Wystawa grafiki użytkowej
6 gru 2016 14:45
W niedzielę 4 czerwca w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie przy ul. Świętojerskiej odbył się wernisaż drugiej edycji wystawy prezentującej ubiegłoroczny dorobek grafików-projektantów, członków istniejącego od 2004 roku Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej skupiającego ponad 50 projektantów z całej Polski.
Tegoroczna wystawa STGU znalazła się w programie imprez towarzyszących XX Międzynarodowemu Biennale Plakatu w Warszawie.
Prace biorących udział w wystawie 38 projektantów reprezentują bogactwo i różnorodność grafiki użytkowej, kreującej współczesną kulturę obrazu i pejzaż wizualny najbliższego każdemu otoczenia. Od logo, znaczka pocztowego, projektu gazety codziennej, kartki pocztowej, etykiety wina, poprzez plakat, książkę, nowy krój litery, poczytny magazyn, a skończywszy na ekskluzywnych drukach ślubnych - grafika użytkowa spełnia potrzeby podstawowe i te bardziej wyszukane.
Wśród uczestników znaleźli się:
- twórcy projektów znanych pism i magazynów, m.in.: Jacek Utko (Puls Biznesu), Andrzej Wieteszka (Aktivist, A4magazyn, Film), Kuba Jezierski (Fluid, A4magazyn), Studio Luxsfera (Exklusiv, Activist, Kino), Jacek Mrowczyk i Kuba Sowiński (2+3D);
- projektanci odpowiedzialni za kreację wizerunku znanych instytucji i stowarzyszeń, m.in.: Grzegorz Laszuk (CSW, TR Warszawa, ngo.pl), Jerzy Skakun i Joanna Górska (plakaty Teatru Powszechnego i dystrybutora Vivarto);
- ilustratorzy, m.in.: Agata Nowicka - Endo, aktywny po obydwu stronach oceanu Tomasz Walenta i Rafał Szczepaniak.
Wystawa stała się okazją do przeglądu aktywnej działalności znanych studiów graficznych jak Mamastudio, Studio Bakalie, White Cat Studio, angażujących równie często swój potencjał kreatywny w akcje artystyczne i społeczne.
Jest też część poświęcona animacji i multimediom, gdzie zaprezentowano czołówki programów telewizyjnych (m.in. MTV Polska, 4fun.tv, TVPKultura), teledyski, jingle i animacje reklamowe.
Przestrzeń wernisażu dodatkowo wzbogaciły t-shirty i ubrania projektu Pawła Przybyła (FenixAltletico) i Kuby Stępnia (Hakobo), natomiast Artur Frankowski zaprezentował swoje projekty typograficzne oparte na autorskich krojach liter.
W czasie trwania wystawy (04.06-30.06.) odbędą się spotkania projektantów z publicznością, podczas których, w formie wykładów i prezentacji autorskich, odsłonięte zostaną tajemnice warsztatu dizajnera.
Poligrafika jest jednym z patronów medialnych wystawy, a sponsorami są m.in. Arctic Paper i Apple.
Opracowano na podstawie informacji STGU