e-DTP.com to pierwszy w Polsce portal internetowy, który w jednym miejscu skupia profesjonalistów związanych z szeroko pojętą branżą DTP. Jego premiera nastąpi już za kilka dni – podczas poznańskich targów Poligrafia 2011.
W poprzednim – marcowym numerze Poligrafiki opisaliśmy funkcje platformy e-DTP.com przeznaczone dla wszystkich jej odbiorców, tj. zwykłych użytkowników, laboratoriów fotograficznych, agencji reklamowych, fotografów, grafików freelancerów i drukarń. W tym numerze skupimy się na tych ostatnich.
Zautomatyzowana drukarnia
Jak twierdzą jego pomysłodawcy, portal e-DTP. com jest skierowany w szczególności do drukarń cyfrowych i offsetowych. Dla zarejestrowanych zakładów poligraficznych serwis może się stać dodatkowym źródłem zarobkowania, umożliwi dostęp do szerszego grona klientów oraz będzie dostarczał profesjonalne narzędzia służące do automatycznego tworzenia wycen, kalkulacji i ofert. Portal e-DTP.com będzie intuicyjny w obsłudze i zautomatyzuje procesy składania za-mówień oraz realizacji zleceń, obniżając przy tym koszty i skracając czas ich wykonania. Co więcej, dzięki portalowi drukarnie otrzymają dostęp do systemu fakturowania oraz listy przeprowadzonych transakcji, zysków i strat – zapewnia Patryk Gust, prezes firmy E-Fotka Sp. z o.o., która stworzyła portal.
Każda drukarnia, po rejestracji, opłaceniu abonamentu i uzupełnieniu danych zakładu (w tym m.in.: konta bankowego, użytkowników, dokumentów pkd, NIP-u, REGON-u, KRS-u, konta ftp) będzie musiała stworzyć swój publiczny profil. W tym celu niezbędne będzie podanie co najmniej jednej maszyny drukującej wchodzącej w skład jej wyposażenia wraz z informacją o produktach na niej wykonywanych (nakładach, kolorystyce, typach zleceń i ich ustawieniach szczególnych). Drugim krokiem będzie wskazanie linii cięcia w zależności od konkretnych rodzajów prac oraz możliwości uszlachetnień. Następnie drukarnia będzie musiała określić ceny konkretnych wydruków, rodzaje papieru, jakie maszyna obsługuje oraz (opcjonalnie) dodać profile ICC. Ostatnim etapem będzie wybranie formatów (PDF, JPG) oraz profilu kolorów (RGB, CMYK).
Od tego momentu wszyscy pracownicy drukarni będą mogli korzystać z systemu online do tworzenia wycen wydruków dla danej maszyny. Pozostali użytkownicy portalu również będą mogli sprawdzać cenę interesujących ich wydruków, bez konieczności kontaktowania się z drukarnią.
Proces przyjmowania zleceń
Użytkownik portalu, który zechce za jego pośrednictwem wydrukować daną pracę, nie powinien napotkać większych problemów. Serwis e-DTP.com umożliwi mu zlecenie wykonania całej gamy produktów, m.in.: wizytówek, kart biznesowych, ulotek, plakatów, kalendarzy, fotoalbumów, naklejek, biletów, dyplomów, prac dyplomowych, szablonów graficznych, a nawet książek. Platforma będzie oferowała również dostęp do narzędzi online, służących do tworzenia wymienionych prac oraz szablonów, które każda drukarnia będzie mogła dodawać do systemu i polecać swoim użytkownikom.
Użytkownik – po określeniu rodzaju pracy, jaką chce wydrukować – będzie mógł ją zaprojektować w edytorze online od podstaw lub skorzystać z dostępnego, gotowego szablonu (np. w przypadku wizytówek). Następnie określi nakład, rodzaj papieru i uszlachetnienia, sposób dostawy oraz inne elementy, na podstawie których system automatycznie dokona wyceny. Klient, widząc na ekranie posortowane (według wybranego kryterium, np. ceny, odległości lub czasu realizacji zlecenia) drukarnie, wybierze jedną z nich, zapłaci online (bezpośrednio lub pośrednio) i otrzyma wiadomość mailową o przyjęciu zamówienia. Wszystko będzie przebiegało szybko i sprawnie. System automatycznie – na podstawie określonych wcześniej przez drukarnię parametrów – przygotuje zlecenie do druku: rozmieści użytek na powierzchni z liniami cięcia i doda profil ICC dla wybranego papieru. Następ-nie drukarnia otrzyma e-mail z informacją o opłaconym zleceniu oraz gotowy do druku projekt w formacie PDF, zawierający linie cięcia i wypozycjonowanie drukowanej pracy – tłumaczy działanie portalu Patryk Gust. Plik PDF zostanie wysłany przez system na serwer ftp należący do drukarni lub – w przypadku gdy drukarnia nie posiada własnego ftp – zostanie udostępnione konto ftp na serwerach e-DTP.com.
Drukarnie, tak samo jak wszyscy zarejestrowani w portalu użytkownicy, uzyskają dostęp do wielu spersonalizowanych narzędzi i programów. Jednym z ważniejszych będzie wspomniany edytor zdjęć i prac online. Jak informują pomysłodawcy serwisu, został on stworzony na wzór znanego na rynku oprogramowania Adobe Photoshop. Wielkość okna edytora będzie się dostosowywała do rozdzielczości ekranu. Program umożliwi m.in. obsługę warstw i fontów wektorowych, korzystanie z zestawu filtrów graficznych oraz pozwoli na tworzenie masek. e-DTP.com od innych portali świadczących usługi poligraficzne za pośrednictwem Internetu odróżnia możliwość wprowadzania dowolnych zmian we wszystkich dostępnych pracach graficznych. Dlatego możliwości naszego portalu znacznie przewyższają oferowane przez konkurencję. Każda drukarnia będzie miała dostęp do oprogramowania ERP oraz CRM, które ułatwią sprawne i szybkie zarządzanie zleceniami, zautomatyzują tworzenie wycen, oferując ogromne możliwości dostosowania narzędzia do własnych potrzeb, wydajności, specyfikacji posiadanych maszyn drukarskich i indywidualnych wzorów wyliczeń kosztów druku – komentuje prezes firmy E-Fotka.
Po godzinach
Serwis e-DTP.com będzie też wyposażony w wiele opcji typowych dla portali społecznościowych, jak Facebook, Goldenline czy NK. Wszyscy zarejestrowani użytkownicy uzyskają np. dostęp do forum, gdzie będą się mogli wymieniać wiedzą i doświadczeniami oraz tworzyć grupy dyskusyjne. Serwis będzie także zawierał porady tematyczne, komentarze i zadania konkursowe. Jego użytkownicy będą też mogli tworzyć grupy znajomych i udostępniać zdjęcia. W przyszłości e-DTP.com ma również służyć jako giełda usług. Stworzyliśmy wiele mechanizmów integrujących wspomniane wyżej portale. Wystarczy, że użytkownicy posiadający konto na Facebooku klikną w link przez nas podany i automatycznie założą konto systemowe w e-DTP.com. Dzięki temu będą mogli przenieść tam wszystkie swoje zdjęcia – dodaje Patryk Gust.
Jak informują inicjatorzy portalu, serwis e-DTP.com powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Działanie 8.1. „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”).
Oficjalnie prace nad systemem mają się zakończyć w lecie 2011. Jednak – jak twierdzą twórcy portalu – na tym się nie skończy. Patryk Gust zapewnia, że jego zespół będzie realizował każdą uwagę i propozycję rozwinięcia oprogramowania od zarejestrowanych użytkowników: Chcemy, aby nasze rozwiązanie, nad którym pracujemy tyle lat, w 100 proc. odzwierciedlało potrzeby rynków DTP, fotografii i grafiki. Dlatego mamy zamiar spersonalizować nasz portal w taki sposób, aby każdy z jego odwiedzających mógł w nim znaleźć coś dla siebie.
Rozmawiała Dorota Armiak