Znaczenie kolorów specjalnych w druku cyfrowym
19 sty 2024 11:27

Właściciel drukarni lub punktu usługowego często staje przed dylematem: jak pogodzić rosnące koszty z potrzebą rozwoju i zwiększenia marżowości?

Oszczędność miejsca, czasu i energii to w dzisiejszych realiach gospodarczych podstawowe kryteria wyboru urządzeń drukujących, aczkolwiek aby wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzymać kroku trendom rynkowym, trzeba rozszerzyć park maszyn i inwestować w nowoczesne urządzenia.

Jednym ze sposobów na podniesienie marżowości jest uszlachetnianie wydruków. Jednak standardowe procesy uszlachetniania, takie jak złocenie, lakierowanie czy druk białym kolorem wymagają dodatkowej przestrzeni, zasilania, materiałów eksploatacyjnych, a czasem wykwalifikowanego pracownika.

Ricoh już kilka lat temu dostrzegł konieczność poszerzenia standardowych kolorów CMYK o dodatkowy kolor i wprowadził specjalną serię urządzeń tonerowych, których ostatnia odsłona to modele serii Ricoh Pro™ C7500x z wymienną piątą stacją. Dzięki takiej konfiguracji operator ma możliwość dodania gotowego koloru, np. srebrnego lub neonowego żółtego, jak również może mieszać je z CMYK, tworząc nowe metaliczne palety lub żywe kolory porównywalne z drukowanymi offsetowo: od jaśniejszych pomarańczy do głębszych fioletów.

Dostępne kolory dodatkowe to:

– złoty,

– srebrny,

– biały,

– bezbarwny, imitujący lakier,

– neonowy żółty,

– neonowy różowy,

– czerwony, widoczny w ultrafiolecie.

Dodatkowe kolory mają oczywiście standardowe zastosowania, takie jak: wizytówki, zaproszenia, kartki okolicznościowe lub okładki książek. Można również wyjść poza standard i wykorzystać dodatkowe kolory do uatrakcyjnienia innych aplikacji, np. ekskluzywnych katalogów i folderów, certyfikatów i dyplomów, biletów kolekcjonerskich albo cieszących się dużym zainteresowaniem krótkich serii personalizowanych opakowań.

Dzięki dodatkowym kolorom drukarnia lub punkt usługowy mogą poszerzyć swoją ofertę i dotrzeć do klientów doceniających ekskluzywne i nieszablonowe produkty. To jednak nie wszystkie zalety takiego rozwiązania.

Zamknięcie procesu w jednym urządzeniu daje wymierne korzyści w postaci:

– skrócenia czasu produkcji;

– oszczędności miejsca;

– zmniejszenia zapasów i stanów magazynowych materiałów eksploatacyjnych;

– przewidywalnych kosztów na podstawie umowy serwisowej ze stałą opłatą za określony format arkusza (tzw. klik);

– jednego serwisu;

– braku nieprzyjemnych zapachów i emisji szkodliwych substancji;

– prostej obsługi.

Ostatnie lata pokazały, że klasyczny druk offsetowy zmniejszył nakłady na rzecz druku cyfrowego. Wydruki masowe zostały zastąpione krótkimi powtarzalnymi i kontrolowanymi seriami. Personalizowany, ekskluzywny druk na żądanie umożliwia podniesienie marżowości. Personalizacja dawno wyszła poza zmienne dane teleadresowe. Powstają dedykowane katalogi i instrukcje uwzględniające płeć, wiek i preferencje kolorystyczne/estetyczne odbiorcy.

Urządzenia z oferty Ricoh współpracujące z oprogramowaniem do personalizacji graficznej i wyposażone w piątą stację koloru są zatem odpowiedzią na aktualne tendencje rynkowe.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Ricoh