Zwiedzający dopisali!
6 gru 2016 14:53

Jak podaje organizator, targi Poligrafia/Euro-Reklama 2011 przyciągnęły ponad 12 tys. profesjonalistów z branży poligraficznej i reklamowej. Zwiedzający, którzy – jak mówili także wystawcy – w tym roku dopisali, mieli możliwość zapoznania się z ofertą blisko 400 firm z 27 krajów. Najbogatszą ofertę prezentowali wystawcy z zakresu druku i obróbki po druku. Gwiazdami wielu stoisk były rozwiązania po raz pierwszy pokazywane w naszym kraju. Zdarzały się również premiery światowe. Jako że ostatnie numery Poligrafiki w dużej mierze poświęciliśmy rozwiązaniom prezentowanym na tegorocznych targach, w naszej relacji postanowiliśmy zawrzeć jedynie najważniejsze punkty poznańskiej imprezy. Wszystko zaczyna się w przygotowalni Wielu wydawców i drukarzy zdaje sobie sprawę z faktu, że jakość ich produkcji zależy od jakości zdjęć. To właśnie usiłujemy pokazać na targach – bez dobrego zdjęcia nie ma co szukać wysokiej jakości wydruku – tłumaczył Andrzej Czyż, współwłaściciel firmy AC&C. Firma – w swoim ministudiu fotograficznym – po raz pierwszy wystawiła system Phase One 645DF z przystawkami o wielkości 40, 60 oraz 80 mln pikseli oraz zaprezentowała system firmy Promaxx do produkcji profesjonalnych fotoalbumów bez ingerencji introligatorni. Odwiedzający poznańską imprezę mogli uczestniczyć w premierze e-DTP.com – pierwszego w Polsce portalu skupiającego w jednym miejscu profesjonalistów z szeroko pojętej branży DTP. Twórcą oprogramowania jest firma E-Fotka. Na stoisku firmy Fujifilm Polska odbywały się pokazy systemu termicznego Luxel T6300 naświetlającego płyty w formacie B2+ oraz najnowszego procesora ZAC 85, promowanego wraz z ekologiczną chemią i płytami. Ponadto zwiedzający mogli się zapoznać z modelem – wciąż oczekującego na premierę – urządzenia arkuszowego JetPress 720, serią maszyn Uvistar oraz ploterem z płaskim łożem Acuity. Podczas targów prowadziliśmy bardzo owocne rozmowy i udało nam się zakontraktować kilka półformatowych naświetlarek w konfiguracji na płyty bezprocesowe. Bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się także nasza nowa maszyna JetPress 720 –powiedział Bartosz Grzęda, kierownik sprzedaży w firmie Fujifilm. Chętnie odwiedzane przez zwiedzających było również stoisko firmy Kodak Polska, która zaprezentowała w tym roku wiele urządzeń i systemów workflow przezna- czonych m.in. dla rynków druku komercyjnego, dziełowego, offsetowego, gazetowego i opakowań. Odbywały się także pokazy jej produktów, w tym: Kodak Prosper S-Series, Kodak Flexcel NX z opcją hybrydową oraz Kodak Prinergy Powerpack/Connect. Na targach licznie wystawiły się również firmy IT, które prezentowały najnowsze wersje oferowanego oprogramowania, a wśród nich: Infosystems (PrintManager. JDF), Media Center (Graphisoft) oraz portugalska Sistrade – Software Consulting SA (Sistrade Print 4.0). W krainie druku Dla polskiego oddziału firmy Agfa Graphics targi stały się okazją do przedstawienia rozwiązań z zakresu wielkoformatowego druku inkjetowego. Firma promowała trzy najnowsze plotery z rodziny :Anapurna i :Jeti, a na stoisku firmy Akon – swojego autoryzowanego dystrybutora – najnowszą wersję oprogramowania workflow :Apogee Prepress 7. Agfa oficjalnie zaprezentowała też zreorganizowany dział inkjetowy, którym od niedawna kieruje Bogusław Decowski (piszemy o tym na s. 8). W tym roku po raz pierwszy w takim stopniu kładziemy nacisk na rozwiązania do druku UV, rezygnując z prezentacji naszych rozwiązań do prepressu. Uznaliśmy jednak, że ten drugi dział jest na tyle dojrzały i znany, że niemal wszystkie środki warto skierować na promocję systemów drukujących. Frekwencja na stoisku Agfa Graphics i zainteresowanie wszystkimi prezentowanymi maszynami potwierdzają słuszność tej decyzji – powiedział Frederik Dehing, wiceprezes Agfa Graphics Europe, który odwiedził poznańskie targi. Wiele atrakcji dla zwiedzających przewidziała firma Atrium Centrum Ploterowe. Oprócz licytacji nowych ploterów, na jej stoisku odbyła się światowa premiera maszyny UV firmy Durst – Omega 1, określanej jako „entry level” (szerzej pisaliśmy o niej w kwietniowym numerze Poligrafiki). Liczne rozmowy na wspólnym stoisku firm Canon i Océ zakończyły się podpisaniem kontraktów, m.in. na dostawę (do łódzkiej firmy Piktor) systemu kolorowego na papier cięty Canon imagePRESS C7010VP. Firmy wystawiły także system Océ VarioPrint 6320 Ultra z modułem do produkcji broszur Océ BLM 500 in-line, rozwiązania małoformatowe: Canon imageRUNNER ADVANCE C9070 PRO, Canon imagePRESS C1+ i Océ VarioPrint 4120; oraz do pełnokolorowego druku zwojowego – ColorStream 10000 Flex i JetStream. Jednym z przebojów targowych okazał się system do kolorowego i czarno-białego druku dokumentacji technicznej Océ ColorWave 600. Firmy promowały też urządzenie Océ ColorWave 300. Nowości nie zabrakło na stoisku firmy CNC Technika. Firma promowała m.in. drukarki do bezpośredniego zadruku na różnego rodzaju podłożach i urządzenia do oprawy spiralnej: Super 600, HP 7988 i MB 420. Największe – liczące 440 m2 – na targach stoisko należało do firmy Derya z Tychów, która wystawiła zarówno maszyny drukujące, jak i szeroką gamę rozwiązań introligatorskich (o nich dalej). Po raz pierwszy firma zaprezentowała maszyny offsetowe japońskiego producenta Ryobi, którego jest dystrybutorem od stycznia br. Wśród nich znalazły się maszyna Ryobi 522 GX o podwójnej średnicy cylindrów oraz maszyna Ryobi 754 WIDE z perfektorem. Szczególnym zainteresowaniem na 350-metrowym stoisku firmy Digiprint cieszyła się – po raz pierwszy prezentowana w Polsce – maszyna HP Indigo 7500. Jest to najwyższy model arkuszowy w portfolio HP, drukujący w 7 kolorach w jakości offsetowej z prędkością dochodzącą do 120 kolorowych stron A4/min. Dzięki zastosowaniu w trakcie drukowania systemu kontroli jakości odbitki (Vision System) maszyna minimalizuje przestoje. Na stoisku firmy prezentowane były także rozwiązania z zakresu druku cyfrowego HP, m.in. lateksowy model HP Scitex LX600 oraz oprogramowanie EskoArtwork i Caldera. Gwiazdą stoiska firmy DKS okazała się produkcyjna maszyna wielkoformatowa KIP KC80 – urządzenie wydajne, odznaczające się wysoką rentownością wydruku. Jak twierdzi firma, jej klienci nie ukrywali zaskoczenia zarówno technologią (wydruki A0, druk tonerem), jak i kosztami produkcji. Tegoroczne targi można zaliczyć do bardzo udanych. Poligrafia 2011 to zdecydowane spoglądanie w kierunku druku cyfrowego oraz reklamy szerokoformatowej i – być może – powoli zmierzch czasów, gdy drukarnia bez potężnych maszyn offsetowych nie miała czego szukać na rynku – podsumowała Agnieszka Zalewska, specjalista ds. marketingu w firmie DKS. Europejskiej premiery w Poznaniu doczekała się maszyna Pred8tor produkowana przez firmę Gandy Digital należącą do braci Jamesa i Hary’ego Gandy, wcześniejszych założycieli Gandinnovations (więcej o maszynie w kwietniowej Poligrafice). Na Poligrafii/Euro-Reklamie 2011 nie zabrakło również firmy Integart Poland, która postanowiła zaprezentować drukarkę lateksową HP L65500. Targi oceniam pozytywnie. Patrząc na zainteresowanie klientów wierzę, że Poligrafia 2011 przyniesie nam kilka kontraktów. Obecnie zauważam bardzo duże zainteresowanie technologią lateksową – stwierdził Maciej Skalski, dyrektor zarządzający Integart Poland INC. Jedynym na targach niemieckim producentem maszyn drukujących była firma KBA, która na swoim stoisku – podczas pokazów „na żywo” – promowała dwie maszyny drukujące: premierową (na dużej imprezie wystawienniczej w Polsce) konwencjonalną KBA Rapida 75E wyposażoną w pięć zespołów drukujących, wieżę lakierującą i dwa segmenty przedłużonego wykładania oraz KBA Genius 52UV bazującą na technologii bezstrefowego offsetu bezwodnego. Maszyna KBA Rapida 75E prosto z Poznania została przetransportowana do drukarni Gutenberg z Łodzi. Na targach odbyło się także spotkanie prasowe poświęcone niedawnej reorganizacji sprzedaży i serwisu KBA na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, czego efektem było powstanie spółki KBA CEE. Oliver Becker, prezes KBA CEE (do niedawna prezes firmy KBA-Polska, która została zastąpiona przez nowy podmiot) stwierdził, że połączenie sił na rynkach Polski, Czech i Słowacji oraz zintegrowanie „pod jednym dachem” działalności firmy KBA CEE (której siedziba znajduje się w Warszawie) przyniesie wymierne korzyści klientom z całego regionu: Zmiany oznaczają, że zakłady KBA-Grafitec w Dobrušce będą mogły skupić się na dalszym rozwoju w zakresie produkcji maszyn, nie zajmując swojej uwagi sprzedażą i serwisowaniem urządzeń. Tym zajmuje się obecnie KBA CEE, przy czym w przypadku mojej osoby i siedziby głównej w Warszawie koncentrujemy się na rynku polskim, zaś obecny tu Jan Korenc (wiceprezes KBA CEE; wcześniej dyrektor ds. sprzedaży, marketingu i serwisu KBA-Grafitec – przyp. red.), któremu podlegają filie w Pradze i Bratysławie, jest odpowiedzialny za nasze działania w tym zakresie w Czechach i na Słowacji. Powstanie KBA CEE to także integracja działań serwisowych i wzajemne wsparcie osób pracujących w różnych krajach, mam tu na myśli także nasze autoryzowane firmy serwisowe w Polsce. Konica Minolta, wraz z firmami zajmującymi się produkcją i dystrybucją maszyn introligatorskich, postanowiła przybliżyć odwiedzającym proces poligraficzny od A do Z. Pierwszego dnia targów na stoiskach firm Grafmasz, Tomaco i Zinart stanął system bizhub PRESS C8000. Zwiedzający na bieżąco mogli śledzić procesy (druk i oprawę) powstawania folderów. Na targach prezentowane były również urządzenie bizhub PRESS C7000 oraz kontroler stworzony przez Konica Minolta i Creo. Firma Lesko Engineering zaistniała na targach jako pierwszy na świecie polski producent maszyn do druku cyfrowego. Promowała maszynę cyfrową z utrwalaniem UV, inspekcją oraz finiszingiem wszelkiego rodzaju etykiet, będącą owocem szwajcarsko-polskiej współpracy. PWPW SA prezentowała przede wszystkim druki komercyjne zawierające zabezpieczenia w papierze oraz w druku, m.in.: bony towarowe i bony miejskie, papiery firmowe, akcje, certyfikaty, papiery ze znakiem wodnym. Dużym zainteresowaniem cieszyły się bon promocyjny przygotowany specjalnie na tę okazję oraz ulotka opisująca różnego rodzaju zabezpieczenia stosowane w druku, w papierze i możliwości produkcyjne Wytwórni. Zwiedzający targowe stoisko firmy Punch Graphix Eastern Europe mogli zobaczyć wydruki produkowane w rozdzielczości 1200x3600 dpi na maszynie Xeikon 6000. Urządzenie jest dostępne na rynku od 3 lat, ale jeśli chodzi o samą rozdzielczość, jest to premiera w Polsce, ponieważ na poprzednich edycjach Poligrafii pokazywaliśmy maszyny drukujące w rozdzielczości 600x600 dpi – tłumaczył Adam Ambrożkiewicz, pełniący w firmie funkcję area manager Poland. Po kilkunastoletniej przerwie w uczestnictwie w targach poligraficznych w Polsce z duszą na ramieniu postanowiliśmy wystąpić na Poligrafii i jesteśmy bardzo mile zaskoczeni, zarówno liczbą, jak i jakością zwiedzających. Nasze stoisko odwiedziło wiele osób, a co najważniejsze – byli to profesjonaliści w swoich dziedzinach. Nie byliśmy w stanie wykonać wcześniej zaplanowanych prezentacji, ponieważ mieliśmy mnóstwo zapytań, szczególnie przy naszym flagowym urządzeniu Pro C901 Graphic Arts Edition do druku produkcyjnego w kolorze. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzać prezentacje indywidualne dla klientów i odbywało się ich prawie 100 dziennie. Myślę, że jest bardzo prawdopodobne, iż za dwa lata znów się wystawimy – podsumował udział w targach Paweł Barski, corporate marketing manager w firmie Ricoh Polska. Maszyna Pro C901/C901s drukuje dwustronnie w kolorze z prędkością dochodzącą do 90 str. A4/min. Obsługuje podłoża o gramaturach do 300 g/m2 i formacie SRA3. Maszyny marki Mimaki były dostępne na stoiskach dwóch wystawców: firmy SICO Polska, która 1 kwietnia br. podpisała z producentem umowę dystrybucyjną (obecnie sprzedaje jedynie maszyny do druku sublimacyjnego, w tym najnowszy model JV34) oraz TeBa, która prezentowała premierowy w Polsce model Mimaki JV34 260 – ulepszoną wersję maszyny JV33 wyposażoną w dwie głowice zapewniające druk z prędkością do 30 m2/h oraz panel dosuszający, przyspieszający schnięcie tuszy. Swoje najnowsze produkty i innowacyjne rozwiązania wystawiła firma Winkowski Engineering. Zwiedzający jej stoisko mogli się m.in. zapoznać z linią do lakierowania UV oraz maszyną do naświetlania sit CTS. Producent dzielił stoisko z firmą Baj-Pros, której jest właścicielem. Firma Xerox promowała w Poznaniu systemy druku pełnokolorowego serii Xerox Color 800/1000, drukujące z prędkością – odpowiednio – 80 i 100 str./min z rozdzielczością 2400x2400 dpi, przy liniaturach do 600 lpi. Przez cały czas trwania targów niższy model drukował specjalne wydanie gazetki targowej Poligrafiki – „POLIGRAFIA daily”. Ponadto firma wystawiła maszynę Xerox Color 550/560 oraz unikalne rozwiązania software'owe. Na targach Poligrafia/EuroReklama 2011 swoje maszyny i urządzenia drukujące promowały również firmy: Aped, Jet Media, KML Solutions, Media Service i Plotserwis. Nowości w introligatorni Ciekawą ofertę prezentowali na targach także dostawcy rozwiązań introligatorskich. Na stoisku firm Aster Polska, Buch Automation i Meccanotecnica odbyła się światowa premiera maszyny Aster, która składa się z kompaktowej jednostki połączonej ze zautomatyzowanym stołem dostawczym zaprojektowanym tak, aby zagwarantować odpowiedni docisk dla zszytych bloków książkowych. Po raz pierwszy jako wystawca na targach Poligrafia pojawiła się firma Alston Systems, która m.in. zaprezentowała – i sprzedała drukarni Szarotka Studio z Bielska Białej – falcerko-zszywarkę Superfax. Firmy Derya z Tychów prezentowała w Poznaniu pokaźną ofertę najnowszych urządzeń introligatorskich. Wśród nowości targowych znalazł się – produkowany od jesieni ub.r. – w pełni automatyczny trójnóż Horizon HT 80 pozwalający na współpracę z oklejarką czteroszczękową online. Po raz pierwszy prezentowaną na targach w Polsce i po raz pierwszy sprzedaną w naszym kraju maszyną była – produkowana od trzech lat – linia Horizon do produkcji broszur StitchLiner 6000, wyposażona w wieże zbierające VAC 80S. Premiery na targach w naszym kraju doczekała się także linia do konfekcjonowania papieru po druku cyfrowym z roli. Urządzenie jest wyposażone w rozwiązania szwajcarskiej firmy Hunkeler – rozwijak i arkuszownik, natomiast zakończone jest falcerką firmy Horizon. Firma promowała także autorskie oprogramowanie Horizon pXnet Bindery Control System do zarządzania drukarnią i kierowania procesem produkcji z wykorzystaniem plików JDF. Do tej pory w Polsce odbyły się dwa jego wdrożenia, przy czym instalacja na jesieni ub.r. w lubelskiej drukarni była pierwszą na świecie. Ponad 70 proc. maszyn z ekspozycji targowej zostało sprzedane na targach, a niektóre z nich jeszcze przed targami. Podpisaliśmy wiele kontraktów i przeprowadziliśmy wiele rozmów, które w przyszłości – mamy nadzieję – przyniosą sporą ilość transakcji – stwierdził Mirosław Bartas, dyrektor działu handlowego w firmie Derya. Na niemal 120-metrowym stoisku wystawiła się firma Duplo Polska. Zwiedzający jej stoisko mogli przetestować wystawione maszyny oraz porozmawiać o efektywnym inwestowaniu. Firma Duplo Polska od wielu już lat prezentuje swoje rozwiązania podczas targów Poligrafia. Tegoroczna edycja tej imprezy, choć zdecydowanie mniejsza od poprzednich, była dla nas kolejną okazją do pokazania naszych maszyn i korzyści, jakie można osiągnąć dzięki nim w codziennej produkcji poligraficznej. (…) Takie imprezy, jak ta w Poznaniu pozwalają nam zaledwie na poznanie i zainteresowanie naszą ofertą potencjalnych klientów. Wielu z nich wspomina później – inwestując w nasz sprzęt – że to właśnie na targach zobaczyli jakieś rozwiązania i choć czasami na inwestycję trzeba czekać kilka miesięcy, to w przypadku wielu z nich pierwszym impulsem jest właśnie impreza targowa – mówiła Gabriela Swat, dyrektor zarządzająca Duplo Polska. Podczas targów polską premierę na stoisku firmy miał system do lakierowania UV Duplo Ultra 200, wykorzystujący do utwardzania promieniowanie UV i nadający arkuszom błyszczącą satynową lub matową powłokę. Nowością były też podciśnieniowa wieża zbierająca Duplo DSC-10/20 oraz cyfrowy system broszurujący Duplo DS-445. Podczas targów firma Emergraf sprzedała dwie maszyny: automat do lakierowania UV – Fullmatic, który zastępuje proces foliowania i pracuje z prędkością 30 m/min oraz automatyczną półformatową foliarkę Delta, która po targach została dostarczona do jednej z poznańskich drukarń. Na stoisku firmy zwiedzający po raz pierwszy mogli zobaczyć maszynę pozwalającą foliować arkusze w formacie B1, ale wzdłuż szerokiego boku oraz wysokowydajną foliarkę automatyczną Amiga 36. Firma „ERKA” Ryszard Krzywicki zaprezentowała swoją ofertę w sposób multimedialny. Wystawiła m.in. światową nowość: falcerko-bigówkę Touchline CF375 oraz 2-kasetową modułową falcerkę Eurofold 235 SM z licznikiem szwajcarskiej firmy Multigraf. Rewelacją na stoisku firmy JD Grafix okazał się z kolei automat do bigowania i perforacji Endewor marki Marchetti, który może pracować z prędkością 7 tys./h. Firma Ferag Polska na targach pojawiła się ze stoiskiem informacyjnym. Promowała nie tylko produkty marki macierzystej, m.in. EasySert, StreamFold i fold n’stitch, ale także produkty firm, z którymi współpracuje od niedawna, w tym: Omet s.r.l., Spengler Electronic AG oraz Venjakob Umwelttechnik GmbH&Co. KG. Na stoisku firmy Grafmasz po raz pierwszy w Polsce zostały pokazane nowe wersje gilotyn, oklejarki Rigo z możliwością zastosowania technologii PUR, a także foliarka Matrix z pneumatycznym dociskiem o szerokości roboczej 700 mm. Wśród wystawców tegorocznej Poligrafii znalazła się także firma Introzap. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się pokazy „na żywo” maszyny do obwolutowania Kolbus SU 631. Firma Norma System, polski przedstawiciel Sitma Machinery S.p.A., po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała najnowszy model maszyny foliującej do książek i czasopism Sitma W1002. Główną atrakcję stoiska firmy Print Partner stanowiła linia do oprawy zeszytowej Nova 10 produkcji Shanghai Purlux Machinery. Po raz pierwszy w Polsce była prezentowana w zestawie składającym się z 4 stacji nakładających, stacji okładkowej, zespołu szyjącego i trójnoża. Polską premierę miało też urządzenie do odwracania stosu papieru EZ Turner. Firma Zinart Systemy Graficzne po raz pierwszy w Polsce pokazała serię nowoczsnych urządzeń do cyfrowej obróbki introligatorskiej firmy Morgana, m.in.: Digifold Pro – do bigowania oraz falcowania w jednej linii; falcerkę dwułamową do formatu B3 Morgana Major; Digicoater 50 – oferujące kompaktowe lakierowanie UV nanoszone wałkami; Card Extra Plus – do cięcia wzdłużnego, poprzecznego, obcinania i bigowania w jednym przebiegu prac o dużym stopniu trudności oraz Autocreaser 50 oferujące zautomatyzowane bigowanie i perforowanie. Wśród wystawców prezentujących urządzenia introligatorskie znalazły się także firmy: Pol Praktik, Solution Karol Kłos oraz Zakład Foliowania Papieru. Materiały dla poligrafii W targach Poligrafia/EuroReklama 2011 uczestniczyli także dostawcy mediów i materiałów eksploatacyjnych. Najnowszą ofertę zaprezentowała m.in. Grupa Lambda. Odwiedzający jej stoisko mogli się zapoznać z kolorowymi wylewanymi foliami samoprzylepnymi Oracal 970RA do całkowitej zmiany koloru pojazdu, foliami karbonowymi Oracal 975, foliami i banerami do druku cyfrowego, laminatami oraz foliami OWV. Z szeroką ofertą materiałów i atramentów do druku wielkoformatowego wystąpiła w Poznaniu firma Ikonos. Na jej stoisku nie zabrakło także aplikacji samochodowych z Lamborghini w roli głównej. Poprzez swoje stoisko na targach Poligrafia firma Ligum Pol promowała technologię LotoTec i możliwość pokrycia nią wszystkich walców w maszynie drukującej. LotoTec to innowacyjna powłoka stosowana na walcach gumowych, wielokrotnie zwiększająca ich wytrzymałość oraz skracająca czas ich mycia. Podczas tegorocznej edycji targów dało się zauważyć nieco mniejszy rozmach samej imprezy, uboższą obsadę oraz mniejszą ilość zwiedzających. Zastanawia nas przyczyna takiej sytuacji. Być może odpowiedzialna jest za to konkurencja MTP, która nie próżnuje i nawet podczas trwania Poligrafii 2011 zachęcała do czynnego udziału w organizowanych przez siebie alternatywnych wystawach w innej lokalizacji – Warszawa – zauważył Karol Adamczuk, koordynator ds. sprzedaży w firmie Ligum Pol. Z ofertą folii biodegradowalnych, klejów do laminacji oraz farb niskomigracyjnych przeznaczonych do opakowań spożywczych wystawiła się firma Pakmar. Jej nowe farby: do suchego offsetu UVACURID C71, do druku offsetowego na papierze i folii UVALUX U41 i U71, do flekso UVAFLEX Y71, farby EB do offsetu ESALUX E4 bazują na najnowszych rozwiązaniach technologicznych i uwzględniają najważniejsze normy środowiskowe. Na tegorocznej Poligrafii nie zabrakło także firmy RotaDyne Polska. Targi przekroczyły nasze oczekiwania, a organizatorzy stanęli na wysokości zadania. Każdy z odwiedzających chciał zobaczyć nasze stoisko ze względu na niekonwencjonalne dodatki, na które postawiliśmy w tej edycji, aby dać się zapamiętać. Mam na myśli sobowtóra Chucka Norrisa, pop-corn i coca-colę, bo w końcu jesteśmy firmą amerykańską. Zaskoczeniem na pewno było przekazanie ważnej informacji naszemu rynkowi poligraficznemu, że firma RotaDyne przeszła wszystkie niezbędne testy i dzięki temu dostarcza walce dla wiodących producentów maszyn offsetowych arkuszowych i zwojowych – podsumował poznańską imprezę Krzysztof Jasiński, dyrektor handlu i marketingu w firmie RotaDyne Polska. Swoje oferty w zakresie materiałów dla poligrafii promowały również firmy: Bordeaux Digital PrintInk (atramenty do druku wielkoformatowego), Colour Screen (materiały stosowane w druku offsetowym), Dienes Polska (noże do różnych maszyn), Leviatan Poligrafia, Lohmann (gama taśm DuploFLEX), Phoenix Xtra Print Polska (relacja z jej udziału w targach Poligrafia w wywiadzie z wiceprezes Zofią Rosińską na stronie 74), Profex elektronik. Poligrafia 2011 tradycyjnie przyciągnęła także firmy, które działają również na rzecz przemysłu drukarskiego. Firma Kongskilde zaprezentowała swoje wiodące produkty przeznaczone do zagospodarowania odpadów, natomiast Nestro PPHU – produkty i usługi z zakresu wyłapywania, transportowania i oddzielania wiórów, pyłów i innych materiałów lekkich w obszarach związanych z obróbką papieru, drewna, lakieru, tworzywa sztucznego, śmieci i paliw stałych. Z kolei na specjalnej przestrzeni wystawienniczej – w Miasteczku Drukarń Polskich – swoje oferty zaprezentowało wiele rodzimych zakładów poligraficznych: Chroma, Częstochowskie Zakłady Graficzne, Fulloutdoorprintservice, Pozkal czy ViperPrint. Na targach wystawiała się także drukarnia Ellert. Bogatej ofercie wystawców towarzyszyły prezentacje tematyczne oraz spotkania ze specjalistami. Zwiedzający tegoroczną Poligrafię mogli także wziąć udział w konferencjach przygotowanych przez Polską Izbę Druku, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego (patrz: tinta), wydawnictwa branżowe oraz firmy poligraficzne. DA *** Produkty nagrodzone Złotymi Medalami MTP: n Spektrodensytometr FD-7 Konica Minolta Sensing, Inc., Japonia Zgłaszający: Konica Minolta Sensing Europe B. V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce, Warszawa n PuzzleFlow Factory PuzzleFlow s.c., Kraków n VarioPrint 6320 ULTRA Océ – Technologies B. V., Holandia Zgłaszający: Océ Poland Ltd. Sp. z o.o., Warszawa n Linia lakierująca Winkowski Engineering Sp. z o.o., Piła n Maszyna do naświetlania CtS Winkowski Engineering Sp. z o.o., Piła n Głowice drukujące w technologii atramentowej Kodak Stream, Kodak Prosper S Eastman Kodak Company, USA Zgłaszający: Kodak Polska Sp. z o.o., Warszawa n Cyfrowy system do naświetlania form fleksograficznych Flexcel NXH oraz filmów termicznych bezprocesowych DITR, Kodak FLEXCEL NX Eastman Kodak Company, USA Zgłaszający: Kodak Polska Sp. z o.o., Warszawa n Maszyna HP Indigo 7500 HP Indigo Izrael / Hewlett-Packard Company Zgłaszający: Digiprint Sp. z o.o., Warszawa n Zwojowa maszyna do cyfrowego druku alfabetem Braille’a Lesko Engineering Leszek Seroczyński, Radzymin n Ploter Mutoh Valuejet Hybrid Mutoh Belgium n.v., Belgia Zgłaszający: Atrium Centrum Ploterowe Sp. z o.o., Opole n Ploter frezujący Infotec 3020 PRO Infotec Group Sp. z o.o., Zasutowo n Laser hybrydowy PLS 6MW Universal Laser Systems, USA Zgłaszający: Colop Polska Sp. z o.o., Bytom *** Konferencja edukacyjna 12 kwietnia br., podczas targów POLIGRAFIA 2011 odbyła się konferencja organizowana przez Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, której przewodnim tematem było „Zawodowe szkolnictwo poligraficzne w epoce technologii cyfrowych.” Uczestnicy konferencji – dyrektorzy i nauczyciele szkół poligraficznych, przedstawiciele firm poligraficznych, a także uczniowie mieli możliwość wysłuchać wykładów: prof. Andrzeja Makowskiego, dra inż. Artura Frankowskiego, Andrzeja „typo” Tomaszewskiego, Przemysława Różewskiego, Agnieszki Olejnik-Krugły, Emmy Kusztiny, Jacka Hamerlińskiego. Profesor Andrzej Makowski przedstawił słuchaczom szeroki zakres pojęcia „poligrafia”, jego wieloznaczność, jak również współzależność z innymi dziedzinami nauki. Kolejni prelegenci rozwijali, zgodnie z tematami swoich wykładów, tezy postawione przez profesora Makowskiego. Artur Frankowski zaprezentował na przykładzie własnych do- konań proces tworzenia współczesnych pism drukarskich. Wykazał (nie wprost), jak ważne są nakłady na komputeryzację szkół poligraficznych i wyposażanie pracowni w odpowiednie systemy komputerowe wykorzystywane w poligrafii. Uzupełnieniem słów Artura był wykład Andrzeja Tomaszewskiego o projektowaniu książek, które jako część sztuki, nie tylko poligraficznej, w ostatnim czasie zostało mocno „uzależnione” od komputerów. Andrzej wyjaśniał słuchaczom, jak istotną rolę w procesie projektowania książek odgrywa wiedza humanistyczna, informatyczna, plastyczna i poligraficzno-techniczna. Podsumowaniem całego cyklu wystąpień były dwa ostatnie wykłady o informatycznych aspektach kształcenia poligrafów oraz o zastosowaniu symulatorów maszyn w edukacji zawodowej. Ukazały one pełne znaczenie słów NOWOCZESNA POLIGRAFIA, z których można jednoznacznie wywnioskować, że dzisiejsze kształcenie poligrafów bez wsparcia technologicznego, informatycznego nie spełni oczekiwań rynku – zarówno firm poligraficznych, jak i coraz bardziej wymagających klientów. Prelegenci odwołując się do tradycji „czarnej sztuki” w sposób zrozumiały przekazali ideę kształcenia nowoczesnego opartego na systemach informatycznych bez pominięcia tradycji, na której się nowoczesność w poligrafii opiera. Sebastian Grabowski *** Podstawowa myśl, jaka przyświecała firmie Böttcher podczas tegorocznych targów Poligrafia, to działania proekologiczne. Firma wyszła naprzeciw oczekiwaniom rynku z nową serią produktów przeznaczonych do druku opakowań pod nazwą Vita. Cały asortyment z tej serii posiada certyfikaty dopuszczające do produkcji opakowań spożywczych. Szczegóły odnośnie do produktów Vita zostaną przedstawione na łamach prasy fachowej w najbliższym czasie. W celu zachęcenia uczestników targów do działań proekologicznych oraz zdrowego trybu życia, każdego dnia targowego pod hasłem „Jedź z nami, a wygrasz” były losowane rowery wśród obecnych i potencjalnych klientów firmy Böttcher. Oto lista osób, które zechciały wziąć udział w zabawie i miały szczęście wylosować nagrodę główną: 12.04.2011: Michał Jarnuszkiewicz, Graf-System z Łodzi 13.04.2011: Paweł Walerczak, Taurus z Halinowa 14.04.2011: Radosław Barawąs,  Pozkal z  Inowrocławia 15.04.2011: Marta Kuczkowska – Dan-Mark z Wrocławia Opracowano na podstawie informacji firmy Böttcher