W firmie Essentra Packaging z Lublina, należącej do międzynarodowej grupy Essentra, pracuje od pewnego czasu nowa, 17-calowa maszyna fleksograficzna FA-17 marki Nilpeter. Urządzenie, wyposażone w liczne opcje i funkcje automatyzujące oraz usprawniające proces drukowania, znacząco zwiększyło potencjał produkcyjny tego przedsiębiorstwa pod względem realizowanej tu produkcji etykietowej. W tym obszarze odbiorcami Essentra Packaging są przede wszystkim światowe marki z segmentu produktów kosmetycznych oraz farmaceutycznych.
Essentra Packaging Sp. z o.o. – część międzynarodowej grupy
Essentra Packaging Sp. z o.o. specjalizuje się w kompleksowej obsłudze międzynarodowych marek (głównie z segmentu produktów kosmetycznych oraz farmaceutycznych) w zakresie opakowań kartonowych (drukowanych w technice offsetowej) i etykiet. Te drugie, realizowane w technologii wąskowstęgowej, od niedawna są wytwarzane na nowej maszynie marki Nilpeter – „All New” FA-17.
Nasza firma stara się proponować swoim klientom partnerską formę współpracy, oferując im kompleksową obsługę. Składają się na nią: pomoc z fazie projektu i konsulting związany z realizowanym zleceniem (z uwzględnieniem optymalizacji działań i ich proekologiczności), etap produkcji i wykańczania opakowania czy etykiety oraz dostawa całej partii do klienta bądź do przedsiębiorstwa aplikującego wytworzony u nas asortyment – mówi Piotr Skałecki, menedżer operacyjny w Essentra Packaging. – Nie ukrywam, że z uwagi na bogate, niemal 20-letnie doświadczenia na rynku opakowań i etykiet jesteśmy postrzegani przez naszych strategicznych klientów jako drukarnia do „zadań specjalnych”. Wielokrotnie trafiają do nas bardzo trudne, zaawansowane technologicznie i wysublimowane pod względem kolorystyki czy wykończenia prace. Mam na myśli m.in. zlecenia „hybrydowe”, uwzględniające zastosowanie zarówno konwencjonalnej techniki fleksograficznej, jak i druku cyfrowego. Z tego też względu najwyższej klasy park sprzętowy jest dla nas priorytetem.
W kontekście obsługi poligraficznej jesteśmy jedną z kilkunastu europejskich drukarń wchodzących w skład grupy Essentra Packaging – kontynuuje Piotr Skałecki. – Część z nich, m.in. ważny dla całych struktur zakład w Wielkiej Brytanii, bazuje na rozwiązaniach marki Nilpeter. M.in. z tego względu to właśnie maszyna tej marki była najpoważniej rozważana w kontekście systematycznej wymiany parku sprzętowego w lubelskiej fabryce na nowy. Nasze kierownictwo uznało, że warto zachować spójność technologiczną i wykorzystać wieloletnie doświadczenia innych drukarń należących do grupy w użytkowaniu maszyn tego producenta.
Nilpeter i Essentra Packaging – strategiczne partnerstwo
Jakob Landberg, wiceprezes ds. marketingu w firmie Nilpeter, potwierdza: Maszyny Nilpeter od wielu lat pracują w różnych zakładach należących do Essentra Packaging. Nasze firmy łączy swego rodzaju partnerstwo technologiczne, którego efektem jest wdrażanie niekiedy bardzo rozbudowanych linii produkcyjnych, uwzględniających wielozespołowe maszyny z licznymi opcjami uszlachetniania i wykańczania. Tego typu urządzenie zostało zakontraktowane również z myślą o zakładzie Essentra Packaging w Lublinie, co nas bardzo cieszy.
Piotr Skałecki dodaje: Wymiana parku sprzętowego na nowy to naturalna kolej rzeczy, więc nadszedł również czas na zakup nowoczesnej, w pełni zautomatyzowanej i bardziej wydajnej maszyny fleksograficznej. Etykiety drukowane w technologii wąskowstęgowej to ważny obszar naszej produkcji, więc chcąc być liczącym się graczem na tym rynku, musieliśmy zainwestować w maszynę umożliwiającą z jednej strony bezpieczną i efektywną obsługę obecnych klientów, z drugiej – pozwalającą na dalszy rozwój i pozyskiwanie kolejnych kontrahentów. Co więcej, model ten reprezentuje nowej generacji serię maszyn „All New” FA, sterowanych z dwóch iPadów, co jeszcze niedawno można było rozważać wyłącznie w sferze futurologii.
„Najbardziej zaawansowana technologicznie maszyna fleksograficzna po tej stronie Wisły”
Dostarczona przez firmę Nilpeter, przy aktywnym udziale jej polskiego przedstawicielstwa – Koenig & Bauer (CEE), maszyna „All New” FA bazuje na technologii 5 napędów na każdy zespół drukujący i jest wyposażona w 12 zespołów fleksograficznych, 3 zespoły sitodrukowe, moduł do koronowania, wysokowydajny system chłodzenia, system firmy GEW do utrwalania wydruków w technologii UV, system de- i relaminacji, zespół laminujący, moduł do foliowania na zimno oraz podwójną sztancę. Na zwiększenie poziomu automatyzacji pracy wpływają dodatkowo zaawansowane pakiety: do prac powtarzających się, do pasowania (z funkcją uczenia się) oraz do aplikowania bardzo cienkich folii. Maszyna jest sterowana zdalnie za pomocą dwóch tabletów: iPad Air i iPad Pro.
Zaryzykuję stwierdzenie, że dysponujemy najbardziej zaawansowaną technologicznie maszyną fleksograficzną po tej stronie Wisły – mówi Piotr Skałecki. – Abstrahując od bardzo bogatego wyposażenia, na szczególną uwagę zasługują jej intuicyjność i łatwość w obsłudze, m.in. dzięki sterowaniu przez tablety. Również takie funkcje jak pakiet do powtarzających się zleceń i możliwość ich zapisania w pamięci w zdecydowany sposób zwiększają wydajność produkcji. Cenimy sobie także jej wysoką precyzję choćby w kontekście szybkiego pasowania. W porównaniu z wcześniej stosowanym przez nas urządzeniem innego producenta mamy tu zatem kolosalny krok do przodu pod względem technologicznym.
Jan Korenc – prezes Koenig & Bauer (CEE) podsumowuje: Dostarczona do Essentra Packaging maszyna „All New” FA-17 to najlepszy przykład promowanej przez firmę Nilpeter technologii „Clean Hand”. Zakłada ona zredukowany do minimum poziom interwencji ręcznych i zdalne korygowanie ustawień przez operatorów, którzy sterują maszyną za pomocą dwóch iPadów. Cieszymy się, że lubelski zakład jest kolejnym w grupie Essentra Packaging posiadaczem zaawansowanego rozwiązania oferowanego przez naszego partnera biznesowego. Tym samym grono polskich użytkowników maszyn marki Nilpeter powiększyło się o kolejną uznaną markę. Mamy nadzieję, że maszyna „All New” FA-17 będzie dla Essentra Packaging znaczącym wzmocnieniem i pozwoli firmie na dalszy, dynamiczny rozwój w segmencie etykiet.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Koenig & Bauer (CEE)