwalona na podłożu, że zwiększa się zdolnoœć przyjmowania drugiego koloru. W przypadku pozostałych badanych podłoży nie było aż tak wielkich różnic przyjmowania farby przez farbę wraz ze wzrostem czasu pomiędzy drukowaniem kolejnš farbš. Wartoœci trappingu osišgnięte po upływie 60 s były zbliżone dla wszystkich badanych podłoży. W przypadku drukowania farb w odwrotnej kolejnoœci (C+M) zdolnoœć przyjmowania farby przez farbę była o 30% niższa niż przy drukowaniu M+C. Najwyższy trapping na poziomie 74% osišgnięto dla podłoża Arktika, przy czym był on o 10-17% wyższy od wartoœci uzyskanych dla pozostałych podłoży. Zmiany trappingu C+M w czasie były podobne do zachodzšcych przy drukowaniu M+C. Różnice trappingu dla kombinacji farb M+C i C+M mogły wynikać m.in. z różnej iloœci nakładanych farb. W przypadku drukowania mokro na mokro druga farba jest lepiej przyjmowana, gdy gruboœć warstwy pierwszej farby jest mniejsza od gruboœci warstwy drugiej farby. Taka proporcja była zachowana dla kombinacji M+C, dla której obserwowano wyższš zdolnoœć przyjmowania farby przez farbę. Obniżenie trappingu dla kombinacji C+M względem M+C mogło być również wynikiem różnicy samych gęstoœci optycznych farb drukowanych oddzielnie. Gęstoœć optyczna magenty była znacznie niższa niż gęstoœć optyczna cyjanu, zatem nadrukowanie jej jako drugi kolor automatycznie powodowało obniżenie gęstoœci optycznej nadruku, a przez to i trappingu. We wszystkich przypadkach bez względu na kolejnoœć drukowanych farb i rodzaj zastosowanego podłoża wartoœci trappingu nie zmieniały się po upływie około 30 s pomiędzy drukowaniem pierwszš i drugš farbš. Zatem w przypadku drukowania wielokolorowego na tych podłożach należałoby tak ustawić maszynę drukujšcš, aby czas pomiędzy przejœciem podłoża pomiędzy sekcjami drukujšcymi wynosił nie mniej niż 30 s. Wszystkie badane papiery podlegały zjawisku mottlingu. Wielkoœć tego zjawiska uzależniona była od rodzaju badanego podłoża, koloru farby, ale głównie od czasu, po którym przeprowadzono kontrdrukowanie. Przyczyny powstawania mottlingu to przede wszystkim: nierównomierne wsiškanie farby w podłoże i jej utrwalanie oraz zwiększajšca się prędkoœć drukowania, a co za tym idzie Đ coraz krótszy czas pomiędzy przejœciem zadrukowanego papieru do następnej sekcji drukowania. Spoœród wszystkich badanych podłoży największš skłonnoœciš do mottlingu wyróżniał się papier gazetowy, na powierzchni którego po przeprowadzonym kontrdrukowaniu farba tworzyła mozaikowatš i niejednorodnš warstwę (lokalna nierównomiernoœć gęstoœci optycznej), z występujšcymi na powierzchni obszarami matowymi i błyszczšcymi. Pomimo zwiększenia odstępu czasu pomiędzy kontrdrukowaniem (z 10 do 15 s) efekt mottlingu nie zmniejszał się. Tak dużš skłonnoœć podłoża do powstawania mottlingu można tłumaczyć m.in. nieproporcjonalnym i niejednorodnym rozłożeniem włókien w obrębie całej powierzchni i gruboœci papieru, różnym stopniem ich sprasowania, gorszym przeŸroczem papieru. Papier Polspeed wykazywał nieco mniejszš niż papier gazetowy skłonnoœć do mottlingu, jednak również w przypadku tego podłoża zwiększenie odstępu czasu pomiędzy kontrdrukowaniem nie powodowało znacznego ograniczenia mottlingu. Zjawisko mottlingu w przypadku papieru Polset było niewielkie i zmniejszało się wraz z upływem czasu. Przy kontrdrukowaniu wykonywanym dla tego podłoża poczštek formy drukowej pokryty był większš iloœciš punktów farbowych niż jej koniec (wysychanie farby). Najmniejszš skłonnoœć do powstawania mottlingu wykazywała Arktika. Na formie wykorzystanej przy kontrdrukowaniu widoczne były jedynie nieliczne plamki farby. Powłoka naniesiona na powierzchnię kartonu przyczynia się do równomiernego wsiškania farby w podłoże. Efekt mottlingu zanikał zupełnie po upływie 10 s od przeprowadzenia drukowania. Przebijanie farby jest szczególnie widoczne przy większych zadrukowanych płaszczyznach o wysokiej gęstoœci optycznej. Ponieważ gruboœć warstwy farby ma ogromne znaczenie w okreœlaniu tego parametru, pomiar ten należy przeprowadzać dla odbitek z optymalnš gruboœciš farby. Przebijanie farby jest zwišzane z jej wnikaniem w masę (powierzchnię) papieru, zatem jest poœrednio uzależnione od gruboœci i wolumenu wytworu, jak również od iloœci nanoszonej farby. Wyniki przebijania farby okreœlone na podstawie pomiarów densytometrycznych przedstawiono w tabeli 2. Papier Polspeed, który w grupie badanych podłoży miał najwyższš gruboœć i gęstoœć pozornš, odznaczał się najmniejszym przebijaniem farby. Papier Polset wykazywał nieco wyższš skłonnoœć do przebijania farby, jednak mniejszš niż w przypadku papieru gazetowego, dla którego parametr ten osišgnšł największš wartoœć. Pomimo dużej nieprzezroczystoœci papieru gazetowego Đ która poœrednio zapobiega przebijaniu Đ na jego odwrotnej stronie widoczne było przebijanie farby. Zjawisko przebijania przy zadrukowywaniu papierów gazetowych jest spowodowane penetracjš spoiwa farby w luŸnš strukturę papieru (niska gęstoœć pozorna), co powoduje wzrost gęstoœci optycznej jego spodniej strony. Ponieważ wnikanie farby w warstwę papieru zwiększa się wraz z upływem czasu od chwili zakończenia drukowania, pomiary gęstoœci optycznej wykonywane były po 24 h od zadrukowania. Dla wszystkich papierów przebijanie farby było najmniejsze przy drukowaniu farbš żółtš (najmniejsza intensywnoœć barwy, mały efekt przebijania), natomiast największe w przypadku drukowania farbš niebieskozielonš (farba ta posiada pigmenty o wysokim stopniu rozdrobnienia, wysokiej intensywnoœci, a spoiwo użyte do jej produkcji odznacza się nieco niższš lepkoœciš). Ocena jakoœci barw odbitek obejmowała analizę kontrastu i nasycenia barwy oraz połysku nadruku. Wszystkie wymienione parametry pozostajš w œcisłej zależnoœci od gruboœci warstwy farby naniesionej na powierzchnię papieru. Zmierzenie nasycenia barwy pozwoliło na wykreœlenie zależnoœci tego parametru od gruboœci farby na odbitce; ilustruje to rysunek 5. Bez względu na rodzaj stosowanego podłoża nasycenie barwy rosło wraz z gruboœciš warstwy farby, a po przekroczeniu pewnej gruboœci nie ulegało już dalszej zmianie. W przypadku barwy purpurowej krzywe nasycenia dla papieru gazetowego i Arktiki miały podobny przebieg. Dla tych podłoży nasycenie barwy znacznie wzrosło w przedziale od 0 do 2 ľm (dla Arktiki jest to wzrost o 40%, a dla papieru gazetowego o ponad 30%); po przekroczeniu tej wartoœci obserwowano już nieznaczny wzrost nasycenia. Przebieg krzywych nasycenia dla papierów Polset i Polspeed był znacznie łagodniejszy. Różnice pomiędzy wartoœciami nasycenia nadruku o najmniejszej gruboœci dla tych papierów nie odbiegały znacznie od nasycenia odbitki o najwyższej gruboœci. W przypadku drukowania farbami żółtš i niebieskozielonš charakterystyki krzywych miały podobny przebieg. Wielkoœć nasycenia uzależniona jest m.in. od połysku zarówno samego podłoża, jak i farby. Papiery gazetowy, Polset i Polspeed można zaliczyć do papierów matowych, ponieważ wartoœci ich połysku nie przekraczały 6%, natomiast Arktika charakteryzujšca się połyskiem na poziomie 14% może zostać zaklasyfikowana jako podłoże półmatowe. Proporcjonalna zależnoœć między nasyceniem a połyskiem sprawia, że podłoża o niskim połysku majš również mniejsze nasycenie barwy, a podłoża o wyższym połysku odznaczajš się większš intensywnoœciš barwy i nasyceniem. Z uzyskanych danych wynika, że największym połyskiem charakteryzowały się odbitki wykonane na podłożu Arktika. Połysk tych odbitek był nawet 10 razy większy od połysku odbitek wykonanych na pozostałych papierach. Przykładowo odbitka barwy niebieskozielonej wykonana na Arktice odznaczała się połyskiem wynoszšcym 34,7%, a wykonana na papierze Polset czy Polspeed połyskiem równym 3% (tab. 3). Kontrast odbitek również zwišzany jest z gruboœciš farby na papierze. Najmniejsze różnice w kontraœcie, w zależnoœci od gruboœci odbitek, kształtujšce się na poziomie 3-4% wystšpiły w przypadku drukowania na papierze Polspeed, a największe w przypadku papieru gazetowego i to niezależnie od użytej farby. Zmiana kontrastu w przypadku drukowania na papierze Polset była uzależniona od koloru stosowanej farby. Największe wartoœci kontrastu otrzymano dla farby o barwie żółtej, a najmniejsze dla farby niebieskozielonej. Kontrast, tak jak w przypadku nasycenia, zwiększał się wraz ze wzrostem gruboœci farby na odbitce (rys. 6). Wnioski Z przeprowadzonych badań wynika, że uzyskanie odbitek drukowych o jednakowej gęstoœci optycznej na różnych podłożach wymaga użycia innej iloœci farby. Intensywnoœć barw farb triadowych uzależniona jest od gruboœci nałożonej farby, jak również od rodzaju zastosowanego do druku podłoża. Odbitki wykonane tymi samymi farbami na papierach niepowlekanych, o wyraŸnej strukturze powierzchni, charakteryzujš się zmniejszonš intensywnoœciš barwy w porównaniu z odbitkami wykonanymi na papierach powlekanych. Zdolnoœć przyjmowania farby przez farbę w dużej mierze determinowana jest przez czas kolejnych zadruków, gruboœć nanoszonej farby i kolejnoœć drukowanych kolorów. Papier gazetowy oraz Polspeed były podłożami podatnymi na powstawanie mottlingu. Otrzymanie na tych podłożach dobrej jakoœciowo odbitki wymaga zastosowania dodatkowych œrodków zapobiegajšcych powstawaniu zjawiska mottlingu. W przypadku pozostałych badanych podłoży możliwe jest zredukowanie tego zjawiska przez zwiększenie odstępu czasu między drukowaniem kolejnych kolorów. Ocena jakoœci barw odbitek obejmujšca analizę nasycenia i kontrastu barwy oraz połysku nadruku wykazała, iż podstawowym czynnikiem decydujšcym o nasyceniu barwy jest gruboœć naniesionej farby.