Pod adresem internetowym http://www.rzeczy.net/ znajduje się jedno z najciekawszych miejsc godnych systematycznego odwiedzania przez grafików użytkowych, osoby zajmujšce się dtp oraz tych, których interesuje projektowanie Đ nie tylko wydawnicze i drukarskie.
Jak piszš redaktorzy: ăRzeczyÓ powstały w roku 1998 na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie. Poczštkowo kserowane, póniej drukowane, obecnie funkcjonujš na zasadzie niezależnego ródła informacji o dizajnie w polskiej Sieci. Magazyn prowadzi trzech redaktorów: Michał Drożdż, Andrzej Leraczyk i Kazik Pietruszewski. Stale z nimi współpracujš: Andrzej Byrski, Jacek Opaluch, Dominika Różańska oraz Małgorzata Wesołowska.
Na stronach ăRzeczyÓ można, oprócz nowoci, znaleć zarchiwizowane materiały publikowane tutaj od marca 2000 roku, ale już tylko w bieżšcym roku ukazało się kilka bardzo interesujšcych artykułów i prezentacji.
Między nimi znajduje się ilustrowana relacja (majŐ04) z ciekawej rozmowy na temat liternictwa drukarskiego, jakš Andrzej Leraczyk przeprowadził z Arturem Frankowskim Đ projektantem i typografem, wykładowcš w Instytucie Poligrafii Politechniki Warszawskiej. Artur Frankowski prowadzi nowatorskie u nas dowiadczenia projektowe nawišzujšce do tradycji polskiej typografii ubiegłego stulecia. Stworzył m.in. nowoczesnš, linearnš i bezszeryfowš wersję znanej Antykwy Półtawskiego.
Strony ăRzeczyÓ sš idealnym miejscem na informacje o wszelkich polskich imprezach Đ wystawach, warsztatach, seminariach lub konferencjach dotyczšcych projektowania, a dla Adama Twardocha Đ do ogłaszania komunikatów i propagowania ATypI ;-)
Mocnš stronš ăRzeczyÓ jest obszerny, starannie dobrany zestaw odsyłaczy pod inne adresy w Sieci, gdzie publikowane sš materiały powięcone sprawom projektowania (nie tylko do druku, ale i innych form przemysłowych), typografii, fontów i oprogramowania graficznego, tworzeniu stron internetowych, a także promowane sš prywatne sieciowe prezentacje twórczoci wybranych projektantów.
Widać, że adres ăRzeczyÓ jest często odwiedzany, artykuły czytane, a prezentacje oglšdane. Żywotnoć tej publikacji zapewniajš m.in. miejsca przeznaczone na komentarze czytelników, które na wielu innych stronach zwykle ăstojšÓ puste, a tutaj sš chętnie używane.
Ostatnio włanie w tym magazynie można było dowiedzieć się Đ niestety zbyt póno Đ o warsztatach typograficznych i towarzyszšcym im otwartych wykładach zorganizowanych przez Fundację ăPro HelvetiaÓ i Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Odbywały się w dniach 23-28 wrzenia w salach Akademii.
Pierwszy był wykład Fran÷ois Rappo z Ecole Cantonale dŐArt w szwajcarskiej Lozannie. Następnego dnia Robert Chwałowski mówił o typografii nawišzujšc do dokonań nieporównywalnych, zdawałoby się, twórców Đ Williama Morrisa i Donalda Knutha. Następnie był wykład i prezentacja prac Emila Drlic˙iaka ze Słowacji.
Ciekawie zapowiada się (piszę te słowa jeszcze przed wykładem Đ AT) wystšpienie Andresa Jansera, który przedstawi wystawę szwajcarskiej typografii, jaka miała miejsce w Museum fr Gestaltung w Zurychu latem tego roku. Tematem kluczowym będš innowacje typograficzne w ksišżkach, magazynach, na monitorach komputerów, a nawet w znakach drogowych.
Następnego dnia Jacek Mrowczyk będzie mówił o kwartalniku ă2+3DÓ, a potem Henryk Sakwerda z Katowic przedstawi zaprojektowany przez siebie rasowy i piękny krój pisma o nazwie Akant.
Na deser spotkanie zakończy wykład o projektach typograficznych prowadzony przez znakomitego krakowskiego artystę-grafika profesora Władysława Plutę, znanego na uczelniach Czech, Francji, Kanady, Słowenii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Polecana czytelnikom POLIGRAFIKI strona internetowa, w odróżnieniu od innych, statycznych albo wręcz martwych (od wielu miesięcy, a nawet lat) publikacji sieciowych, jest doć często aktualizowana. Inteligentnie robiona Đ żyje, ledzi bieżšce wydarzenia, prowokuje internautów do własnych wypowiedzi. Warto pamiętać o jej istnieniu i od czasu do czasu na niš zaglšdać.