FESPA opublikowała główne wyniki swojego raportu Print Census 2023, podkreślając wpływ rosnących wymagań w zakresie zrównoważonego rozwoju i zmieniających się wymagań klientów na modele biznesowe i plany inwestycyjne.
W tegorocznej ankiecie, przeprowadzonej we współpracy z InfoTrends, oddziałem Keypoint Intelligence, w dalszym ciągu badano długoterminowe trendy, które wyłoniły się z analizy raportu Print Census 2018, w tym: przychody i perspektywy branży, wzrost presji środowiskowej, zmieniające się wymagania klientów, przyszłe plany inwestycyjne oraz modele i strategie biznesowe.
W badaniu wzięło udział 1778 drukarń i producentów oznakowań z ponad 120 krajów, co stanowi wzrost o 26,5 proc. w porównaniu z ostatnim Print Census opublikowanym w maju 2018 roku. Respondenci określili swoją działalność jako systemy graficzne (61 proc.), znakowanie (26 proc.), tekstylia (24 proc.) i przemysł (14 proc.).
Wzrost przychodów i perspektywy branży
Perspektywy rynkowe pozostają pozytywne podobnie jak w wynikach z 2018 r., a 71 proc. respondentów stwierdziło, że są optymistycznie nastawieni do przyszłości swojej firmy, pomimo znacznych wyzwań gospodarczych w ciągu ostatnich pięciu lat.
Badanie podkreśliło również, że branża dostosowuje się do zmieniającego się krajobrazu i znajduje nowe możliwości rozwoju.
To potwierdzają zgłoszenia respondentów, że średni przychód wzrósł o 7 proc. od czasu raportu z 2018 r. Średni roczny przychód w 2018 r. wynosił 4,4 mln euro, a w 2023 r. – 4,7 mln euro, co oznacza wzrost o 330 tysięcy euro.
Zapotrzebowanie na zrównoważony rozwój
Raport potwierdził, że presja na drukarzy i producentów oznakowań, aby byli bardziej zorientowani na zrównoważony rozwój, nadal rośnie, a 72 proc. nabywców druku żąda produktów i rozwiązań przyjaznych dla środowiska. 25 proc. respondentów przyznało, że ich klientom najbardziej zależy na ekologicznych produktach, a 12 proc. stwierdziło, że koncentruje się na zrównoważonej produkcji, jednak większość drukarń (36 proc.) ujawniła, że ich klientom zależy na obu tych aspektach. Wzrost kosztów jest często barierą dla zrównoważonej produkcji, ale 70 proc. respondentów przyznało, że mogą sprostać wymaganiom zrównoważonego rozwoju bez podnoszenia cen, a kolejne 22 proc. stwierdziło, że podniosło ceny, co nie wpłynęło na sprzedaż.
Zapotrzebowanie klientów nadal zmienia rynek
Branża jest kształtowana przez zmieniające się wymagania klientów, w tym: szybszy czas realizacji, więcej opcji personalizacji i wersjonowania oraz mniejsze nakłady.
67 proc. odpowiedzi wykazało wzrost zapotrzebowania na szybszy czas realizacji, 58 proc. odnotowało wzrost zapotrzebowania na mniejsze nakłady, a 56 proc. podkreśliło wzrost zainteresowania większą możliwością wersjonowania i personalizacji, podczas gdy tylko 38 proc. odnotowało wzrost zapotrzebowania na bardziej złożone wymagania logistyczne.
Szerokoformatowe plany zakupowe
Badanie wykazało, że dostawcy usług druku są zainteresowani inwestowaniem w technologie, które mogą usprawnić produkcję i zapewnić większą elastyczność zastosowań. Dla 201 respondentów, którzy posiadają sprzęt do sitodruku i druku wielkoformatowego*, druk atramentowy utwardzany promieniami UV (27 proc.), druk atramentowy ekosolwentowy (18 proc.) i wykańczanie CNC (17 proc.) stanowią najwyższy priorytet w ich planach zakupowych.
Ekspansja biznesowa napędza inwestycje technologiczne
Zapytani o uzasadnienie planowanych inwestycji technologicznych, respondenci odpowiadają następująco: 55 proc. chce wejść na nowe rynki i rozszerzyć swoją ofertę usług, 53 proc. koncentruje się na poprawie jakości druku, a 52 proc. chce obniżyć koszty jednostkowe**.
Graeme Richardson-Locke, dyrektor stowarzyszeń i kierownik techniczny w FESPA, komentuje: To naprawdę pozytywny wynik, ukazujący naszą społeczność tak optymistycznie nastawioną nie tylko do przyszłości naszej branży, ale także do potencjału wzrostu ich firm. Ankieta po raz kolejny potwierdziła, że jednym z kluczowych wyzwań stojących obecnie przed drukarniami i producentami oznakowań są stale zmieniające się wymagania klientów i rosnąca potrzeba ekologicznych rozwiązań. Dzięki odpowiedziom naszej społeczności możemy teraz rozwijać i ewoluować naszą ofertę, aby ją dostosować, ale przede wszystkim mamy nadzieję, że wyniki spisu pomogą naszej społeczności porównać się z podobnymi firmami na całym świecie i dokonać świadomych wyborów dotyczących ich przyszłości.
Pełny raport Print Census 2023 jest dostępny bezpłatnie dla członków krajowych stowarzyszeń FESPA.
Wyniki zostaną również zaprezentowane podczas wybranych wydarzeń FESPA takich jak FESPA Middle East 2024.
* Uczestnicy zostali zapytani o rodzaje sprzętu, z których korzystają.
Spośród 1778 respondentów ankiety 201 stwierdziło, że posiada sprzęt do sitodruku i szerokoformatowy
** W tym pytaniu dozwolonych było wiele odpowiedzi
Na podstawie materiałów FESPA opracowała Iga Zagrabska